به گزارش پارس ، به نقل ازقدس آنلاین، باید دید رسول اگرچه به مانند امیر ریاست فدراسیون را ندارد اما همه چیز کشتی با تصمیمات او رقم می خورد، خواهد توانست ایران را صاحب عنوان قهرمانی دیگری کند؟ چهل وچهارمین دوره رقابتهای کشتی آزاد قهرمانی جهان از امروز در بوداپست مجارستان آغاز می شود جایی که آخرین میزبانی اش در سال ۲۰۰۵ برای کشتی ایران آن چنان خوش یمن نبود. در آن سال سی و هشتمین دوره رقابتهای کشتی آزاد قهرمانی جهان به میزبانی مجارستانیها در بوداپست برگزار شد. تیم ملی ایران در حالی قدم به این مسابقات گذاشت که هیچ یک از چهره های مدال آور المپیک سال قبل در آن حضور نداشتند. از بین هفت کشتی گیر ایرانی، تنها مهدی حاجی زاده (قهرمان جهان در سال ۲۰۰۲) سابقه شرکت در رقابتهای جهانی را داشت. تیم ایران با ترکیب تقی داداشی (۵۵ کیلو) ، مراد محمدی (۶۰ کیلو) ، مسعود واحدی (۶۶ کیلو) ، مهدی حاجی زاده (۷۴ کیلو) ، فریدون قنبری (۸۴ کیلو) ، امیرعباس مرادی گنجی (۹۶ کیلو) و فردین معصومی (۱۲۰ کیلو) از ۲۸ مدال توزیع شده تنها به یک مدال برنز توسط مراد محمدی دست یافت و در رده بندی امتیازی در مکان ششم قرار گرفت که یکی از بدترین نتایج تاریخ کشتی آزاد ایران در مسابقات جهانی به حساب می آید (ششمی دنیا) ! این بار و پس از هفت سال، دوباره کشتی آزاد به بوداپست بازگشته تا بلکه این بار آن هم در سال بعد از المپیک از حیثیت و اعتبار کشتی ایران دفاع کند. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که از آخرین قهرمانی ایران در خارج از خانه ۴۷ سال می گذرد، جایی که آزادکاران ایران با سه طلای (ابراهیم سیف پور، عبدا… موحد و منصور مهدی زاده) و دونقره (محمدعلی صنعتکاران و محمدعلی فرخیان) با اقتدار قهرمان جهان شدند.

آزادکاران دو سال پیش و در آستانه المپیک لندن در سال ۲۰۱۱ تا آستانه قهرمانی جهان پیش رفتند و تنها با دو امتیاز اختلاف به نایب قهرمانی بسنده کردند.
تیم ملی کشتی آزاد ایران در حالی گام به رقابتهای جهانی ۲۰۱۳ در بوداپست مجارستان می گذارد که از تیم ۷ نفره المپیکی خود ۶ کشتی گیر را در بوداپست در اختیار دارد و تنها صادق گودرزی را در ۷۴ کیلو که خوش رنگ ترین مدال ایران در المپیک لندن از آن خود کرد و در مسابقات جهانی در سه سال گذشته هم همواره مدال آور بوده است، در اختیار ندارد. البته روس ها هم از ترکیب هفت نفره خود در المپیک لندن هیچ کشتی گیری را به جهانی مجارستان نیا ورند تا از این لحاظ کار ایران ساده تر از قبل به نظر برسد. آذربایجانی ها هم دو طلایی المپیک خود (عسگراف و شریف اف) را در بوداپست به همراه نخواهند داشت و تیمی که می تواند در ظاهر تهدیدی جدی برای ایران باشد، آمریکاست که با تمام قوا عازم بوداپست شده است.
از ترکیب هفت نفره ایران مسعود اسماعیل پور در ۶۰، عزت ا… اکبری در ۷۴ کیلو و کمیل قاسمی در سنگین وزن تجربه حضور در مسابقات جهانی را ندارند، هر چند که اسماعیل پور و قاسمی در المپیک لندن حضور داشتند که قاسمی صاحب مدال برنز شد.

