به گزارش پارس ، ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، شش جلد خاطرات ابوزبیده که بیش از یک دهه از زمان سال های زندگی اش تا پیش از دستگیری در سال ۲۰۰۲ را در بر می گیرد، یکی از اصلی ترین دلایل توجیه مبارزه دولت جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری سابق آمریکا علیه تروریسم بوده است.

مقامات آمریکایی در برخی مواقع از این خاطرات برای توجیه حبس زندانیان گوآنتانامو بدون دادگاه یا حکم استفاده می کنند، اما این خاطرات هیچ گاه فاش نشده بودند.

واشنگتن که این زندانی را رهبر شماره ۳ طالبان می دانست، تنها در یک ماه ۸۳ بار تحت شکنجه غرق مصنوعی قرار داد و حتی از روش های بازجویی پیشرفته دیگری نیز استفاده کرده.

نام واقعی این زندانی" زین العابدین محمد حسین" بوده و یک فلسطینی تبار متولد عربستان است.

طبق گزارشات آژانس امنیت ملی آمریکا از ترس اینکه وی اطلاعاتی از حمله تروریستی قریب الوقوع را روشن نکرده باشد، برای اجرای غرق مصنوعی بر روی او درخواست کرده بود.

الجزیره گزارش داد که این اطلاعات را از ترجمه انگلیس خاطرات ابو زبیده و توسط یکی از مقامات سابق اطلاعاتی آمریکا به دست آورده است. این خاطرات نشان دهنده تردید و در عین حال اشتیاق ابوزبیده برای پیوستن به اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده بود.

الجزیره اولین جلد از شش جلد خاطرات ابوزبیده را منتشر کرد و دیگر بخش های آن را نیز منتشر خواهد کرد.

ارزش این خاطرات برای آمریکا در این بود که از دیدارهای ابوزبیده با شخصیت های مهم القاعده همچون ایمن الظواهری، رهبر کنونی القاعده، رمزی یوسف، بمب گذار مرکز تجارت جهانی در سال ۱۹۹۳، محمد آتف، رهبر نظامی پیشین القاعده، و ملا عمر و بن لادن سخن گفته شده بود.

ابوزبیده این موضوع را که خاطراتش به دست مقامات آمریکایی افتاده است را از شکنجه غرق مصنوعی دردناکتر دانست.