به گزارش پارس به نقل از تسنیم، موسسه آمار کمیسیون اروپا (یورو استات) کل مبادلات تجاری ۵ کشور مهم اروپا با ایران در ماه سپتامبر (شهریور) را ۲۸۲ میلیون یورو اعلام کرد که این رقم نسبت به ماه قبل از آن ۱۴ درصد کاهش داشته است. کشورهای آلمان، اسپانیا، فرانسه، انگلیس و ایتالیا در ماه اوت ۳۳۱ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بودند.
بر اساس این گزارش آلمان بزرگترین شریک تجاری ایران در میان کشورهای اروپایی طی ماه سپتامبر بوده است.

مجموع مبادلات دو کشور در این ماه ۱۴۰.۷۳۱ میلیون یورو بوده که ۱۶.۸۳ میلیون یورو از این رقم مربوط به واردات آلمان از ایران و ۱۲۳.۹۰۱ میلیون یورو مربوط به صادرات آلمان به ایران بوده است.


واردات آلمان از ایران در ماه سپتامبر با کاهش ۴ درصدی نسبت به ماه قبل از آن مواجه شده و صادرات آلمان به ایران نیز ۱۰ درصد کاهش داشته است.


ایتالیا در ماه سپتامبر ۷۰.۹۰۴ میلیون یورو مبادله تجاری با ایران داشته و دومین شریک تجاری ایران در اروپا شناخته شده است. این رقم نسبت به ماه قبل از آن با کاهش ۲۰ درصدی مواجه شده است.


واردات ایتالیا از ایران در ماه سپتامبر با کاهش ۴ درصدی نسبت به ماه قبل به ۹.۸۶۵ میلیون یورو رسیده و صادرات به ایران با کاهش ۲۲ درصدی مواجه شده و به ۶۱.۰۳۹ میلیون یورو رسیده است.


به گزارش تسنیم، آمارهای یورو استات نشان می دهد فرانسه مبادلات تجاری خود با ایران در ماه سپتامبر را ۱۸ درصد افزایش داده و به ۴۵.۱۶۴ میلیون یورو رسانده است. مبادلات تجاری دو کشور در ماه اوت ۳۸.۲۱۸ میلیون یورو اعلام شده بود.


واردات فرانسه از ایران در ماه سپتامبر با رشد ۱۵ درصدی نسبت به ماه قبل مواجه شده و به ۱.۷۰۸ میلیون یورو رسیده است. صادرات فرانسه به ایران نیز در ماه سپتامبر ۴۳.۴۵۶ میلیون یورو اعلام شده که این رقم نسبت به ماه اوت رشد ۱۸ درصدی داشته است.


اسپانیا نیز به عنوان یکی از شرکای مهم تجاری ایران در اتحادیه اروپا طی ماه سپتامبر ۱۸.۵۲۶ میلیون یورو مبادله تجاری با ایران داشته که این رقم نسبت به ماه قبل از آن ۵۴ درصد کاهش داشته است.
اسپانیا در ماه سپتامبر واردات خود از ایران را سه برابر کرده و به ۷.۲۱۶ میلیون یورو رسانده است. اما صادرات اسپانیا به ایران در این ماه ۷۰ درصد نسبت به ماه اوت کاهش داشته و به ۱۱.۳۱ میلیون یورو رسیده است.


مبادلات تجاری انگلیس با ایران در ماه سپتامبر نیز ۲۷ درصد کاهش داشته و به ۶.۹۳ میلیون یورو رسیده است. واردات انگلیس از ایران در این ماه ۵۸ درصد کاهش داشته و به ۱.۱۹۶ میلیون یورو رسیده است. صادرات انگلیس به ایران در ماه سپتامبر نیز کاهش ۱۴ درصدی داشته است. انگلیس در این ماه به ۵.۷۳۴ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده است.