سردار سرتیپ پاسدار محمد عزیزی دلشاد رئیس اداره تحقیقات و امور صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح با برنامه «صبح و گفت‌وگو» در مورد دیدگاه‌های مدیریتی این مرکز نسبت به تولید واکسن ایرانی فخرا گفت‌وگوی تلفنی کرد.

سردار عزیزی با بیان اینکه قدرت مقابله با تهدیدات زیستی از موضوعات مهم و مورد توجه در نیرو‌های مسلح همه کشور‌ها برای حفظ امنیت است گفت: این هوشمندی در نظام جمهوری اسلامی نیز وجود دارد.

وی افزود: نیرو‌های مسلح به محض شیوع بحران کووید 19 ضمن کمک رسانی، در حوزه‌های علمی نیز تلاش‌ها و موفقیت‌های زیادی داشتند؛ کمااینکه اولین کیت تشخیصی کووید ۱۹ نیز هنر دست برادران نیرو‌های مسلح در وزارت دفاع بود.

رئیس اداره تحقیقات و امور صنعتی ستاد کل نیرو‌های مسلح، تولید واکسن را یک اقدام راهبردی برای مقابله با کووید ۱۹ خواند و گفت: همه کمک‌ها و تلاش‌ها و اقداماتی که انجام شد برای مدیریت بحران بود، اما واکسن یک راه حل ریشه‌ای و اصولی است.

سردار عزیزی یادآورشد: سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی در نیرو‌های مسلح همان زمان شیوع کرونا به رهبری شهید فخری زاده شروع به فعالیت درمورد تولید واکسن کرد و در دانشگاه بقیه الله سپاه نیز فعالیت دیگری شکل گرفت که درآینده نزدیک خبر‌های خوشی از واکسن آن‌ها نیز خواهیم شنید.

وی از موفقیت در انجام مراحل آزمایشی واکسن فخرا که از نوع کشته شده ویروس است خبر داد و گفت: در فاز نخست کارآزمایی بالینی این واکسن که به ۱۳۵ نفر تزریق شده مشخص شد که این واکسن ایمنی زایی بسیار قوی دارد و در عین حال تقریباً می‌توان گفت که آسیب و عوارض جانبی ندارد.

رئیس اداره تحقیقات و امور صنعتی ستاد کل نیرو‌های مسلح با اذعان به کارشکنی‌ها و تاخیر در صدور مجوز برای تولید واکسن ایرانی فخرا گفت: واکسن فخرا مسیر کاملاً علمی را طی کرده و هیچ گونه مجوز اضطراری هم به آن داده نشد و این درحالیست که واکسن فخرا خیلی زودتر از این‌ها می‌توانست به حل مشکل جامعه کمک کند، اما ان شالله به زودی و طی چند ماه آینده وارد مرحله گسترده استفاده عمومی شود.

سردار عزیزی گفت: امیدواریم در فاز دوم، مجوز اضطراری مصرف این واکسن صادر شود و بتواند همزمان به واکسیناسیون مردم کشورمان منجر شود.