پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مجید مکی- ظاهراً قصد ترامپ برای اعلام عدم پایبندی ایران به برجام جدی است. اما این الزاماً به معنی خروج آمریکا از برجام یا بازگشت تحریم‌های آمریکا نیست. حامیان برجام چنین حقیقتی را می‌پسندند چون آن را به تزلزل‌ناپذیری برجام تعبیر می‌کنند و به دنبال استفاده تبلیغاتی از آن هستند (مثل رئیس‌جمهور که اخیراً گفته است «ده تا ترامپ هم نمی‌تواند برجام را برگرداند»). پایبند ماندن آمریکای ترامپ به برجام فقط نشانه‌ تزلزل‌ناپذیری برجام نیست بلکه نشانه رضایت آمریکای ترامپ از آن نیز هست که اصلاً نکته مطلوبی برای تبلیغات‌چی‌های ایرانی برجام نیست. از طرف دیگر برخی مخالفین برجام بیشتر از اینکه به دنبال تحلیل وضعیت فعلی باشند، در پی اثبات برحق بودن خودشان در گذشته هستند و به همین دلیل به سرعت به استقبال فروریختن برجام رفته‌اند.

پس از اینکه ترامپ عدم پایبندی ایران به برجام را اعلام کند، کنگره 60 روز فرصت دارد تا در مورد برجام تصمیم بگیرد و اگر بخواهد، تحریم‌های آمریکا را بازگرداند. همان منابع خبری که از تصمیم ترامپ برای هفته آینده گفته‌اند، تاکید کرده‌اند که بنا نیست ترامپ به کنگره پیشنهاد بازگرداندن تحریم‌ها را بدهد. چرا چنین است؟ آیا این نشانه بلوف بودن کل ماجرا نیست؟

در صورت صحت فرضیه بلوف، عمر این بلوف نهایتاً اواخر سال میلادی جاری (اتمام مهلت 60 روزه کنگره) پایان می‌یابد. پس بهتر است ایران طی این بازه زمانی بسیار با حوصله عمل کرده و از شتاب‌زدگی اجتناب کند. اگر بلوف نباشد و کنگره واقعاً برای احیای تحریم‌ها در همین بازه زمانی اقدام کند، ایران نمی‌تواند طی این 60 روز مانعی ایجاد کند ولو هر امتیازی هم بدهد. اگر هم بلوف باشد که خب قطعاً راه مقابله با بلوف، تلاش برای تشخیص اهداف بلوف است بدون اینکه اجازه داد استرس ناشی از بلوف اثرگذار باشد.