پایگاه خبری تحلیلی «پارس» - 19 دی ماه اولین سالگرد مرحوم هاشمی رفسنجانی بود و انتظار می‌رفت روحانی که بیشترین حمایت سیاسی را از مرحوم هاشمی داشته و وجهه سیاسی خود را مدیون اوست، برای حضور در سالگرد مراسم وی برنامه‌های کاری خود را تعطیل کرده و در این مراسم حضور یابد اما گویا ارجحیت این مراسم برای وی آن چنان که باید نبود و رئیس دولت تدبیر و امید تنها در توییتی یاد مرحوم هاشمی رفسنجانی را گرامی‌ داشت و برای وی نوشت: «او معیار و عیار سیاست‌ورزی و سیاست مداری بود؛ به کشورش عشق می‌ورزید و آرزویش تبیین اسلام واقعی و سربلندی ایران بود. نامش بلند و یادش گرامی.»

عدم حضور روحانی در کنگره سالگرد و جایگزین شدن اسحاق جهانگیری به جای وی در حالی صورت گرفت که نام روحانی به عنوان سخنران ویژه در ذیل جزییات برنامه نخستین کنگره مرحوم هاشمی رفسنجانی منتشر شده بود.

عدم حضور روحانی در مراسم سالگرد مرحوم هاشمی واکنش‌ خانواده وی را به همراه داشت؛ تا جایی که فاطمه هاشمی در همین زمینه گفت: «هاشمی مظلوم بود و مظلومیت او در آینده هم ادامه خواهد داشت. عدم حضور رئیس جمهور در این مراسم دلیلی بر مظلومیت ایشان است.» از طرفی محمّد هاشمی برادر مرحوم هاشمی رفسنجانی نیز با اشاره به دعوت از روحانی برای حضور در این کنگره اظهار داشت: « بنا به دلایلی که نمی‌دانیم، دو سه روز قبل از دفتر رئیس‌جمهور اطلاع دادند که ایشان در کنگره حضور پیدا نمی‌کنند.»

برادر مرحوم هاشمی پیش از این در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایسنا گفته بود:« در این پنج‌ساله نه آقای روحانی نه آقای جهانگیری را مستقیماً ندیده‌ام. مگر اینکه در مراسم‌هایی آمده‌اند و در جایی نزدیک ما نشسته‌اند که حتی به سلام و احوال پرسی هم نرسیده است. ما کار خاصی با آنان نداریم و بالاخره در دولت سرشان شلوغ است. هیچ‌کدام از وزرا را هم ندیده‌ام و کاری هم با آنان ندارم. اما بهرحال آنان هم هیچ‌وقت احوال ما را نمی‌پرسند. البته احتمالاً به بیت آقای هاشمی سر می‌زنند اما هر وقت که ما رفته‌ایم خبری از حضور آنان در آنجا نبوده است.»

هرچند این تنها انتقاد خانواده هاشمی به روحانی نبود و پیش از این هم خانواده هاشمی گله‌مندی خود را از رئیس‌جمهور دولت تدبیر امید ابراز کرده و ناامیدی خود از این وضعیت ابراز کرده بودند چراکه رئیس‌جمهور در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری خود نیز هیچ اشاره‌ای به مرحوم هاشمی نکرد.

این مسئله در آن مقطع هم باعث گلایه آن‌ها شد تا جایی که فرزند ارشد مرحوم هاشمی درخصوص یاد نکردن از مرحوم هاشمی در مراسم تحلیف با بیان اینکه روحانی هیچ شباهتی با پدرش ندارد، به روزنامه فرهیختگان  گفت: «شخص رئیس‌جمهور در سخنرانی‌های انتخاباتی نه‌تنها از آقای هاشمی اسم می‌بردند بلکه برای اینکه رای بیاورند شعار سلام به خاتمی و میرحسین سر می‌دادند ولی امروز که رای‌شان را گرفته‌اند، آنها را فراموش کرده‌اند.»

اما این تمام داستان نبود و بررسی‌ها نشان می‌دهد عبور روحانی از هاشمی سابقه طولانی دارد و این انتقادات به روحانی پیش از این از سوی مرحوم هاشمی هم مطرح شده بود، تا جایی که موضوع قهر روحانی با هاشمی در مجمع تشخیص مصحلت نظام به حدی علنی شد که سخنگوی دولت نیز نسبت به این مساله واکنش نشان داد و گفت این امر به دلیل مشغله کاری بوده است اما شنیده‌ها حاکی از این بود که آقای روحانی به دلیل مخالفت هایی که با برنامه ششم توسعه دارند و معتقدند چون دولت مجری این برنامه بوده طبعا باید با نظر وی این برنامه تدوین شود به نشانه اعتراض در جلسات اخیر شرکت نکرده است.

این اختلافات تاجایی ادامه پیدا کرد که مرحوم هاشمی اسفندماه 94 و پیش از برگزاری انتخابات مجلس و خبرگان هاشمی رفسنجانی در جمع اعضای ستادهای انتخاباتی مردمی و ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در حسینیه جماران از حمایت حداکثری خود از روحانی گفت و اظهارداشت: بنده بعد از رد صلاحیتم در انتخابات ریاست‌جمهوری از آقای روحانی حمایت کردم و ظرف یک هفته آقای دکتر روحانی که دارای 3 درصد رای بیشتر نبود به بالای 50 درصد رای رسید.

اظهارات هاشمی درباره روحانی در این مقطع البته بیش از آن که حمایتی باشد، جنبه انذار داشت و شاید به نوعی پشیمانی هاشمی را از حمایت روحانی به نمایش گذاشت؛ این در حالی بود که پیش از هاشمی هم اصلاح‌طلبان و کسانی چون زیباکلام نیز مدعی شده‌ بودند که روحانی رأیی از خود نداشت و حداکثر 2 یا 3 میلیون رأی داشت و به خاطر حمایت اصلاح‌طلبان توانست برنده انتخابات 92 شود اما عملا اعتنایی به جامعه رای خود ندارد.

حالا هاشمی نیست و روحانی خود را نزدیکترین فرد برای جایگزینی وی در اذهان عمومی می‌داند، اما استراتژی غلطی را در پیش گرفته است، آن هم اینکه روحانی سیاست‌های دولت سازندگی همچون بسته بودن فضای نقد و چه در سیاست‌های اقتصادی به اجرا درآورده است در حالی که همین امر موجب روی‌گردانی مردم و نخبگان از وی خواهد شد که این امر در زمان هاشمی نیز اتفاق افتاد؛ با این تفاوت روحانی در مقایسه با هاشمی از کیاست و سیاست‌ورزی بهره‌ای نبرده است و بیشتر ادای او را در می‌آورد تا اینکه بتواند جا پای هاشمی بگذارد.