به گزارش پارس ، حمیدرضا آصفی سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در گفت وگو با   فارس، با اشاره به یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری برنده انتخابات ۲۴ خرداد ماه را انقلاب، رهبری و مردم خواند و افزود: اتفاق مبارکی در کشور رخ داد.

وی بر این باور است که سیاست خارجی در دولت یازدهم با همراهی ها و چالش های زیادی همراه خواهد بود و افزود: تندروهای آمریکا و رژیم صهیونیستی آرام نمی نشینند زیرا این رژیم حیات خود را در آشوب و پاشیدن تخم نفاق می بیند و به همین خاطر باید در داخل کشور انسجام حفظ شود.

سفیر سابق ایران در ابوظبی درباره برخی گمانه زنی ها مبنی بر انتخابش به عنوان گزینه تصدی وزارت ورزش و جوانان و اینکه آیا پیشنهادی در این زمینه و یا فعالیت در دستگاه دیپلماسی به شما ارائه شده؟ گفت: مطالبی که مطرح می شود گمانه زنی است. تردید دارم که آقای دکتر روحانی هنوز با کسی در این باره صحبت کرده باشد زیرا زمان نیاز است تا ایشان اولویت بندی کرده و بعد با گزینه هایی که مناسب می داند وارد صحبت شود.

آصفی با بیان اینکه با اینجانب در این زمینه صحبتی نشده، در پاسخ به این سؤال که اگر به شما در زمینه ورزش و یا سیاست خارجی پیشنهادی در دولت جدید داده شود، کدام یک را ترجیح می دهید؟ اظهار داشت: ترجیح می دهم در سطوح مشاوره کمک کنم و هر کاری در این زمینه باشد استقبال می کنم.

این دیپلمات با سابقه در ارزیابی از عملکرد دولت نهم و دهم در عرصه سیاست خارجی بر سه موضوع « هوشیاری، شجاعت و عدم شتابزدگی» در سیاست خارجی تأکید کرد و گفت: این دولت بیشتر روی شجاعت سرمایه گذاری کرد و دو موضوع دیگر را خیلی ندید.

او بر این باور است که دولت یازدهم حتما باید از شتابزدگی و ارزیابی های سطحی و امید بی اساس داشتن به برقراری رابطه یک شبه با یک کشور و… بپرهیزد.

وی برنامه هسته ای و تحریم ها را از جمله چالش هایی خواند که دولت یازدهم با آنها روبرو است و گفت: رفع این چالش ها زمانبر است.

آصفی درباره رابطه با آمریکا نیز عنوان کرد: آمریکایی ها باید بفهمند که اشتباه بزرگی کرده و رابطه با ایران را قطع کردند؛ زیرا آنها آغازگر قطع روابط بودند نه ما. بعد به جای اینکه این اشتباه را اصلاح کنند دشمنی ها را زیاد کرده و اقدام به تحریم و تهدید کردند و در حال حاضر فاصله بین دو کشور بیشتر و دیوار بی اعتمادی بلند شده است.

سفیر سابق ایران در ابوظبی درباره گفت وگوهای ایران و ۱+۵ نیز خاطرنشان کرد: غربی ها باید بدانند نمی توانند مسیر مذاکره برای مذاکره و در عین حال اعمال تحریم های جدید را تا ابد ادامه دهند.

*کانادا در این قد و قواره ها نیست/چوبش را می خورند

آصفی در پاسخ به این سؤال که آیا این احتمال را می دهید که در دولت جدید روابط با لندن و اوتاوا دوباره از سر گرفته شود؟ با بیان اینکه به اعتقاد من در یک ظرف زمانی معقول رابطه با این کشورها متحول می شود، خاطرنشان کرد: از کانادا تعجب می کنم، این کشور در عرصه جهانی در این قد و قواره ها نیست. آنها از انگلیسی ها نیز پیشی گرفته اند و اشتباه مرتکب می شوند و چوب آن را خواهند خورد.

وی خاطرنشان کرد: کانادا در قد و قواره ای نیست که ما نگران باشیم. تنها نگرانی ما به خاطر ایرانیان مقیم این کشور است که ممکن است اذیت شوند.

آصفی در خصوص برقراری مجدد رابطه تهران - لندن و برخی از کشورهای آفریقایی معتقد است که این روابط در دولت جدید رو به بهبود خواهد رفت و در عین حال یادآور شد: البته به تدریج صورت خواهد گرفت.

وی سیاست خارجی را مقوله درست کردن شربت ندانست که شکر و آب و آبلیمو را آماده کرده و شربت درست کرد.

سفیر اسبق ایران در پاریس در خصوص روابط ایران و عربستان نیز معتقد است که این رابطه خیلی تنزل پیدا کرده و بی اعتمادی زیاد شده و بر این باور است که در دولت جدید این اعتماد از دست رفته بر می گردد، ولی زمان بر است.

*مواضعمان در قبال سوریه ادامه یابد/ نقش فعال تری ایفا کنیم

آصفی عملکردمان در بحران سوریه را خوب دانست و گفت: روشی که در این زمینه اتخاذ کردیم هم منطبق بر اصول دموکراسی بود و هم منطبق بر ماهیت روابط برادرانه ما با سوریه و هم منطبق بر واقعیت های میدانی سوریه و هم منطبق بر مخالفت با دخالت های غربی ها.

وی افزود: حتما اشکالاتی در کار بشار اسد هست و باید اصلاحاتی را انجام دهد و حتما مردم سوریه مطالباتی را دارند که بشار اسد باید به آنها بپردازد، ولی درصد موافقان بشار اسد در سوریه کمتر از مخالفان نیست و حکومتی که نیمی از کشور طرفدار آن است را نباید با زور اسلحه سرنگون کرد.

سخنگوی پیشین وزارت خارجه مواضع جمهوری اسلامی در قبال بحران سوریه را منطبق بر تمام اصول عقلانی خواند و گفت که این مواضع باید ادامه یابد و البته باید تلاش کنیم نقش فعال تری را ایفا کرده تا گروه های مخالف و بشار اسد را دور هم جمع کنیم.

به گفته آصفی ما در این زمینه کاستی داشتیم که در ابتدا به گروه های مخالف نپرداختیم و بعدا وارد قضیه شدیم که متاسفانه کشورهای دیگر از این آب گل آلود در حال ماهی گرفتن هستند.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه درباره ریاست سه ساله ایران بر جنبش عدم تعهد با بیان اینکه وزارت امور خارجه باید متولی دبیرخانه جنبش عدم تعهد می شد که نشد، افزود: وقتی چنین شود کار لطمه می خورد.

سفیر اسبق ایران در فرانسه در خصوص موازی کاری در سیاست خارجی نیز خاطرنشان کرد: سیاست خارجی عین طبابت شده وقتی که شما عنوان می کنید سردرد دارید هر کس تجویز خود را می کند. کار باید در دست کاردان باشد. سیاست خارجی کاری سخت و پیچیده است و محور آن هوشیاری، شجاعت و عدم شتاب زدگی است.

وی در پاسخ به این پرسش که با کدام یک از وزرای خارجه (ولایتی، خرازی و متکی) بهتر کار کردید؟ اظهار داشت: با آقای خرازی خیلی راحت کردم.

این دیپلمات کهنه کار همچنین گفت که وقتی به عنوان سفیر در فرانسه مشغول به فعالیت بوده شرایط خیلی سختی داشته است.

مشروح گفت وگوی فارس با حمیدرضا آصفی به زودی منتشر می شود.