اختلاف مجلس یازدهم با دولت حسن روحانی بر سر بودجه 1400 بر کسی پوشیده نیست، دولت بودجه 1400 را در حالی به مجلسارائه کرده که مجلس آن را پر از اشکال می داند. روز گذشته حجت الاسلام حسن روحانی در نشست هیات دولت به شدت از اصلاحات کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه انتقاد کرد و گفت: «بودجه جای اعداد و ارقام و محاسبه و قانون‌گذاری برنامه سال آینده و حساب و کتاب است. جای شعار نیست که من شعار بدهم یا آنها شعار بدهند چه فایده دارد. من بلدم همه شعارها را جواب بدهم ولی مردم اینها را از من نمی‌خواهند که آنها شعار بدهند و من جواب بدهم. مردم بودجه خوب و زندگی بهتر و معشیت می‌خواهند.»

روحانی ادامه داد: «ما گفتیم سال ‌آینده ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشیم ماحصل آن ۱۹۹ هزار میلیارد تومان بوده است. آقایان آمدند دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه را کردند یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه. بعد به جای ۱۹۹ هزار میلیارد تومان شده ۲۳۰ هزار میلیارد تومان. چشم بندی عجیبی شد. نفت کم شد پول آن بالا رفت. این چطور چشم بندی بود که انجام گرفت. ما ۱۹۹ هزار میلیارد تومان گذاشتیم این‌ها در کمیسیون تلفیق ۲۳۰ هزار میلیارد تومان کردند و میزان وابستگی بودجه به نفت را ۳۱ هزار میلیارد تومان اضافه کردند.»

رییس جمهوری گفت: "هر کسی چهار عمل اصلی را بلد باشد و کلاس دوم دبستان باشد می‌تواند محاسبه کند که شما چه کردید. ما نفت را بر مبنای ۱۱ هزار ۵۰۰ حساب کردیم شما قیمت دلار را ۱۷,۵۰۰ تومان حساب کردید اینکه خیلی ساده است آدم ارزش پول ملی را کم کند. شما ۶۰۰۰ تومان ارزش پول ملی را کم کردید تا حساب و کتاب تان جور باشد و بعد می‌گویید ما نگفتیم قیمت دلار ۱۷ هزار و ۵۰۰ باشد. پس این دم خروس است و این حرف‌ها با قسم حضرت عباس جور در نمی‌آید."

ابراهیم رزاقی، اقتصاددان در تشریح صحبت‌های حجت الاسلام حسن روحانی در نشست هیات دولت و انتقاد او نسبت به تصمیمات کمیسیون تلفیق به «پارس‌نیوز» گفت: «قریب به یک‌سال از آغاز به کار مجلس یازدهم می‌گذرد و حال سوال اینجاست؛ آیا این نخستین سال تنظیم بودجه توسط دولت است؟ چندین سال است که چنین نگاهی از سوی دولت مبنی بر آگاهی نسبت به تنظیم بودجه وجود داشته که تاکنون نیز موفق عمل نکرده است.‌»

وی افزود: «به طورحتم مهم‌ترین محور در تمامی کشورهای دنیا، تامین درآمد برای تنظیم بودجه است که یکی از اصلی‌ترین منابع آن، اخذ مالیات بر درآمدهاست. اخذ مالیات در این کشورها به دلیل تامین درآمد‌ و همچنین رفع اختلاف طبقاتی دریافت می‌گردد. بنابراین نمی‌توان با مهم‌ و اصلی‌ترین محور تمامی کشورهای دنیا مخالف بود.»

رزاقی تصریح کرد: «اخذ مالیات موجب می‌گردد تا چنانچه فردی دچار رانت‌خواری یا فساد گشت، به بیش‌ترین مبلغ ممکن از او مالیات اخذ شود تا دیگر دست به چنین اقداماتی نزند. تساعد نرخ بالای مالیات از افرادی که درآمدهای هنگفت دارند، موجب جلوگیری از ادامه فعالیت آن‌ها و برابری سایر طبقات جامعه می‌گردد.»

این اقتصاددان همچنین خاطرنشان کرد: «سیستم مالیاتی سایر کشورهای دنیا برخلاف نرخ تصاعدی از پردرآمدان جامعه اما از قشر متوسط و تولید کننده داخلی به خوبی حمایت می‌کند که متاسفانه در این زمینه طی سال‌های اخیر؛ به ویژه از دوره دولت ششم بسیار ناموفق عمل شده است.»

او یادآورشد: «شرایط نمی‌تواند مطابق خواسته‌ی دولت پیش برود. در مجلس دهم مشاهده کردیم که تمامی خواسته‌های دولت به خوبی اجرا می‌گشت اما نتیجه آن چیزی جز به خطر افتادن معیشت مردم و فساد برخی مسئولان نبود.»

وی با بیان اینکه نابرابری ثروت در جامعه، تورم را گسترده‌تر می‌کند، گفت: «بی‌شک در فضای عدم اخذ مالیات، دولت مطابق سال‌های گذشته ناچار به افزایش چاپ اسکناس و شکل‌گیری تورم بسیار بالا خواهد بود. به موجب افزایش چاپ اسکناس، ثروت به دسته عده‌ای قلیل می‌افتد درحالی که سایر مردم از بحران اقتصادی و معیشتی خود رنج می‌برند.»