به گزارش پارس به نقل از مهر، " باراک اوباما" برای گذراندن تعطیلات سال نو به هاوایی رفته و به احتمال زیاد در مدت حضور در این منطقه رئیس جمهور آمریکا تحولات سال ۲۰۱۳ را مرور خواهد کرد و در این میان قطعا" بو" سگ اول کاخ سفید، تنها موجودی خواهد بود که وی را درک می کند.


سال ۲۰۱۳ میلادی را شاید بتوان این طور تفسیر کرد که اوباما در آن بزرگترین دروغ خود را گفت. اوباما پیش از مطرح شدن طرح بیمه خدمات درمانی که قرار بود همه مردم را تحت پوشش قرار دهد سخنان زیادی در مورد آن گفته و اعلام کرده بود که طرح خود را حتما به تصویب می رساند، اما خودداری کنگره از تصویب آن و همچنین تعطیل شدن دولت آمریکا برای دو هفته سبب شد که اوباما از پافشاری در مورد طرح خود صرف نظر کند.


البته اوباما در مورد وعده ای که به خانواده های قربانیان تیراندازی سندی هوک داده بود نیز نتوانست کار خاصی انجام بدهد و سلاح گرم همچنان به راحتی در آمریکا خرید و فروش و حمل می شود.

این در حالی است که محبوبیت اوباما برای اولین بار در تاریخ پنج ساله زمامداری او در کاخ سفید به کمتر از ۵۰ درصد رسیده که این خود یک فاجعه است. پیش از این فقط محبوبیت جرج بوش پسر بود که به کمتر از ۵۰ درصد رسیده بود.

اوباما در سال ۲۰۱۳ همچنین وعده خروج تمام نیروهای آمریکایی از افغانستان را داد، اما در اواخر سال خبرهایی در مورد فشار واشنگتن بر کابل برای امضای توافقنامه امنیتی و باقی ماندن ارتش ایالات متحده در این کشور جنگ زده منتشر شد.

اما شاید بتوان تنها وجهه مثبت دولت اوباما در سال ۲۰۱۳ میلادی را، سیاست خارجی آن دانست. اموری که مسئولیت آن به" جان کری" سپرده شده و نحوه استقبال از او در کشورهای مختلف نشان می دهد که سیاست خارجی کاخ سفید در این یک سال تقریبا موفق بوده است.