به گزارش پارس به نقل از تسنیم، رئیس جمهور با بیان اینکه هیچکس نمی تواند ملت بزرگ ایران را از حقوق مسلم خود محروم کند، گفت: یکی از حقوق مسلم ملت ایران غنی سازی در خاک خود است و دنیا باید بداند که زمان مذاکرات برای حل و فصل مسئله هسته ای نامحدود نیست.

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در ادامه گفت و گوی زنده تلویزیونی شبکه یک سیما در خصوص معنای اعتدال درسیاست خارجی اظهار داشت: البته بنده اعتدال را در همه زمینه ها اعلام کردم اما در زمینه سیاست خارجی تعامل سازنده را مطرح کردم. در سیاست خارجی شیوه و منطق ما ممکن است مقداری فرق کند. به تعبیر مقام معظم رهبری نرمش، انعطاف و مانور هنرمندانه و قهرمانانه هم مورد قبول است و هم مطلوب البته اصول و آرمان ها باید مد نظر باشد و حفظ شود.

وی افزود: سیاست خارجی این دولت با یک آغاز خوب مواجه شد و آن اینکه در مراسم تحلیف از کشورهای دوست دعوت شد و بیش از ۵۰ کشور در این مراسم شرکت کردند. این برای اولین بار بود که در مراسم تحلیف رئیس جمهور ۵۰ هیئت آن هم ۱۱ هیئت در بالاترین سطح و بقیه در سطوح وزیر خارجه، وزرای دیگر و نمایندگان سران کشورها شرکت کردند، البته این فضا را مردم آفریدند. فضای جدید را در داخل و خارج حضور، نشاط، امید و شادی مردم آفرید.

رئیس جمهور تصریح کرد: مردم با حضور و نشاط خود پیام مهمی را به جهان دادند و بسیاری در جهان این پیام را شنیدند. اگر کشور و قدرتی باشد که این پیام نشنیده باشد، این پیام یک ملت بزرگ است و همه ناچار هستند که آن را بشنوند.

روحانی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از پیام تیریک سران کشورها چیست، گفت: تقریبا غیر از چند کشور، همه کشورهای دنیا به ما پیام تبریک فرستادند. برخی از سران کشورها تماس تلفنی داشتند. به همه آنها پیام کتبی داده شد. تقریبا همه کشورهای مهم اروپایی پیام فرستادند و به همه آنها پاسخ داده شد و این مراسم تحلیف و پیام ها فضای جدیدی در روابط جمهوری اسلامی ایران با دنیای بیرون بود.

وی با بیان اینکه دو سفر مهم پیش رو دارم، گفت: اولین سفر خارجی من شرکت در اجلاس سازمان همکاری های معروف به شانگهای است که در قرقیزستان و بیشکک خواهد بود. پنج شنبه عازم این سفر هستم. با روسای چند کشور ملاقات می کنم اما ۲ ملاقات دارم که ویژه است. یکی با رئیس جمهور روسیه است چرا که ما برای روابط با کشور همسایه خود روسیه اهمیتی زیادی قائل هستیم و با این کشور در بسیار مسائل منطقه و جهانی هم نظر هستیم و تلاش این دولت این است که روابط خود را با کشور همسایه روسیه توسعه بدهد و اولین قدم در این سفر برداشته خواهد شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: برنامه دیگر من در این سفر ملاقات با رئیس جمهور چین است. رابطه با این کشور هم برای ما اهمیت ویژه دارد وهمکاری متعدد با این کشور داریم. چینی ها آمادگی دارند سرمایه گذاری را در بخش های مختلف کشورمان انجام دهند و یکی از بندهای مصوبات اخیر دولت بحث بهره برداری از حساب هایی است که از فروش نفت در خارج داریم و بهره برداری از چگونگی فاینانس با کشورها برای سرمایه گذاری آنها در ایران است تا اعتمادشان جلب شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا نیویورک را برای سفر انتخاب کردید، اظهار داشت: ما انتخاب نکردیم و دبیرکل سازمان ملل از من برای حضور در اجلاس سازمان ملل دعوت کرد. حضور من در این اجلاس و سخنرانی من و اعلام مواضع دولت جدید اهمیت دارد. اجلاس دیگری هم به عنوان خلع سلاح هست که شرکت می کنم و سخنرانی خواهم داشت، همچنین اجلاس وزرای عضو جنبش عدم تعهد است که در افتتاحیه آن نیز سخنرانی می کنم، بنابراین سه سخنرانی مهم خواهم داشت و چند مصاحبه و دیدار با ایرانیان هم در سفر به نیویورک برنامه ریزی شده و همچنین گفتگو با نخبگان که اهمیت دارد.

رئیس جمهور در خصوص تشکیل جلسه با کشورهای گروه ۱+۵ در نیویورک، اظهار داشت: البته ما با ۵+۱ که آنها خواسته اند مذاکرات با آنها شروع شود، مقدمات کار از طرف ما آماده شده است. اولش لازم بود من تعیین کنم که مذاکره کننده هسته ای مثل گذشته دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی باشد یا نهاد دیگر که من وزارت خارجه را تعیین کردم. قدم های دیگری هم در زمینه مسائل هسته ای برداشته شده و ما کاملاً برای گفت وگوی جدی با دنیا، ۵+۱ و هم آژانس بین المللی انرژی اتمی آماده ایم.

