به گزارش پارس ، محمدرضا مرندی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان ایران در گفت وگو بافارس، پیرامون ویژگی های دولت حماسه اقتصادی، گفت: دولت آینده باید با توجه به اینکه حماسه سیاسی به دست مردم رقم خورده است، حماسه اقتصادی را که انتظار مردم و رهبری است رقم بزند.

دبیرکل جبهه دانشگاهیان انقلاب اسلامی با اشاره به ضرورت ها و الزامات تحقق حماسه اقتصادی، گفت: رئیس جمهور منتخب برای خلق حماسه اقتصادی باید افرادی را به کار بگیرد که نسبت به جامعه و انقلاب تعهد کافی داشته باشند، نظام جمهوری اسلامی را باور کرده باشند، به دنبال منافع شخصی خود نباشند و در یک کلام در مسیر اهداف نظام حرکت کنند.

به گفته وی از دیگر ضروریات تیم دولت برای تحقق حماسه اقتصادی تخصص کافی اعضای دولت یازدهم در کنار تعهد است، تیم دولت نباید دچار شعارزدگی شوند و باید دیدگاه درستی نسبت به اقتصاد اسلامی داشته باشند.

* تا کنون شاهد حاکم شدن اقتصاد اسلامی در کشور نبودیم

مرندی با تاکید بر این نکته که اقتصاد اسلامی یک رویکرد دینی به اقتصاد است که باید در تمامی شرایط در اقتصاد جمهوری اسلامی حاکم باشد، گفت: در دولت موسوی با اسم اقتصاد اسلامی ما شاهد اقتصاد شبه سوسیالیستی بودیم. در دولت هاشمی نیز با نام اقتصاد اسلامی اقتصاد شبه سرمایه داری در کشور حاکم شد، در دولت خاتمی نیز که اصلا اقتصاد در اولویت کاری قرار نگرفت و در دولت احمدی نژاد نیز ما شاهد دو رویکرد متفاوت بودیم.

عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان ایران با تاکید بر اینکه دولت آینده باید برای تحقق حماسه اقتصادی دولت کار باشد، گفت: اصلاح طلبان تندرو هیچ گاه دنبال کار نبوده و نیستند و همیشه حیاتشان را در بحران ها جستجو می کنند و هر زمانی که در قدرت بودند ژست مخالف را گرفتند که مثال آن هم شورای شهر اول تهران است که آنان با خودشان درگیر بودند و در دولت هفتم و هشتم نیز تنها به دنبال اهداف سیاسی بودند.

*دولت آینده برای تحقق حماسه اقتصادی بدنبال کار باشد، نه سیاسی کاری

وی ادامه داد: با توجه به شرایط کشور دولت آینده باید دولت کار باشد و نه دولت سیاسی کاری که اهداف جناحی را دنبال کند. دولت آینده باید منافع ملی را دنبال کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به لزوم اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور، خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی بدین معنی است که کشور بتواند در شرایط سخت ثبات اقتصادی خود را فراهم کند. در حقیقت اجرای اقتصاد مقاومتی هم وظیفه دینی و هم وظیفه قانونی دولت آینده خواهد بود.

دبیرکل جبهه دانشگاهیان انقلاب اسلامی پیرامون تلاش اصلاح طلبان برای ورود به کابینه روحانی گفت: اصلاح طلبان می خواهند با فضاسازی و با ایده فشار از پایین و چانه زنی از بالا انتظاراتی را ایجاد کنند و تلقی را به وجود بیاورد که آنان در انتخابات پیروز شدند در حالی که حسن روحانی گفته است که فرد فراجناحی است.

مرندی ادامه داد: البته سیره عملی حسن روحانی نیز نشان می دهد که وی فردی فراجناحی است، سخنرانی ۲۳ تیر ۷۸ وی پیرامون حوادث ۱۸ تیر گواه این مدعا است.

*تلاش اصلاح طلبان برای احیای خود

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: اصلاح طلبان با تلاش هایی که برای ورود به قدرت می کنند می خواهند مرگ خودشان را به فراموشی بسپارند و از این فرصت برای احیای خود استفاده کنند که البته باید بدانند که مردم به آنان اعتماد ندارند.

« مردم خاطره بدی از اصلاحات در فتنه ۸۸ در ذهن خود دارند و حماسه امسال نیز تیر خلاصی بود به تمام تهمت هایی که اصلاح طلبان به نظام زدند» .

عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان ایران عدم نگاه شخصی در رای اعتماد دادن به وزرا را وظیفه اصلی مجلس دانست و گفت: نمایندگان مجلس در دادن رای اعتماد به وزرا نباید منافع شخصی را دنبال کنند و تابع جوی نشوند که ایجاد شده است.

* مجلس نگذارد تجربیات تلخ دوران اصلاحات در دولت روحانی تکرار شود

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: وظیفه مجلس این است که منافع ملی را در رای اعتماد به وزرا در اولویت قرار دهد و نگاه تخصصی به قضیه داشته باشد، باید بررسی کند که چه کسانی لیاقت وزیر شدن را دارند و نگذارند تجربیات تلخ دوران اصلاحات حتی با ورود یک یا دو وزیر مجددا تکرار شود.

محمدرضا مرندی با اشاره به لزوم تعامل و همکاری دولت و مجلس خاطرنشان کرد: نباید چنین تلقی به وجود آید که مجلس به دنبال کارشکنی است البته در جایی که اصول و منافع ملی اقتضا می کند به هیچ وجه نباید کوتاه بیاید.

دبیرکل جبهه دانشگاهیان انقلاب اسلامی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: ما این تجربه تلخ را داریم که مجلس پنجم در حد افراط با دولت اصلاحات همکاری کرد که این همکاری باعث شد تعدادی از وزرای ناباب در دولت روی کار بیایند.