به گزارش پارس ، به نقل از مهر، " یورگ آرمبروستر" کارشناس مسائل خاورمیانه شبکه" آ ار دی" آلمان در گفتگو با تاکس شاو در پاسخ به این پرسش که به نظر شما چه کسی در سوریه سلاح شیمیایی استفاده کرده است گفت: ارزیابی این مسئله که کدام گروه در کاربرد سلاح های شیمیایی در سوریه مسئول است بسیار دشوار است.   دراینکه سلاح های شیمیایی در این کشور به کار برده شده هیچ شکی نیست. شورشیان سوری طبیعتا علاقمندند که یک چنین اقدامی را به رژیم اسد نسبت دهند. آنها به مداخله نظامی غرب در سوریه امید بسته اند.

این کارشناس آلمانی با تاکید بر اینکه غرب باید مراقب عواقب سیاسی گسترده هر گونه اقدامی در این راستا باشد در بخش دیگری از این گفتگو درباره موضع سرسختانه ترکیه در برابر رژیم بشار اسد و اطمینان این کشور از اینکه اسد سلاح های شیمیایی علیه شورشیان به کار برده است گفت: من نمی دانم ترکیه از چه اطلاعاتی برخوردار است. آمریکا در این راستا محتاطانه تر برخورد می کند. نخست وزیر ترکیه می خواهد آَشکارا آمریکاییها را در مسیر مداخله در درگیریهای سوریه حرکت دهد. اما رئیس جمهوری آمریکا در حال حاضر نمی خواهد چنین اقدامی را انجام دهد.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا آمریکا هنوز در این باره شک دارد گفت: این دلایل مختلفی دارد. اوباما نیروهای خود را از افغانستان بیرون می کشد، وی همچنین نیروهایش را از عراق خارج کرده است. رئیس جمهوری آمریکا دیگر جنگ جدیدی و نیروهای زمینی دیگری را علیه یک کشور نمی خواهد. مداخله نظامی در سوریه عواقب بسیار سختی دارد و می تواند تمام منطقه را ناپایدار کند.

آرمبروستر در بخش دیگری از این گفتگو با تاکید بر اینکه جمهوریخواهان آمریکایی هم می دانند که ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه چه کار دشواری است همچنین گفت: اگر غرب یک چنین منطقه پرواز ممنوعی را ایجاد کند باید انتظار داشت که در درگیریهای سوریه مداخله کند و این امر تنها از طریق نیروهای زمینی امکانپذیر است که در غرب هیچ کس خواهان آن نیست.

این کارشناس آلمانی در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت که من تصور می کنم که غرب به صورت مخفیانه از وتوهای روسیه و چین برای مداخله نظامی در سوریه خوشحال می شود، چرا که چنین عملیاتی جان سربازان غربی را به خطر انداخته و غرب را در جنگی بزرگتر از جنگ  سوریه وارد می کند.

آرمبروستر در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این پرسش که به نظر شما کنفرانس بین المللی سوریه که در اواخر ماه می برگزار می شود چه نتایجی می تواند داشته باشد گفت: مطمئنا این خوب است که آمریکا و روسیه سعی می کنند یک خط مشترک را در مناقشات سوریه پیدا کنند. اما هنوز روسها و آمریکاییها در این راستا بسیار از هم دور هستند. آمریکاییها می خواهند رژیم اسد را سرنگون کنند، اما روسها بر این عقیده اند که راه حل اختلافات در این کشور تنها با کمک بشار اسد وجود دارد.

وی افزود: همچنین کاملا نامشخص است که کدام گروه از مخالفان از هم گسیخته سوری پشت میز مذاکره قرار خواهند گرفت. حتی اگر یک آتش بس هم تصمیم گیری شود باز هم گروههایی در بین شورشیان سوری وجود دارند که چنین توافقی را سریعا نقض می کنند. پس احتمال موفقیت چنین کنفرانسی خیلی بالا نیست.