به گزارش پارس به نقل از تسنیم، " جولیانو آماتو" ، نخست وزیر پیشین ایتالیا و یکی از معماران ساخت اتحادیه اروپا در گفتگو با روزنامه اتریشی" دی پرسه" اظهار داشت: کسانی که از اروپا ناراضی هستند حق دارند، من خودم از این اروپا راضی نیستم.

وی در ادامه با انتقاد از اختلافات عمیق بین شمال و جنوب اروپا و ملی گرایی و بحران اقتصادی بسیار طولانی در این اتحادیه گفت: گویا ما در یک تنگنا گیر افتاده ایم و داریم در آن خفه می شویم.

وی همچنین خاطر نشان کرد که برای ضعف اتحادیه اروپا دلایل زیادی وجود دارد، استدلالهای صلح طلبانه دوران بعد از جنگ مبنی بر اینکه یک اروپای متحد از جنگ جلوگیری می کند دیگر نسل جوان را متقاعد نمی کند. همچنین از زمان شروع بحران اقتصادی این ادعا که یک اروپای متحد رفاه بیشتر می آورد هم دیگر قوت خود را از دست داده است.

آماتو افزود: هم در کشورهای شمالی اروپا و هم در کشورهای بحران زده جنوبی منطقه یورو همواره انسانهای بیشتری چنین تفکری پیدا می کنند که اروپا چیزی را از شهروندان خود دزدیده است. در کشورهای شمالی این نگرانی وجود دارد که شهروندان باید هزینه خطاهای دیگران را پرداخت کنند، و در جنوب هم خشم روزافزون از وضعیت بد اقتصادی.

نخست وزیر پیشین ایتالیا همچنین قرارداد ماستریخت (۱۹۹۲) را به عنوان یکی از متهمان اصلی بحران یورو ارزیابی کرده و گفت: در آن زمان اساسی برای تشکیل یورو ایجاد شد، اما یک سیاست مالی و اقتصادی هماهنگ در نظر گرفته نشد. بنابراین یورو از ابتدا به بودجه ملی کشورهای اروپایی وابسته بود. اقتصاد دانان درباره چنین شرایطی هشدار داده بودند و بحران اقتصادی امروز دلیلی بر بجا بودن این هشدارهاست.

وی در ادامه خاطر نشان کرد که اروپا تا به حال تنها با صرفه جویی به بحران اقتصادی پاسخ داده است، بدون اینکه تاثیرات این سیاستهای ریاضتی را جبران کند.

آماتو همچنین خاطر نشان کرد که من از یک ایجاد نظم سفت و سخت در بودجه حمایت می کنم و می دانم که ضروری است اما کافی نیست.

وی در ادامه از پیشنهاد صدر اعظم آلمان مبنی بر دادن مسئولیت بیشتر به کمیسیون اتحادیه اروپا در سیاستهای بودجه این اتحادیه حمایت کرده و خاطر نشان کرد که تنها یک راه نجات وجود دارد، ما باید خود را حرکت دهیم و البته در مسیر رو به جلو و در مسیر اروپای بیشتر.

وی افزود: ما به یک سیاست مشترک بودجه در اروپا نیاز داریم که همچنین ارز مشترک نیز به آن وابسته باشد.

آماتو همچنین خاطر نشان کرد که به موازات هماهنگی های که ما در منطقه یورو در پیش می گیریم همچنین در زمینه های دیگر از جمله سیاست دفاعی و مهاجران به هماهنگی نیاز داریم.

وی افزود: البته ابتدا ما باید اعتماد به اروپا را دوباره در بین شهروندان ایجاد کنیم و آنها را متقاعد کنیم که اروپای بیشتر اقتصاد را تقویت می کند.