به گزارش پارس نیوز، 

 از رسانه های آسیایی، سازمان ملل پس از انتشار گزارش 'آنتونیو گوترش' دبیرکل این نهاد بین المللی در مورد روهیگینایی ها برای نخستین بار نظامیان میانماری را به دلیل تجاوزهای عامدانه ،سیستماتیک و گسترده جنسی در جریان عملیات سرکوب مسلمانان روهینگیایی در فهرست سیاه خود قرار داد.
شبکه آسیا وان نوشت : براساس گزارش روز جمعه دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت، پزشکان بین المللی که در اردوگاههای بنگلادش با آوارگان روهینگیایی از نزدیک دیدار داشتند اذعان کردند، تقریبا بسیاری از 700 هزار نفرآواره روهینگیایی از مشکلات متعدد جسمی و روحی ناشی از تجاوز وحشیانه جنسی نیروهای نظامی میانمار رنج می برند.
گوترش در گزارش خود به نقل از متخصصان این سازمان گفت: مستندات نشان می دهد ، اقدامات تجاوزکارانه نظامیان میانمار توسط نیروهای ارتش این کشور معروف به 'تاتمادو' در اکتبر 2016 و آگوست 2017 علیه مردم بومی روهینگیا انجام شده است.
گوترش افزود: تهدید گسترده و استفاده از خشونت جنسی بخش جدایی ناپذیر استراتژی ارتش میانمار برای تحقیر، تهدید ، ارعاب و مجازات جمعی مردم روهینگیا، بوده تا با استفاده از این روش آنها به طور اجباری از میانمار بیرون رانده شده و دیگر به این کشور بازنگردند.
میانمار با اکثریت جمعیت بودایی تاکنون روهینگیایی ها را به عنوان یک گروه قومی به رسمیت نشناخته است. ارتش و دولت میانمار آنها را مهاجران بنگالی خوانده و با انکار حق شهروندی اقلیت روهینگیا را آواره و بی خانمان ساخته است.
طبق گزارش دبیر کل سازمان ملل 'سرکوب هدفمند روهینگیایی ها در میانمار پس از حمله تعدادی از شورشیان وابسته به گروه شبه نظامی 'ارتش ازاد آرکان' به 30 ایستگاه پلیس مرزی این کشور در 25 آگوست 2017 آغاز شد.
سازمان ملل کشتار روهینگیایی ها توسط ارتش و گروهایی افراطی میانمار را نسل کشی و پاکسازی نژادی نام نهاده است.
طبق این گزارش به همین دلیل ارتش میانمار در فهرست سیاه سازمان ملل شامل 51 دولت ، گروه شورشی و افراط گرا که مرتکب جنایات علیه بشریت شدند، قرار گرفت.
کارشناسان سازمان ملل پیشتر گفته بودند آثار سوء اجتماعی - فرهنگی خشونت جنسی گسترده علیه زنان در یک جامعه به صورت آسیب، ننگ، فقر، کاهش سلامت و حاملگی ناخواسته، به نسل های بعدی منتقل می شود.
ارتش میانمار و گروههای بودایی افراطی در شهریور سال گذشته با انجام عملیات سرکوب هدفمند علیه روهینگیایی ها در ایالت راخین میانمار سبب کشتار هزاران نفر از آنها و آوارگی بیش از 700 هزار نفر از آنها شده اند.
گزارش نهادهای حقوق بشری نشان می دهد که روند فرار اقلیت روهینگیایی از راخین میانمار به سوی بنگلادش و کشورهای جنوب شرق آسیا به دلیل اقدامات کشتار جمعی ارتش و شبه نظامیان بودایی همچنان ادامه دارد.
آساق**241**1599