به گزارش پارس به نقل از تسنیم، سفر « بندر بن سلطان» ، رئیس دستگاه اطلاعات و امنیت کشور عربستان سعودی به کشور روسیه تحول بزرگ و مهمی در عرصه بحران سوریه به شمار می آید.

در این ارتباط منابع اطلاع رسانی و خبری تأکید کردند که به خلاف آنچه منابع خبری سعودی منتشر کرده اند، این دیدار به اصرار و پافشاری و درخواست حکومت سعودی انجام شده است.

این منابع در ادامه افزودند: بندر بن سلطان در دیدار خود با پوتین خواستار عقب کشیدن رزمندگان حزب الله از سوریه شده و در این ارتباط یک منبع آگاه در گفت وگو با پایگاه خبری سوری « اوقات شام» اظهار کرده که بندر بن سلطان چنین خواسته ای نداشته است، چون حزب الله به صورت مستقل عمل می کند و هیچ گاه در تصمیمات خود بر طرفی چه داخلی و چه خارجی تکیه نکرده است.

وی خواسته های بندر بن سلطان از روس ها را موارد زیر می داند:

- گشودن مجدد کانال های ارتباط سعودی روسی به دستور آمریکا پس از اینکه پرونده سوریه از دست قطری ها خارج شد و به سعودی ها سپرده شد.

- پذیرفتن آمریکا و عربستان سعودی این امر که امکان سرنگونی نظامی نظام سوریه وجود ندارد و به همین منظور واشنگتن و ریاض هم اکنون برای تحقق دستاوردهای سیاسی مورد نظر خود به راهکار مذاکره و گفت وگو روی آورده و این امر به شکلی آشکار در سخنان و اظهارات الجربا، رئیس جدید ائتلاف معارضان سوری در حضور بدون هیچ گونه پیش شرط در کنفرانس ژنو۲ قابل ملاحظه است و برای گشودن باب های گفت وگو و مذاکره با سوریه باید از طریق مسکو وارد عمل شد.

- عربستان بر این باور است که سوری ها به خوبی می دانند که عربستان همچون قطر نیست، بلکه کشوری بود که همواره همکاری های گسترده ای با سوری ها و مصری ها داشته و هم اکنون عربستان سعودی بار دیگر تلاش دارد، این نقش را دوباره احیا کند و راه بسته دمشق را بار دیگر بگشاید چون عربستان سعودی کنار سوریه دارای منافع مشترکی در لبنان در جنگشان علیه اخوان المسلمین است.

- عربستان سعودی خواهان تضمین و تعهدی سوری ایرانی در این خصوص است که این دو کشور به خاطر اقدامات ریاض در سوریه و مواضع اتخاذشده آن در قبال بحران سوریه، در صورت عدم دستیابی به هرگونه راه حل سیاسی در قبال بحران این کشور دست به اقدامی نظامی علیه این کشور نمی زدند، بلکه به عکس خواهان گشودن صفحه ای جدید در روابط خود با این کشور هستند.

- اما مهمترین پرونده مطرح شده از سوی سعودی ها براساس تأکید منابع آگاه عدم مانع تراشی و ایجاد چالش بر سر راه گفت وگو های سازش فلسطینی اسرائیلی است که برای آمریکا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و بهای عدم مانع تراشی در قبال گفت وگوهای سازش توقف کمک های مالی و به خصوص نظامی به گروه های مسلح در سوریه و فراهم کردن زمینه غلبه بر آنها در این کشور است. همچنین ترکیه متعهد خواهد شد که مرزهای خود را به روی ورود تروریست مسلح از این کشور به سوریه از طریق ترکیه خواهد بست که این به معنای غلبه ارتش سوریه بر تمام گروه های مسلح در سوریه است.