حسین کنعانی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی پارس نیوز، در مورد بدهی هست میلیارد دلاری کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی، گفت: مدت‌هاست کره جنوبی به خاطر تحریم هایی که توسط ایران به خاطر نخریدن کالاهایش شده است، عملاً شاهد بودیم به خاطر وابستگی شدیدی که به صادرات لوازم خانگی، الکترونیکی و خودروی خود دارد، دچار یک شوک سیاسی و اقتصادی شد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اضافه کرد: با توجه به اینکه کره جنوبی منابع مالی ما را به دلیل تحریم‌های آمریکا بلوکه کردن بود، ایران اقدامات متقابل انجام داد. کره‌ای‌ها به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند در این شرایط تحریمی، تابع صد در صد آمریکایی‌ها باشند؛ به همین خاطر به نظر می‌رسد که چند گام به عقب برداشته‌اند.

وی با بیان اینکه این عقب‌نشینی چندان مورد قبول ما نیست، ادامه داد: به خاطر اینکه در چارچوب توافقنامه با آمریکایی‌ها این عقب‌نشینی را انجام می‌دهند و به لحاظ نیازی که به بازار ایران دارند، سعی می‌کنند روابط خود را با ایران طوری تنظیم کنند که بتوانند از بازار ایران بهره بگیرند.

کنعانی مقدم با اشاره به سفر هیئت کره‌ای به وین، اشعار داشت: این سفرها هم به نظر می‌رسد در همان چارچوب است که دنبال می‌شود. آمریکا به عراق و کره جنوبی دستورالعمل‌هایی را داده است که دارایی‌های ایران آزاد شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی بیان داشت: در ایران توافقنامه‌ای تخت عنوان تهاتری با نفت وجود دارد؛ یعنی این که در مقابل خرید کالا، ما نفت بفروشیم. اما این به آن معنا نیست که توافقنامه برای واردات کالاهای غیرضروری، مصرف شود. 

کنعانی مقدم در پایان بیان داشت: در رابطه با تهاتر تفت، منافع کشورها مورد توجه قرار می‌گیرد و سعی می‌شود کالاهایی وارد شود که هم ارزش اقتصادی داشته باشد و هم مورد نیاز صنعت برای تولید باشد.