به گزارش پارس، اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اعلام این خبر افزود: در برنامه پنج ساله پیش‌بینی شده است که تمام خودروهای جدید به فیلتر دوده مجهز شوند و در این زمینه تمام خودروهای جدید که با استاندارد یورو 4 تولید می‌شوند مجهز به فیلتر دوده هستند که می‌تواند نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.


عضو کمیسیون عمران و حمل‌نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بدهی‌های دولت در بخش حمل‌ونقل همچنان باقی مانده است اظهار داشت: برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل سهم دولت 82 درصد و سهم شهرداری 17.5 درصد است که در این خصوص 30 درصد بودجه سالیانه شهرداری در بخش حمل‌ونقل هزینه می‌شود.

شاکری با اشاره به اینکه در حال حاضر یک سوم اتوبوس‌های شهر تهران فرسوده هستند،‌ افزود: هم‌اکنون عمر اتوبوس‌هایی که در شهر تهران تردد می‌کنند بالای هشت سال است در حالی که حداکثر عمر مفید اتوبوس‌ها پنج سال و تاکسی چهار سال است و در برنامه پنج ساله معاونت حمل‌ونقل عمومی پیش‌بینی شده است که خودروها جایگزین شوند.

وی تأکید کرد: مقرر شده در سال 94 حدود 200 دستگاه اتوبوس جایگزین شود و تلاش بر این است که این اتوبوس‌های جایگزین برقی باشند.

شاکری بیان داشت: در برنامه پنج ساله پیش‌بینی شده است که سهم حمل‌ونقل عمومی در شهر تهران از 56 درصد به 75 درصد و مترو به 26 درصد برسد.

عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر اضافه کرد: در حال حاضر 158 کیلومتر خطوط اتوبوسرانی تندرو در قالب 9 خط فعالیت می‌کنند که باید تا سال 97 این خطوط به 205 کیلومتر افزایش یابد.

شاکری خاطرنشان کرد: هم‌اکنون 17 هزار تاکسی فرسوده و 2 هزار اتوبوس فرسوده در ناوگان حمل‌ونقل عمومی فعالیت می‌کنند که هر سال حدود 500 دستگاه اتوبوس‌ نوسازی و 400 دستگاه بازسازی می‌شوند.