به گزارش پارس ، به نقل ازتسنیم، یک صد و دومین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، با حضور ۲۰۰ تن از نمایندگان قوه مقننه به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

گزارش معاون نظارت در ارتباط با اقدامات نظارتی مجلس در سال اول مجلس نهم، گزارش کمیسیون اقتصادی در ارتباط با طرح تأمین کالاهای اساسی برای اقشار آسیب پذیر، گزارش کمیسیون آئین نامه داخلی درباره موارد اصلاحی آیین نامه و گزارش کمیسیون عمران در ارتباط با طرح تسریع در بازسازی مناطق آسیب دیده در دستورکار امروز بهارستان نشینان قرار داشت.

در ابتدای جلسه علنی حسین مظفر معاون نظارت مجلس در آستانه سال دوم مجلس نهم به ارائه گزارشی از عملکرد نمایندگان و دستگاه های اجرایی کشور پرداخت.

مظفر در این خصوص اظهار داشت: در سال اول مجلس نهم جمعاً ۵۳ قانون به رئیس جمهور ابلاغ شده است که ۵ فقره از قوانین را در مهلت قانونی ۵روزه و ۲۶ فقره را با تأخیر به روزنامه رسمی ابلاغ کرده است و ابلاغ ۱۹ قانون نیز با توجه به گذشت اتمام مهلت قانونی رئیس جمهور، توسط رئیس مجلس انجام شده است.

وی ادامه داد: با مقایسه کتبی سال های اول دوره های هشتم و نهم مجلس، میزان استنکاف رئیس جمهور از ابلاغ قوانین از یک درصد به ۳۶ درصد افزایش یافته است که گزارش استنکاف های متعدد رئیس جمهور از ابلاغ قوانین در مهلت قانونی توسط معاونت نظارت در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به قوه قضائیه برای رسیدگی ارجاع می شود.

وی افزود: هیئت وزیران در تصویب تسریع مقررات مربوط به قوانین که توسط رئیس مجلس به روزنامه رسمی کشور ابلاغ شده است، تأخیر بیشتری داشته است.

پس از ارائه گزارش محمدرضا باهنر که در غیاب علی لاریجانی ریاست مجلس را به عهده داشت، با اشاره به اقدامات معاونت نظارت مجلس گفت: نظارت مجلس از مجلس هفتم پایه گذاری شد و در مجلس هشتم این نهاد به معاونت نظارت تبدیل شد و هم اکنون اولین ثمره این نظارت به مردم تقدیم شد.

نایب رئیس مجلس در پایان گفت: معاونت نظارت مجلس پیشنهادات خود را به هیئت رئیسه بدهد تا در جلسات هیئت رئیسه مشکلات را برداشته و کمک کنیم که این بخش از وظیفه اصلی مجلس به سرعت ارتقا پیدا کند.

در ادامه به بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در ارتباط با طرح تأمین کالاهای اساسی برای اقشار آسیب پذیر پرداختند.

**نمایندگان مجلس با اصلاح طرح اصلاح موادی از آیین نامه داخلی مجلس موافقت کردند**

نمایندگان مردم در خانه ملت، با اصلاح تبصره ماده ۵ طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس با ۱۵۱ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع موافقت کردند.

بر این اساس در تبصره ماده ۵ این طرح اصلاحی مقرر شد تا در هر دوره مجلس، نمایندگان می توانند حداکثر ۵ نفر از کارکنان یا کارشناسان دستگاه های مشمول ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری را برای به کارگیری در دفتر ارتباطات مردمی جهت امور مشاوره ای، اداری و خدماتی از دستگاه ذی ربط درخواست نمایند. در این صورت با هماهنگی دستگاه مبدأ، درخواست مأموریت افراد مورد نظر معمول و شخص یا اشخاص مزبور به دفتر ارتباطات مردمی نماینده مأمور گردد.

همچنین نمایندگان مردم با الحاق یک عبارت به پاراگراف دوم تبصره موضوع ماده ۵ بر این مبنا که" تعداد افراد مورد نیاز هر حوزه انتخابیه با توجه به تعداد نمایندگان، تعداد شهر و روستا، جمعیت و وسعت، شرایط اقلیمی و جغرافیایی و سایر قابلیت های هر حوزه توسط کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس تعیین شود" موافقت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اصلاح این قانون با ۱۴۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع ماده ۷ این طرح را به این شرح اصلاح کردند: " در اولین جلسه علنی، طرح استیضاح اعلام وصول می گردد و پس از اعلام وصول، کاهش امضا تأثیری در مطرح شدن استیضاح در موعد مقرر ندارد، مگر اینکه کلیه نمایندگان امضاکننده از انجام آن صرف نظر نمایند" حذف و جمله" استیضاح در اولین جلسه علنی طرح می شود و پس از طرح استیضاح در جلسه علنی کاهش امضای نمایندگان تأثیری در مطرح شدن استیضاح ندارد و وزیر موظف است ظرف ۱۰ روز در مجلس حاضر شود" جایگزین می شود.

**باهنر: بودجه روز شنبه از شورای نگهبان به مجلس نرسد، ۱۹ خرداد ایرادات را بررسی می کنیم**

پس از آن محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس در پایان جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس، با اشاره به پایان بررسی بودجه ۹۲ گفت: علی رغم اینکه تماس دائم با شورای نگهبان داشتیم، آنها تاکنون درباره رسیدگی به ایرادات بودجه پاسخ دقیقی به ما ندادند که آیا گزارش شورای نگهبان روز شنبه به مجلس می رسد یا نه.

وی خاطرنشان کرد: اگر گزارش شورای نگهبان در روز شنبه به مجلس ارائه شود، کمیسیون تلفیق تشکیل جلسه خواهد داد و پس از آن روز یک شنبه برای رفع ایرادات شورا جلسه علنی خواهیم داشت.
نائب رئیس مجلس خاطرنشان کرد: اگر گزارش شورای نگهبان درباره ایرادات بودجه، شنبه هفته آینده به دست ما نرسد، با توجه به عضویت نمایندگان در هیئت های نظارت بر انتخابات شوراها، ۱۹ خرداد برای بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه تشکیل جلسه خواهیم داد.

در خاتمه زنگ پایان جلسه علنی توسط باهنر رئیس مجلس به صدا درآمد و وی اعلام کرد که نمایندگان مجلس برای دیدار با رهبر معظم انقلاب جلسه علنی مجلس را ترک می کنند.