رحیمی طلایی می شود؟
حسن رحیمی که چندین سال است وزن اول کشتی آزاد را در قبضه خود دارد و با عبور از تمام حریفان داخلی به دوبنده تیم ملی رسیده است، سرانجام در سال ۲۰۱۱ نخستین مدال جهانی خود را به دست آورد، هر چند که در المپیک نمایش خوشایندی نداشت و نتوانست آن طور که باید بدرخشد.
در هر صورت رحیمی یکی از مدعیان کسب مدال در این وزن محسوب می شود که در صورت خودباوری به توانایی هایش و ارایه کشتی های هجومی و روبه جلو در غیاب نمایندگان سرشناس روسیه و گرجستان، می تواند از امیدهای اصلی کسب مدال طلا در این وزن باشد.

اسماعیل پور به دنبال مدال از دست رفته المپیک
مسعود اسماعیل پور که در المپیک لندن کشتی های خوبی از خود به نمایش گذاشت و حتی در آستانه کسب مدال پیش رفت، حالا دیگر به جوانی پخته و باتجربه تبدیل شده است. اسماعیل پور که نشان داده است، برای رسیدن به مدال از هیچ تلاشی فروگذر نیست، در بوداپست به دنبال مدالی است که در لندن به آن نرسید.
با شرایطی که اسماعیل پور دارد به نظر می رسد در غیاب کشتی گیران سرشناسی نظیر طغرل عسگراف (آذربایجان) و بسیک کودوخوف (روسیه) نفرات اول و دوم المپیک لندن کار راحت تری برای رسیدن به مدال طلا داشته باشد.

تقوی در اندیشه هت تریک طلا
مهدی تقوی که در سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱،۲ مدال طلای جهانی را بر گردن آویخت، در المپیک لندن حتی یک دهم از چیزی را که بود، روی تشک به نمایش نگذاشت و در عملکردی پرانتقاد با شکست در همان کشتی نخست، وداعی زودهنگام با دومین المپیک زندگی اش داشت. می گویند، مهدی تقوی در سالهای فرد مدال می گیرد، آن هم طلا؛ اما خودش به این موضوع اعتقادی ندارد. باید دید او در جهانی ۲۰۱۳ این قضیه را ثابت خواهد کرد یا اتفاق دیگری برای او خواهد افتاد؟

وظیفه سنیگن اکبری
وزن چهارم در چهار سال اخیر بهترین وزن کشتی آزاد بوده است. صادق گودرزی از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲، چهار مدال نقره و برنز جهان را برای ایران به ارمغان آورد و خود را عنوان اصلی ترین مدعی رفتن روی سکوهای قهرمانی مطرح کرد، هر چند که در این سالها هیچ گاه نتوانست به مدال طلا دست یابد، اما همواره وزن ۷۴ کیلو از نقاط قوت تیم ملی کشتی آزاد در مسابقات جهانی بود. به هر حال عزت ا… اکبری کم تجربه و جوان در حالی گام به میدان جهانی می گذارد که شاید کمتر کسی شانسی برای مدال آوری وی قایل باشد، اما همین ناشناخته بودن در چشم حریفان، کمک زیادی به او می کند تا چراغ خاموش به جلو حرکت کند.
باید منتظر ماند و دید که اکبری که تنها یک مدال برنز آسیا و یک بار حضور در جام جهانی را در کارنامه دارد، موفق می شود که جای خالی صادق گودرزی را پر کند؟

لشگری طلایی می شود؟
بعد از ناکامی احسان لشگری که انصافاً یکی از بهترین کشتی گیران ایران در المپیک لندن در رسیدن به مدال طلای لندن بود، به نظر می رسد این کشتی گیر، حالا با تجربه، عزمش را جزم کرده است تا برنز المپیک را به طلا تبدیل کند تا کارنامه اش درخشان تر از قبل شود.
لشگری پیش از حریفان روی تشک، یک رقیب جدی را پیش روی خود می بیند؛ مصدومیت. مصدومیتی که در جریان آخرین تمرینهای تیم ملی در خانه کشتی برای او پیش آمد و تمام مربیان و علاقه مندان به کشتی را نگران کرد، زیرا با توجه به آمادگی که مربیان در لشگری می دیدند، وی از امیدهای اصلی کسب مدال طلا در تیم ایران محسوب می شود. به هر حال به نظر می رسد لشگری در غیاب شریف اف (دارنده مدال طلای المپیک) که در لندن تا آستانه پیروزی مقابل او پیش رفت، می تواند طلایی شود.

