به گزارش پ ارس به نقل از فارس، « قربانقلی بردی‏ محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در جلسه هیئت دولت این کشور که شب گذشته به سرپرستی وی برگزار شد، ضمن بررسی برنامه سفر کاری خود به تهران، تأکید کرد: مناسبات دوستانه و حسن همجواری بین ترکمنستان و ایران در سال های اخیر با کیفیت و محتوای جدید تکمیل شده‏ اند.

تلویزیون ملی ترکمنستان در برنامه خبری « وطن» در گزارشی مصور از برگزاری جلسه هیئت دولت به نقل از رئیس جمهور این کشور افزود: اشتراکات دیرین موجود بین مردم ترکمن و ایران سابقه و ریشه عمیقی دارد و روابط فرهنگی و معنوی بین مردم ۲ کشور همسایه در واقع پایه مستحکم و مطمئن روابط و مناسبات بین حکومتی فعلی میان ۲ کشور می‏ باشد.

رئیس جمهور ترکمنستان در این زمینه ضمن استماع گزارش وزیر خارجه این کشور پیرامون برنامه و تدارکات سفر رئیس جمهور ترکمنستان به تهران و مشارکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب ایران، تأکید کرد: روابط و همکاری های بین ترکمنستان و ایران در عرصه‏ های کلیدی از جمله بخش سوخت و انرژی از روند رو به رشدی برخوردار است.

رئیس جمهور ترکمنستان در بخش دیگر سخنان خود در مورد مراودات اقتصادی و تجاری بین عشق ‏ آباد و تهران تأکید کرد: ترکمنستان و ایران در زمینه حمل ونقل و ارتباطات نیز تعاملات مهم و آینده داری را در دست اجرا دارد که موقیعت جغرافیایی ۲ کشور در این زمینه نقش مهمی را ایفا می‏ کند.

وی در این زمینه خط آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان را به عنوان پل دوستی و نماد تعاملات ثمربخش منطقه‏ ای و فرامنطقه ای بین ترکمنستان و ایران قلمداد کرد و گفت: این خط آهن که کریدور ریلی شمال- جنوب نیز نامیده می‏ شود، فواید فراوان اقتصادی را در پی خواهد داشت.

رئیس جمهور ترکمنستان در بخش دیگر سخنان خود با تأکید بر اهمیت سفرش به تهران تصریح کرد: مناسبات بین ترکمنستان و ایران در زمینه‏ های اقتصادی و تجاری در حال رشد است و ۲ کشور برای ارتقا سطح تعاملات اقتصادی و تجاری از ظرفیت‏ های لازم برخوردار هستند که در این میان برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‏ های اقتصادی و نیز برگزاری نمایشگاه‏ های اختصاصی و همایش‏ های تجاری و اقتصادی مشترک از نقش مهمی برخوردار هستند.

رئیس جمهور ترکمنستان همچنین اظهار داشت که روابط و همکاری‏ های فرهنگی، علمی و انسانی بین ترکمنستان و ایران جز جدانشدنی مناسبت بین حکومتی میان ۲ دولت است که برگزاری همایش‏ های علمی و فرهنگی مشترک و نیز برگزاری برنامه‏ های مختلف فرهنگی و علمی مشترک ۲ کشور گواه بر گفته‏ های فوق می‏ باشد.

رئیس جمهور ترکمنستان در پایان سخنان خود با اشاره به روند رو به رشد تعاملات موفقیت آمیز در سطح تعاملات دوجانبه، منطقه‏ ای و در قالب سازمان‏ های معتبر جهانی و منطقه‏ ای، اطمینان داد که روابط و همکاری‏ های بین عشق‏ آباد و تهران در آینده نیز براساس اصول دوستی، حسن همجواری، احترام و منافع متقابل بیش از پیش توسعه و گسترش خواهد یافت.