به گزارش پارس نیوز، 

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه صبح امروز هیئت دولت، اظهار داشت: دولت قصد دارد با ایجاد سامانه‌ای مناسب مشکل کولبران و مرز نشینان را حل کند که جمع بندی آن در دستور کار جلسه آینده هیئت دولت (یکشنبه - ۱۳ خرداد) مطرح می‌شود.

وی افزود: در خصوص برخی از تجارت‌ها که تحت عنوان کولبری مطرح است، تمام تلاش دولت این است که در اصلاح آیین نامه مربوطه به گونه‌ای عمل شود تا کسانی که در مرزها ساکن هستند علاوه بر برخورداری از درآمد پایدار، زحماتی که برای کوله‌بران ایجاد می شود را رفع کنیم.

نوبخت با اشاره به وقوع یک جنایت در مدرسه‌ای در غرب تهران، گفت: دولت به وزیر آموزش و پرورش ماموریت داده تا جنایت در یکی از مدارس تهران را که باعث تاسف و نگرانی است به سرعت و قاطعیت پیگیری کند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص برخورد جدی با سو استفاده‌کنندگان از نوسانات نرخ ارز و گران‌فروشان با بیان اینکه این وظیفه بر عهده دستگاه‌های نظارتی در امر تجارت و داد و ستدهای بازار است، خاطرنشان کرد: امروز هیچ دلیلی وجود ندارد که مردم عزیزمان هنگام خرید و فروش‌ها با امتناع از فروش برخی کالاها به بهانه اینکه قیمت این کالا در نوسان است یا  آن کالا با قیمت غیرواقعی عرضه شود، مواجه شوند؛ گرچه ممکن است در یک کوچه و پس کوچه‌ای رقمی برای دلارهای محدود مورد معامله قرار بگیرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: با توجه به اینکه دولت در فاصله دو ماه اول سال بیش از ۱۹ میلیارد دلار کالا را ثبت سفارش کرده و پرداخت‌ها و تخصیص‌های مربوط به این موضوع نیز در حال انجام است و همچنین با توجه به اینکه تامین ارز نسبت به سال قبل افزایش یافته، امروز هر کالایی که می‌خواهد در اختیار مردم قرار بگیرد یا آن را با نرخ ۳۸۰۰ تومان برای کالاهای اساسی عرضه می‌کنیم یا برای سایر کالاها، این اتفاق با نرخ ۴۲۰۰ تومان رخ می‌دهد.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در همه کالاها به گواهی ارقام نسبت به سال قبل با افزایش ثبت سفارش و واردات مواجه هستند و همچنین پرداخت‌ها نیز بیشتر شده است، تصریح کرد: به تبع این موضوع ما باید حتی انتظار داشته باشیم که برخی از کالاها ارزان‌تر نیز شوند چون کالاهایی که واردکنندگان می‌خواستند با دلار ۴۷۰۰ الی ۵۰۰۰ تومان وارد کنند، ما آن را به ۴۲۰۰ تومان تقلیل دادیم.

نوبخت با بیان اینکه در این مرحله است که دستگاه‌های نظارتی باید وارد عمل شوند، خاطرنشان کرد: باید تصریح کنم که ما از عموم کسبه و تجارمان که افرادی متدین هستند و مال حلال به منزل خود می‌برند قدردانی می‌کنیم اما اگر عده‌ای بخواهند گران‌فروشی کنند حتما سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان باید قویا نظارت‌ها و اقدامات خود را انجام دهند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه باید با همه وجود از مردم حمایت کنیم و اجازه ندهیم که تخلفاتی نظیر گران‌فروشی یا کم فروشی انجام شود، گفت: واقعا گناه دارد به ویژه در ماه مبارک رمضان بخواهیم مردم خوب و شریفی که همه بار سنگینی کشور را در مواقع خاص بر دوش می‌گیرند، بی‌پناه بگذاریم. بنابراین از دستگاه‌های نظارتی می‌خواهیم که با دقت، انصاف و قاطعیت در این زمینه نظارت و در صورت لزوم برخورد کنیم.