سفیر قطر در مسکو گفت که ساز و کار مشورتی جدیدی که میان قطر، روسیه و ترکیه برای کمک به حل بحران سوریه ایجاد شده به منظور محدود کردن نقش ایران نیست.

به گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، «احمد بن ناصر بن جاسم آل ثانی» سفیر جدید قطر در مسکو در گفت‌وگو با روزنامه کامرسنت روسیه گفت: عدم حضور ایران در ساز و کار مشورتی سه جانبه قطر، ترکیه و روسیه نباید انعکاسی از موضع در مورد ایران تلقی شود. نکته مهم فقط این است که مشکلاتی وجود دارد که دیگر نمی‌توان کتمان کرد و اقدامات فوری برای حل آن ضروری است و مهمتر از همه به دلیل شرایط انسانی غم انگیزی است که برادران ما در سوریه از آن رنج می برند.

آل ثانی افزود: ما پیشنهاد راه اندازی ساز و کار مشورتی سه جانبه میان قطر، روسیه و ترکیه را به دلیل نقش هر کدام از این کشورها در سوریه دادیم؛ اما هیچ کسی قصد ندارد نقش سایر کشورها را محدود کند. البته ایران نیز نقش بسیار فعالی در بحران سوریه دارد، زیرا ایران در سوریه حضور دارد.

سفیر قطر گفت: ما از هر نقشی که به نفع مردم سوریه باشد استقبال می‌کنیم. نقش روسیه و ترکیه و نقش ایران در منطقه بسیار مهم است.

وی افزود: من معتقدم همه به دنبال یک هدف هستند که کمک به مردم سوریه برای پایان دادن به بحران است. قطر بخشی از منطقه است و از روزهای اول بحران سعی کرده است که در حل مشکلات بین مردم و نظام سوریه سهیم باشد.

دوحه در یازدهم مارس میزبان یک نشست سه جانبه با حضور وزرای خارجه روسیه ، قطر و ترکیه بود که طی آن از آغاز روند مشاوره جدید بین سه کشور در مورد حل و فصل سوریه  خبر داد که منحصراً به مسائل بشردوستانه  اختصاص دارد و موازی مذاکرات آستانه خواهد بود.

بن ناصر در پاسخ به سوالی درباره موضع قطر نسبت به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و دیگر مسائل سوریه از جمله فعالیت گروه‌های تروریستی در سوریه و غیره تاکید کرد: درباره مساله سوریه بین قطر و روسیه تفاهم وجود دارد و مواضع ما به یکدیگر نزدیک است.

وی افزود: ما برای پایان دادن به درد و رنج مردم سوریه با روسیه همکاری می‌کنیم. اراده کلی برای عمل قوی‌تر از هرگونه اختلاف است. موقعیت قطر کاملاً واضح است. من همچنین می‌خواهم تأکید کنم که قطر از هیچ گروه افراطی حمایت نمی‌کند.

سفیر قطر درباره موضع کشورش برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت: قطر بخشی از اتحادیه عرب است و نمی‌تواند درباره اینکه چه کسی باید به این اتحادیه دعوت شود و چه کسی نباید دعوت شود، تصمیم مستقلی بگیرد. این تصمیم به خود اتحادیه عرب مربوط است.