ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت صبح امروز چهارشنبه ١٩ خرداد ماه در مراسم آغاز فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی فخرا با بیان اینکه در دوران کرونا ستاد کل نیرو‌های مسلح فعالیت‌های زیادی برای سلامت مردم کرد، گفت: تولید واکسن کرونا در نیرو‌های مسلح کاری خیره کننده در سطح منطقه و جهان است.

وی ادامه داد: ایران اسلامی جزو کشور‌های محدودی است که توانسته واکسن کرونا را تولید کند و در ما‌های آینده خودکفا خواهد شد.

حریرچی گفت: تنها راه برون رفت از بحران کرونا استفاده از واکسن مطمئن و رسیدن به ایمنی مطمئن است؛ پس از ایجاد ایمنی می‌توانیم رعایت دستور العمل‌ها را یه حداقل برسانیم و زندگی‌ها را به حالت قبل برگردانیم.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه تولید واکسن ملی اولویت اساسی است، افزود: کشور‌های غربی سنبل احتکار واکسن هستند؛ مثلا آمریکا احتکار کرد و به کانادا و کشور‌های همسایه خود نداد.

وی افزود: انگلیس واکسن را برای نوجوانان و جوانان شروع کرده، در حالی که برخی کشور‌ها هنوز کادر درمان واکسینه نشدند.

حریرچی تصریح کرد: هر حرکتی برای تحت‌الشعاع قرار دادن واکسن ایرانی و خارجی انجام شود خیانت در حق مردم ایران است. کرونا به حوزه اقتصاد و سلامت ضربه زد. ۲۰ تا ۳۰ درصد توسعه ۱۰۰ ساله اخیر کشور‌های دیگر از راه سلامت بوده است؛ رفتار اجتماعی در کشور نشان دهنده رشد چاقی در کشور است که باعث می‌شود هزینه درمان در کشورمان افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: نیرو‌های مسلح در جنگ و غیر جنگ سینه سپر کردند و در حوزه‌های مختلف وارد میدان می‌شوند؛ بیمارستان بقیه‌الله در ایام کرونا بیشتر از دیگر بیمارستان‌ها پذیرش بیماران کرونایی داشتند.