به گزارش پ ارس به نقل از ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به برگزاری انتخابات با شکوه ریاست جمهوری در ایران با حضور گسترده مردم، این انتخابات را دارای پیام مهمی برای جهان دانست و بر آغاز دوره و نگرش جدیدی در سیاست خارجی در تحکیم و توسعه روابط خارجی به ویژه با همه کشورهای همسایه بر اساس اعتدال تاکید کرد.

ظریف امنیت و ثبات را مولفه های به هم پیوسته در جهان امروز دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران معتقد است تامین و تقویت ثبات و امنیت در منطقه و جهان در گروی همکاری و تعامل سازنده بین همه کشورهاست و دوره یکجانبه گرایی و به کارگیری زور و ابزارهای نظامی برای تامین امنیت به پایان رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه دستیابی و بکارگیری سلاحهای کشتار جمعی مخالف با آموزه های دینی و اسلامی و نیز قوانین و مقررات بین المللی است و هیچ جایی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران ندارد و دستیابی به سلاح اتمی نه برای ایران و نه هیچ کشوری موجب تضمین امنیت واقعی نمی شود، خاطر نشان کرد: ایران معتقد است امنیت واقعی با دستیابی به این گونه تسلیحات کشتار جمعی به دست نخواهد آمد.

وی با اشاره به صلح آمیز بودن برنامه هسته یی کشورمان و اذعان بسیاری از کشورها به این موضوع، بر ضرورت به رسمیت شناخته شدن حق استفاده صلح آمیز هسته یی ایران از فناوری هسته یی تاکید و در عین حال آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای تداوم همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی و نیز کشورهای ۱+۵ برای شفافیت و رفع ابهام اعلام کرد و این موضوع را نیازمند وجود اراده جدی نزد این کشورها دانست.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فضا سازی اخیر در خصوص حمله نظامی به سوریه به بهانه بکارگیری سلاح شیمیایی در این کشور، بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران به عنوان قربانی سلاح شیمیایی در محکومیت هرگونه بکارگیری تسلیحات کشتار جمعی و شیمیایی توسط هر کس و نیز مخالفت قاطع با توسل به زور و گزینه نظامی تاکید کرد.

وی افزود: کسانی که تصور می کنند مسائل منطقه با توسل به زور حل می شود، اشتباه می کنند. ایران خود قربانی سلاحهای شیمیایی توسط صدام در دوران جنگ تحمیلی است که با اطلاع و حمایت برخی کشورهای غربی و آمریکا صورت گرفت و از این رو هر گونه خشونت و استفاده از سلاح شیمیایی را قویاً محکوم می کنیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به رشد خشونت، افراط گرایی و تروریسم در منطقه تاکید کرد: ایران معتقد است تنها راه حل برون رفت از مسائل و مشکلات موجود در منطقه، راه کار سیاسی و همکاری و تعامل بین کشورهای منطقه برای مقابله با پدیده شوم افراط گرایی و تروریسم است.

ظریف همچنین سابقه ناکامی قدرتهای بزرگ در استفاده از زور و گزینه نظامی در ویتنام، افغانستان و عراق را مورد اشاره قرار داد و افزود: اقدامات یکجانبه نظامی نه تنها به ضرر امنیت، ثبات و توسعه کشورهای منطقه بلکه در تضاد با منافع دراز مدت خود این کشورها نیز می باشد و نهایتا حاصلی جز شکست برای آنها نداشته است.

وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد که شاهد اتخاذ موضع قاطع و مستحکم کشورهای جهان در قبال تهدید به توسل به زور و گزینه نظامی برای حل مسائل و مشکلات منطقه از جمله در سوریه باشیم.

ظریف همچنین در پایان این نشست آمادگی خود و دستگاه دیپلماسی را برای همکاری و تعامل مستمر و سازنده با سفرا و روسای نمایندگیهای سیاسی خارجی مقیم تهران برای توسعه، گسترش و تقویت روابط بین تهران و این کشورها اعلام کرد.