به گزارش پارس ، ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه در اظهاراتی مطبوعاتی عنوان داشت: باید مذاکرات شفافی با مسکو داشته باشیم تا آن ها را قانع کنیم که برکناری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به نفع روسیه، منطقه و تمام جهان است.

رئیس جمهوری فرانسه مخالفت خود را با دعوت از بشار اسد برای مشارکت در کنفرانس" ژنو -۲" اعلام کرد.

وی در ادامه گفت: بر این باوریم که این کنفرانس گام جدیدی را رقم می زند اما نباید به توافق میان روسیه و آمریکا محدود شود، اما واشنگتن و مسکو این مساله را درک نمی کنند.

پیش بینی می شود که کنفرانس" ژنو – ۲" در ماه آتی برگزار شود.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با جان کری، همتای آمریکایی اش در هفت مه در مسکو در خصوص برگزاری این کنفرانس توافق حاصل کردند.

از سوی دیگر، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس روز پنج شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی مدعی شد: اطلاعات جدیدی را به دست آوردیم که نشان می دهد نظام سوریه مجددا از سلاح های شیمیایی استفاده کرده است. اجازه ندادن برای ورود کارشناسان سازمان ملل به سوریه باعث می شود که این احتمال را بدهیم که نظام سوریه می خواهد واقعیت رخدادها در سوریه را از افکار عمومی جهان پنهان سازد.

وی در ادامه تصریح کرد: ما گفتیم که شواهدهای ما برای استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه با وجود محدود بودن، قانع کننده است و ما فعالیت خود را برای جمع آوری اطلاعات بیشتر ادامه می دهیم.

در همین راستا، دنی مکی، تحلیلگر و از اعضای جمعیت جوانان سوری در انگلیس اعلام کرد که لندن با ادعای خود مبنی بر استفاده سلاح های شیمیایی متوسط نظام سوریه یک جنگ روانی علیه این کشور به راه انداخته و از این ادعاها به عنوان اهرم فشاری بر نظام دمشق استفاده می کند.

مکی عنوان داشت: کشورهای ذی ربط در تلاش هستند تا با تحت کنترل درآوردن سوریه، سلطه خود را بر خاورمیانه تحمیل کنند.

از سوی دیگر عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه روز پنج شنبه در مصاحبه با خبرنگاران در منطقه مرزی ریحانلی با انتقاد از واکنش جهان نسبت به بحران سوریه اعلام کرد که این واکنش ها تنها محدود به حرف است.

رئیس جمهوری ترکیه خاطرنشان کرد که کشورش کمک قابل توجهی برای مقابله با مساله آوارگان سوری دریافت نکرده است و کمک های مالی جامعه بین الملل به ترکیه کمکی نمادین بوده است.

وی تصریح کرد که جامعه بین الملل از آغاز در برخورد با مشکل سوریه تنها ادعای قهرمانی کرد.

از سوی دیگر، خبرگزاری شینهوا گزارش داد که هونگ لی، سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار کرد که تنها راه واقعی برای حل و فصل مساله سوریه راه حل سیاسی است.

وی تاکید کرد که کشورش در خصوص مساله سوریه به دنبال منافع شخصی خود نیست و قصد و نیتی برای طرفداری از یک طرف خاص ندارد.

هونگ عنوان داشت: هر راه حلی که با استقبال گسترده ای از سوی طرف های ذی ربط مواجه شود، چین نیز موضع مثبتی در قبال آن اتخاذ خواهد کرد.

وی با بیان اینکه چین نگرانی های کشورهای عربی و اتحادیه عرب را نسبت به بحران سوریه درک می کند، اعلام کرد که کشورش از تلاش های این کشورها برای حل و فصل سیاسی مساله سوریه قدردانی می کند.

از سوی دیگر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز پنج شنبه پس از دیدار با جاکوب زوما، رئیس جمهور آفریقای جنوبی در سوچی اعلام کرد که مسکو در سریع ترین زمان ممکن به تلاش خود برای دستیابی به حل و فصل بحران سوریه ادامه می دهد.

پوتین در ادامه گفت: روسیه و آفریقای جنوبی توافق یافتند تا مواضعشان در قبال مساله سوریه هماهنگ باقی بماند.

از سوی دیگر، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که جان کری، وزیر امور خارجه این کشور در نشست موسوم به دوستان سوریه در اردن طی روزهای آتی مشارکت خواهد کرد.

گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان نیز اعلام کرد که کشورش با مسلح کردن مخالفان مسلح سوری مخالف است.

وستروله تردید خود را نسبت به اینکه ارسال سلاح به مخالفان سوری به کاهش تعداد تلفات بینجامد، اعلام کرد.

از سوی دیگر، نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب روز پنج شنبه با هیثم المالح، رئیس کمیته حقوقی در ائتلاف مخالفان سوریه و احمد معاذ الخطیب، رئیس سابق این ائتلاف دیدار کرد و به بررسی مسائل مربوط به نشست" ژنو- ۲" پرداخت.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز عنوان داشت که همه کشورهای همسایه سوریه باید در کنفرانس ژنو- ۲ مشارکت به عمل بیاورند و گذاشتن پیش شرط برای مشارکت در کنفرانس اقدامی سازنده نیست.

در همین حال، سایت دمشق پست گزارش داد که ارتش سوریه توانسته است دو منطقه الجربا و البحاریة را در ریف دمشق مجددا تحت کنترل خود درآورد.