به گزارش پارس به نقل از فارس، بشار اسد در مصاحبه با شبکه سی سی تی وی چین تأکید کرد که دمشق به تعهدات خود در زمینه خلع تسلیحات شیمیایی جدی است.

با این وجود وی هشدار داد که شورشیان در زمان ماموریت بازرسان سازمان ملل می توانند در روند اجرای آن تداخل ایجاد کنند.

بشار اسد در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا سوریه در زمان مشخص شده (نیمه سال ۲۰۱۴) می تواند روند تخریب و انتقال سلاحهای شیمیایی را به پایان برساند گفت: دولت سوریه نسبت به ۲ مساله می تواند تضمین دهد؛ یکی ارائه لیست ذخایر سلاحهای شیمیایی به سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی سازمان ملل است که چند روز پیش انجام و تکمیل شد. مساله دوم تسهیل در روند کار بازرسان سازمان ملل برای بازدید از انبارهای سلاحهای شیمیایی در ماههای آینده است که ما با آن مشکلی نداریم. در حال حاضر مساله اصلی تامین شرایط امنیتی در برخی مناطق است که کار بازرسان را مشکل می کند. ما می دانیم که تروریست ها در این مناطق از برخی کشورهای دیگر دستور می گیرند و ممکن است که مشکلاتی ایجاد کنند و آن را به گردن دولت سوریه بیاندازند.

اسد در پاسخ این سوال که آیا این شرایط اجرای این روند را به تاخیر می اندازد یا خیر، گفت: من فکر نمی کنم مشکلی اساسی ایجاد کند. اما همانطور که گفتم اگر تروریست ها دستور بگیرند در مسیر بازرسان سنگ اندازی می کنند و آن را به دولت نسبت می دهند. این موضوع اوضاع را دگرگون می کند. آنها جای مشخصی نیستند و سریعا از جایی به جای دیگر می روند. این ممکن است در زمان حضور بازرسان در سوریه بیشتر قابل مشاهده باشد.

رئیس جمهوری سوریه در پاسخ به این سوال که سوریه چقدر ذخایر شیمیایی دارد و آیا عدد ۱۰۰۰ تن صحیح است یا خیر گفت: سوریه سلاح های شیمیایی را دهه ها پیش تولید کرده است. میزان آن کم نیست. ما یک کشور در جنگ هستیم. بعضی از مناطق سوریه بیش از ۴۰ سال است که اشغال شده اند. با این وجود ارتش سوریه با سلاحهای متعارف می جنگد.

بشار اسد درباره اینکه دولت سوریه چگونه می تواند از دسترسی شورشیان به سلاحهای شیمیایی جلوگیری کند نیز گفت: هر کشوری که سلاح شیمیایی داشته باشد ابزارهای لازم برای محافظت از آن را نیز در اختیار دارد. ما در این زمینه نگرانی نداریم. تسلیحات ما در جای امنی مستقر هستند و کاملا روی آنها کنترل داریم.

اسد تأکید کرد که از طرح پیش نویسی که کشورهای عضو شورای امنیت برای قرار دادن سلاح های شیمیایی تحت نظارت بین المللی ارائه داده اند نگران نیست و افزود: آمریکا، فرانسه و بریتانیا به دنبال تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت بر اساس بند هفت هستند که ممکن است در صورتی که دمشق از پایبندی به تعهدهای خود درباره تسلیحات شیمیایی اش عقب نشینی کند، امکان دخالت نظامی و یا اعمال تحریم هایی را علیه سوریه مجاز کند.

وی تأکید کرد که این کشورها با تصویب چنین طرحی می خواهند خود را در جنگ با دشمن خیالی شان یعنی سوریه پیروز جلوه دهند و افزود: روسیه و چین نقشی مثبت در شورای امنیت بازی می کنند تا هیچ بهانه ای برای دخالت نظامی در سوریه باقی نماند.