روحانی در پاسخ به این سوال که چارچوب مذاکرات تعیین شده است، گفت: آنچه مد نظر ماست، این است که حقوق جمهوری اسلامی ایران طبق مقررات بین المللی که مهمترین آن معاهده NPT است، حفظ شود. هیچکس نمی تواند ملت بزرگ ایران را از حقوق مسلم خود محروم کند و یکی از حقوق مسلم ملت ایران غنی سازی در خاک خود است، البته در چارجوب مقررات بین المللی با نظارت آژانس و صلح آمیز بودن آن. از طرف دیگر اگر کشورهایی نگرانی هایی دارند، می توانیم نگرانی کشورها را مرتفع کنیم و در این زمینه ما دنبال اعتماد متقابل و احترام متقابل و حقوق برابر هستیم و چارچوب ما مقررات بین المللی است، NPT و پادمان است.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم اگر طرف مقابل اراده جدی داشته باشد، مسئله هسته ای در زمان نه چندان بلند قابل حل خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا اراده جدی در طرف مقابل وجود دارد؟ گفت: من البته هیچ وقت بدبین نبودم و در شرایط دولت جدید نباید بد بین باشیم چون اراده و شیوه و منطق قوی در طرف ما هست. از طرف آنها هم باید ببینیم اراده جدی وجود دارد و می خواهند مسئله را حل و فصل کنند.

وی با بیان اینکه در مسئله هسته ای، پایان بازی باید برد برد باشد و برد، باخت معنا ندارد، گفت: آن کسی که بازنده است، تحمل نخواهد کرد و ادامه نخواهد داد لذا برای بازی برد، برد آماده هستیم. این کار در نیویورک شروع می شود. من هم ملاقات هایی دارم، همچنین برخی وزرای خارجه ۵+۱ برای ملاقات اعلام آمادگی کردند، اما دنیا باید کاملاً بداند که این دوره زمانی برای حل و فصل مسائل هسته ای نامحدود نخواهد بود. ما یک دوره زمانی مشخصی داریم از این فرصتی که ملت ما در این انتخابات به وجود آوردند، دنیا باید استفاده کند. امیدوارم قدم به قدم بتوانیم مشکلات را حل و فصل کنیم.

رئیس جمهور در ادامه در خصوص تحولات سوریه، افزود: منطقه خاورمیانه همیشه حساس بوده و الان حساس تر است. منطقه با دو مشکلی که در واقع دشمنان منطقه آفریدند، مواجه شده است؛ یکی از مشکلات فعلی منطقه، طائفه گری و دیگری تروریسم است که این دو مشکل کم کم دامن بسیاری از کشورها را فراگرفته است، البته سوریه اهمیت ویژه ای برای منطقه دارد.

وی با بیان اینکه سوریه در خط مقدم مقاومت است، گفت: شرایط امروز در سوریه تبدیل به جنگ داخلی شده است چرا که در آنجا طائفه گری و افراط و تروریسم و مداخله خارجی را می بینیم. بخصوص بهانه گیری که اخیر آمریکا و حامیانش شروع کردند.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما استفاده از سلاح شیمیایی در هر کشوری و در هر شرایط را محکوم می کنیم اما آنها می خواستند به این بهانه مداخله خارجی را شروع کنند که جمهوری اسلامی ایران و دولت در این زمینه بسیار فعال بود و در این زمینه مذاکرات و پیام هایی برای سران برخی کشورها داشتم همچنین وزارت خارجه ما با بیش از ۳۵ وزیر خارجه در این زمینه گفت وگو و مذاکره کرد و امیدواریم این تلاش ها کم کم به ثمر برسد.

وی تاکید کرد: امیدداریم که جنگی آغاز نشود که در این زمینه علامت هایی مشاهده می کنیم. اگر موفق شویم منطقه و سوریه را از جنگ دور کنیم، قدم مهمی برای ثبات در منطقه برداشتیم.

روحانی در ادامه در پاسخ به سوالی که آیا احتمال می دهید خطر جنگ رفع شده باشد؟ اظهار داشت: احتمال اینکه خطر جنگ کم شده باشد، خیلی زیاد است، البته هنوز ۱۰۰ درصد نمی شود در این زمینه حرف زد اما ما با هراقدام و ابتکاری که در سطح بین الملل برای جلوگیری از جنگ و در چارچوب مقررات بین المللی باشد، موافقیم، همچنین با نظارت بر سلاح شیمیایی موافقیم، اساسا جمهوری اسلامی با هرگونه سلاح شیمیایی مخالف است و معتقدیم همه باید به معاهده منع سلاح های شیمیایی بپیوندند.

وی تاکید کرد: اگر جنگی آغاز شود، آن را بسیار خطرناک می بینیم و دامن جنگ اول از همه دامن کسانی که جنگ را شروع کردند را می گیرد و ما هم گفته ایم که از ملت سوریه حمایت های نوع دوستانه خواهیم کرد.

رئیس جمهور در پایان این برنامه زنده تلویزیونی خطاب به مردم ایران، گفت: از ملت ایران به خاطر حمایت ها و حوصله شان برای گوش کردن سخنان من و رسانه ملی که نقش ارزشمندی در قبل و بعد انتخابات داشتند، تشکر می کنم و به مردم قول می دهم این برنامه تکرار شود و در فاصله های نه چندان دور، بازهم گزارش های لازم را خدمت مردم بزرگوار ایران تقدیم کنیم.