به گزارش پارس ، ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: در این بین دایان فاینشتاین، رئیس کمیته اطلاعاتی سنا خواستار بازبینی کامل در برنامه جاسوسی آمریکا در واکنش به اتهامات موجود شد.

وی گفت که او نیز مانند باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا از جمع آوری تماس های تلفنی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان بی اطلاع بوده است. وی همچنین گفت که با جاسوسی از رهبران کشورهای متحد آمریکا کاملا مخالف است. این قانونگذار آمریکایی گفت که بدون دشمنی و در شرایط عادی چنین اقدامی در ارتباط با کشورهای دوست درست نیست و اینکه رئیس جمهوری آمریکا باید در این خصوص اطلاع رسانی کند.

پس از آلمان، فرانسه و ایتالیا، اسپانیا نیز در گروه کشورهای تحت جاسوسی آمریکا قرار گرفته و روزنامه ال موندو اعلام کرد که تنها در یک ماه ۶۰ میلیون تماس تلفنی در اسپانیا مورد جاسوسی قرار گرفت.

در این شرایط کشورهای اروپایی به دنبال فرستادن پیامی محکم به واشنگتن هستند تا جزئیات بیشتری از اقدام خود را روشن کرده و به آن پایان دهند.

مقامات آلمانی اخیرا به صدور قطعنامه ای غیرالزام آور در پارلمان اروپا اشاره کرده اند که می تواند قراردادی را که پس از ۱۱ سپتامبر با آمریکا منعقد شد و به آن ها اجازه می دهد تا برای ردیابی پول های تروریست ها به اطلاعات بانکی دسترسی داشته باشند، لغو کند.

وزیر دادگستری آلمان عنوان کرد، آمریکایی ها از این توافق علاوه بر تروریسم برای جمع آوری اطلاعات اقتصادی نیز استفاده کرده اند.

اما جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در این خصوص گفت که آمریکا از توانایی اطلاعاتی اش برای اهداف امنیتی استفاده می کند.

با این حال رهبران اروپایی می خواهند از ضربه طولانی مدت به روابط خود با بزرگترین متحدشان خودداری کنند و در آمریکا نیز این موضوع ضربه ای به اوباما نزده است زیرا به جای سرزنش کاخ سفید، انگشت اتهام همگی به سوی ادوارد اسنودن، افشاگر آژانس امنیت ملی آمریکا است.