به گزارش پارس به نقل از ایسنا، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی المیادین گفت: آن چه در سوریه رخ می دهد، متفاوت با آن چیزی است که در تونس و مصر رخ داده است؛ به ویژه آن که در بحران سوریه دخالت خارجی گسترده ای صورت گرفته است. تروریست ها از خارج به این کشور اعزام می شوند و از این تروریست ها حمایت مالی صورت می گیرد تا در سوریه هرج و مرج ایجاد کنند. یک ماه قبل از آغاز بحران و مشخصا در ماه فوریه سال ۲۰۱۱ هر روز در رسانه ها برای برگزاری تظاهرات در سوریه اقدامات تحریک آمیز صورت می گرفت.

وی با اشاره به مصاحبه قبلی خود با وال استریت ژورنال، ادامه داد: پرسش نشریه وال استریت ژورنال مبتنی بر این اقدامات تحریک آمیز رسانه ای بود و این تحریکات نتوانسته بود باعث تظاهرات در سوریه شود تا این که عنصر پول وارد میدان شد و این پول گروه های مزدور در سوریه را به تحرک واداشت. بنابراین همان طور که گفتم، آنچه که در سوریه می گذرد متفاوت با آن چیزی است که در برخی از کشورهای عربی رخ داده است؛ به ویژه آن که جامعه سوریه ویژگی های متفاوتی با مصر، تونس و دیگر کشورها دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که « آیا فکر نمی کنید بخش قابل توجهی از مردم سوریه خواهان ایجاد تغییرات و اصلاحات در این کشور هستند و ضرورتا برای برگزاری تظاهرات پولی دریافت نکرده اند و مزدور نیستند و شاید بتوان گفت خواسته این دسته از مردم مشروع و به حق است؟ » ، بیان کرد: من به این مسأله در سخنرانی ها و مصاحبه های متعدد اشاره کرده ام ولی کسانی که این بحران را آغاز کردند از این دسته از مردم به حق نیستند. زمانی که اقدامات تحریک آمیز رسانه ای آغاز شد، تظاهرات شکل گرفت. چند هفته پس از این که این تظاهرات آغاز شد، این دسته از مردم که خواسته های به حقی داشتند، وارد تظاهرات شدند و فکر می کردند تغییراتی رخ داده است ولی این عده فریب خوردند و زمانی که به این حقیقت پی بردند، از میدان خارج شدند و تنها مزدوران در خیابان ها باقی ماندند و سپس تروریست ها و تندروها به این مزدوران ملحق شدند.

بشار اسد در پاسخ به این پرسش که مراحل این بحران چگونه بوده است، گفت: در مرحله نخست با اقدامات تحریک آمیز رسانه ای و مرحله دوم با پرداخت پول به تظاهرکنندگان آغاز شد و سپس گروه های مسلح به صورت پنهانی وارد این تظاهرات کنندگان شدند تا به سوی مردم و نیروهای پلیس تیراندازی کنند و طرفین با یکدیگر درگیر شوند و خونریزی آغاز شود و در نهایت هرج و مرج مورد نظر رخ دهد. این مسأله در چندین نقطه سوریه رخ داده است ولی این تظاهرات پس از گذشت شش ماه و پس از ماه رمضان سال ۲۰۱۱ به شکل کافی برای سرنگون کردن نظام سوریه گسترش نیافت. پس از این تاریخ شاهد افزایش حمایت تسلیحاتی و حضور عناصر مسلح در خیابان ها تا پایان سال ۲۰۱۲ هستیم. پس از این که نیروهای مسلح سوریه ضربات سنگینی به تروریست ها و گروه مسلح موسوم به ارتش آزاد وارد کردند، نیروهای القاعده وارد میدان شدند و ما در این مرحله مشغول نبرد با القاعده و دیگر گروه های وابسته به آن نظیر داعش و جبهه النصره هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا طرف های خارجی از این تحولات در مراحل مختلف حمایت یا از آن بهره برداری می کردند، اعلام کرد: ابتدا این بحران از خارج شکل گرفت و اقدامات تحریک آمیز از خارج آغاز شد و در ابتدا مردم سوریه به این اقدامات تحریک آمیز پاسخ مثبت ندادند.

اسد گفت: سلاح در سوریه و مشخصا از زمان حمله آمریکا به عراق وجود داشت و محموله های بزرگ سلاح وارد سوریه شد. مشکل اصلی درباره شرایط فراهم شده برای استفاده از این سلاح و ورود محموله های دیگر سلاح به سوریه بوده است. همچنین در ابتدای این بحران از مزدوران برای شرکت در تظاهرات حمایت مالی می شد. تظاهرکنندگان برای نیم ساعت تظاهرات و فراهم کردن تصویر ویدئویی پول می گرفتند و سپس به خانه خود می رفتند. سپس گروه های مسلح با عناوین مختلف نظیر حمایت وارد این تظاهرات شدند و شروع به تیراندازی کردند.

رئیس جمهوری سوریه خاطرنشان کرد: وجود این نوع از تظاهرات و مزدوران، ردکننده حضور گروه های مخالف واقعی در سوریه نیست. در هیچ کشوری از جهان نمی توان ادعا کرد که همه مردم درباره سیاست مشخصی توافق دارند و طبیعی است گروه های مختلف حضور داشته باشند و مواضع آنان با یکدیگر ضد و نقیض باشد اما مخالفت با دولت یک مفهوم سیاسی است. گروه های مخالف باید از برنامه سیاسی و جایگاه مردمی برخوردار بوده و نباید مزدور کشورهای خارجی باشند، نباید سیاست کشورهای خارجی را اجرا کنند، نباید خواهان دخالت خارجی در سوریه باشند و نباید سلاح در دست بگیرند. به محض این که گروه مخالف سلاح به دست بگیرد، به شورشی و تروریست تبدیل خواهد شد.

وی گفت: روشن است زمانی که دخالتی خارجی در کشوری رخ می دهد، مبتنی بر نقص داخلی است و زمانی که این نقص نباشد، مداخله خارجی نمی تواند صورت گیرد. من همیشه اول از مسئولیت سوری ها درباره آنچه که در این کشور رخ می دهد، سخن می گویم. می توان کشورهای غربی، کشورهای عرب و ترکیه را سرزنش کرد ولی در نهایت مسئول نخست ما هستیم که در این کشور زندگی می کنیم. زمانی که درهای این کشور را برای دزدان باز می کنیم، نمی توان این دزدان را سرزنش کرد چرا که دزد دزد است. مسأله مشکلات داخلی موضوع دیگری است. ما به اصلاحات نیازمندیم و فساد در کشور وجود دارد و قبل از بحران به این موضوعات اشاره شده است. پرسش اساسی این است که چگونه این موضوعات به صورت صادقانه و جدی مطرح شده و چگونه از این موضوعات برای پوششی جهت ایجاد هرج و مرج در سوریه استفاده شده است.

رئیس جمهوری سوریه با تأکید بر این که این کشور اعتمادی به سیاست های آمریکا ندارد، خاطرنشان کرد، سیاست واشنگتن در منطقه مبتنی بر حمایت از تروریسم است.

وی عربستان را مجری کامل طرح های آمریکا در منطقه و حامی گروه های تروریستی معرفی کرد و گفت: عربستان به صورت علنی از گروه های تروریستی در سوریه با مال و سلاح و ابزارهای سیاسی و تبلیغاتی حمایت می کند.