به گزارش پارس به نقل از فارس، کاخ سفید روز چهارشنبه در واکنش به انتقادات « رابرت گیتس» وزیر دفاع سابق آمریکا از دولت این کشور، به شدت از « باراک اوباما» و « جو بایدن» دفاع کرد.

گیتس در کتاب خود با عنوان" خاطرات یک وزیر جنگ" با اشاره به مداخله باراک اوباما در امور پنتاگون می نویسد که اوباما در استراتژی خود در افغانستان دچار ضعف است و اعتقادی به آن ندارد.

کتاب گیتس قرار است هفته آینده منتشر شود اما خلاصه و بخشی از سرفصلهای آن در رسانه ها منتشر شده است.

بایدن که احتمالاً یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ است، با انتقاد شدید گیتس روبرو شد و گیتس در کتاب خود نوشت که بایدن در ۴ دهه گذشته، گام های اشتباهی در تقریباً تمامی سیاست خارجی و موضوعات امنیت ملی آمریکا برداشته است.

« جی کارنی» سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این انتقادات گیتس تصریح کرد که « باراک اوباما» اعتماد کاملی به سوابق سیاست خارجی بایدن از جمله نقش وی در بحث های دولتی در خصوص سیاست عراق و افغانستان دارد.

وی تصریح کرد: رئیس جمهوری بارها گفته است که تا حد بسیار زیادی توصیه ها و مشاوره های معاونش را در خصوص موضوعات داخلی و خارجی تحسین می کند و قطعاً همینطور است.

کارنی همچنین در خصوص انتقادات گیس درباره اوباما گفت: کاملاً واضح است که اوباما به رسیدن به اهدافش در افغانستان که شامل افزایش ناگهانی حضور نظامیان آمریکا در این کشور و سپس کاهش نیروها است، متعهد می باشد.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: رئیس جمهور آمریکا کاملاً به مأموریتش در افغانستان اعتقاد دارد. او به این امر واقف است که این مأموریت دشوار است اما می داند که زنان و مردان نظامی ما و همچنین غیرنظامیان افغان و دیگران که برای تحقق این مأموریت فعالیت می کند، قهرمانانه این مأموریت را تکمیل کرده اند و امروز نیز در حال تکمیل این مأموریت هستند.

وی در خصوص پیام گیتس به نظامیان آمریکایی تصریح کرد که مشخص است که اوباما در صدد تغییر سیاست در هم و برهم افغانستان و ایجاد یک مأموریت روشن و واضح است.

وزیر دفاع سابق آمریکا با اشاره به مشکلات اوباما در افغانستان می نویسد: باراک اوباما از جنگهای عراق و افغانستان که میراث جورج بوش برای او بود ناراحت است.

رابرت گیتس حدود چهار سال و نیم به عنوان وزیر دفاع آمریکا در دوره بوش و اوباما خدمت کرد.

گیتس در کتابش سیاست ها و اهداف جورج بوش در عراق و افغانستان را ساده لوحانه و بلندپروازانه می خواند.

در سال ۲۰۰۹ اوباما استراتژی جدیدی را در افغانستان پذیرفت و ۳۰ هزار نیروی نظامی دیگر به افغانستان اعزام کرد و در سال ۲۰۱۰ نیز ژنرال دیوید پترائوس را به عنوان فرمانده نیروهای ائتلاف تعیین کرد.

وی با اشاره به جلسه مارس ۲۰۱۱ در در کاخ سفید می نویسد: همانطور که در جلسه نشسته بودم به این فکر می کردم که رئیس جمهور به فرمانده اش اعتماد ندارد، نمی تواند در کنار کرزی بماند و به استراتژی خود اعتقادی ندارد و جنگ را برای خود نمی داند.

گیتس در کتابش می گوید که باراک اوباما دائماً در امور پنتاگون مداخله می کند حتی باوجود اینکه مشاوران غیرنظامی اش در امور نظامی تخصص ندارند.

با این وجود رابرت گیتس کشته شدن اسامه بن لادن را یکی از پیروزیهای باراک اوباما می داند و می گوید که این یکی از شجاعانه ترین تصمیماتی بود که من در کاخ سفید شاهد آن بودم.