پلنگ زخمی مدالش را می خواهد
بدون شک یکی از تلخ ترین حوادث و خاطراتی که از المپیک لندن در ذهن ورزش دوستان و علاقه مندان به کشتی باقی مانده است و هنوز نتوانسته اند با آن کنار بیایند مصدومیت رضا یزدانی در آستانه کسب مدال خوش رنگ المپیک بود؛ مصدومیتی که تا مدتها در ذهن کشتی دوستان مانده بود.
حالا یزدانی دوباره بازگشته و دوبنده اش را از مدعیان پس گرفته است تا آن خاطره تلخ را پاک کرده و مدالی دیگر به کارنامه اش اضافه کند. هر چند یزدانی هم برای رسیدن به دوبنده تیم ملی راه سختی را پیمود و با وجود مصدومیت کهنه، روی تشک حاضر شد مصدومیتی که به نظر می رسد در مسابقات جهانی هم همراه او باشد، اما باید دید که آیا پلنگ جویبار در بوداپست اعاده حیثیت می کند؟ در این وزن جعفر دلیری، کهنه کار هم به عنوان کشتی گیر ذخیره عازم مجارستان شده است تا در صورت فراهم نشدن امکان کشتی گرفتن یزدانی، وی جایگزینش شود.

قاسمی در اندیشه جاودانگی
۲۴ سال از زمانی که کشتی آزاد ایران مدال طلای سنگین وزن جهان را از آن خود کرد می گذرد. جایی که علیرضا سلیمانی با غلبه بر حریف آمریکایی، نخستین مدال طلای سنگین وزن تاریخ ایران را در جهان برای کشورمان به ارمغان آورد. حالا بعد از گذشت ۲۴ سال کمیل قاسمی که این روزها با کسب مدال برنز المپیک لندن نامی برای خود در بین نامداران سنگین وزن کشتی آزاد باز کرده است، به دنبال تکرار افتخار سلیمانی در بوداپست است تا وی هم در تاریخ کشتی ایران جاودانه شود. با خداحافظی آرتور تایمازوف کهنه کار که کمیل در لندن مغلوب وی شد و شانس حضور در فینال را از دست داد، به نظر می رسد وی راه هموارتری داشته باشد. از طرف دیگر مودزماناشویلی گرجستانی که نایب قهرمان المپیک شد هم در بوداپست حضور نخواهد داشت تا کمیل بیش از پیش به کسب مدال طلا امیدوار شود. هرچند که طاها آکگول نماینده سنگین وزن ترکیه می تواند حریفی جدی برای کمیل قاسمی باشد. حاجی مراد گاتسالوف باتجربه هم که امسال در سنگین وزن برای روسها روی تشک خواهد رفت هم می تواند خطری جدی در راه رسیدن قاسمی به مدال طلا باشد.
به نظر می رسد با قدرتی که تیم کشتی آزاد ایران در این دوره از رقابتها دارد چندان دور از ذهن به نظر نمی رسد که آزادکاران بعد از ۱۱ سال بار دیگر جام قهرمانی جهان را بالایی سر ببرند تا بار دیگر کشتی ایران در جهان آقایی کند. باید منتظر ماند و دید که آیا آزادکاران ایرانی می توانند بعد از چهار عنوان قهرمانی (۱۹۶۱،۱۹۶۵،۱۹۹۸ و ۲۰۰۲) این بار در مجارستان به پنجمین عنوان قهرمانی دست بیندازند؟