به گزارش پارس به نقل از فارس، عدلی منصور در گفت وگو با روزنامه الشرق الاوسط در کاخ الاتحادیه در شرق شهر قاهره پایتخت مصر گفت: نقش راه مصر در وهله اول بر اجرای انتخابات پارلمانی قبل از انتخابات ریاست جمهوری تاکید دارد و قصدی برای اصلاح این امر وجود ندارد و سقف زمانی نقشه راه نیز بستگی به میزان اجرای آن دارد.

وی درباره گروه اخوان المسلمین گفت: این گروه از ۳۰ ژوئن گذشته برای جلب حمایت خارجی از خود تلاش کرد که در سطح مردمی و رسمی در مصر با مخالفت روبرو شد و معتقدم که در نهایت این پیام به گوش آنها و طرف های حامی مطالبات آنها در این زمینه رسید و یکی از مهمترین علل سقوط نظام سابق (دولت محمد مرسی رئیس جمهور وابسته به گروه اخوان) اقدام عمدی آن درکنار زدن قشر وسیعی از جامعه و تکیه بر اصول" خودی و عشیره ای" بود.

عدلی منصور گفت: اخوان بازنگری در محاسبات خود را آغاز کرده است که این امر در عذرخواهی برخی از رهبران آن از ملت مصر درخصوص سوء مدیریت کشور جلوه کرده است اما این عذرخواهی ها کافی نیست و این تنها نظر من نیست بلکه نظر ملت مصر است و همچنین اهمیت دارد که این عذرخواهی ها با تغییرات عملی همراه باشد زیرا عاقلانه نیست که خشونت آنها و اقدامات تحریک آمیز علیه ارتش و پلیس ادامه یابد و این گروه باید درک کند و با صراحت بگوید که بخشی از میهن است نه برعکس آن.

وی افزود: ما تلاش می کنیم که با اخوان تعامل کنیم و نمی خواهیم کسی را کنار بزنیم و همواره پیام روشن است و می گوییم کسی که می خواهد حیات سیاسی را بار دیگر در سایه نظام آینده دنبال کند، ما از آن استقبال می کنیم اما به یک شرط و آنهم هم این است خشونت به خرج نداده باشد یا آن را تشویق نکرده باشد.

رئیس جمهور موقت مصر درباره ملاقاتش با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: اشتون در این دیدار بر حمایت اتحادیه اروپا از نقشه راه آینده ملت مصر تاکید و از تلاش های کمیته پنجاه نفری تدوین قانون اساسی مصر و تلاش دولت کنونی برای تماس با همه طرف ها در عرصه سیاسی این کشور ستایش کرد.

وی درعین حال گفت: متاسفانه هنوز برخی از کشورهای اروپایی محتوای انقلاب مصر را درک نکرده اند.

عدلی منصور درباره کمک های خارجی به کشورش گفت: ملت مصر به هیچ وجه شرط و شروطی را همراه با کمک ها نخواهد پذیرفت. این کمک ها منافع مشترک بین مصر و طرف اعطا کننده را تحقق می بخشد و در رد هرگونه کمکی که احساس کنیم همراه با یک نوع شرط و شروع است اصلا درنگ نمی کنیم… همانطور که اخیرا درخصوص سپرده های قطر انجام دادیم که به دوحه حواله شد.

وی درباره نظر خود درخصوص شروط اروپا گفت: همانطور که گفتم، مصری ها به هیچ وجه خدشه به حاکمیت خود را نمی پذیرند و هرگز هرگونه دخالت در امور داخلی خود یا حتی صرفا تاثیر گذاری بر آن را نمی پذیرند.

رئیس جمهور دولت موقت مصر گفت: اگر در موردی احساس کنیم شبهه ای وجود داشته باشد فوری واکنش نشان خواهیم داد؛ همانطور که پیشتر تصمیم گرفتیم که سپرده های قطر را بازگردانیم.

وی در ادامه گفت وگو با روزنامه سعودی الشرق الاوسط افزود: کسی که می خواهد براساس دیدگاه و راهبرد دولت مصر از این کشور حمایت کند، استقبال می کنیم اما اینکه کسی توهم داشته باشد که خط مشی مشخصی را درمقابل کمک کردن برایمان تعیین کند؛ باید بگویم مردم و مسئولان مصر با آن مخالفت خواهند کرد. ما درمقابل هرگونه تلاش های عجیب در این زمینه خواهیم ایستاد و به این مناسبت اجازه دهید که از عربستان سعودی به طور خاص اظهارات وزیر خارجه آن ستایش کنم که واضح و بی پرده گفت که اگر کشورها به اعطای کمک های وعده داده شده به مصر عمل نکنند، ریاض آن را جبران خواهد کرد.

عدلی منصور گفت: آمریکا از همان آغاز موضع محتاطانه ای درقبال حوادث مصر داشت و محاسبات معین خود را داشت. نمی خواهم به این مسئله وارد شوم اما فکر می کنم که آنها الان آنچه در مصر روی داد را بهتر درک می کنند و این در سخنرانی اخیر باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا مشهود بود.