پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مجید مکی- در مطلب زیر از این گفتیم که چطور در فضای پسابرجام، ترامپ نقش قلدری را بازی می‌کند که بناست ما از ترس آن به شرکت‌هایی چون توتال و شل روی آوریم با این تصور که شریک کردن این شرکت‌ها در بخش انرژی ایران موجب می‌شود برجام عیلرغم میل آمریکای ترامپ حفظ شود.

حالا دوباره رسانه‌های آمریکا از این نوشته‌اند که ترامپ بناست هفته آینده از تایید پایبندی ایران به برجام امتناع کند. در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد، کنگره یک فرصت 60 روزه خواهد داشت تا تحریم‌های آمریکا را احیا کند. این خبر موجب تقویت تحلیلی شده است که می‌گوید «آمریکا بدنبال همراه کردن اروپا علیه برجام است و ایران نباید بگذارد اروپا با آمریکا همراه شود».

اگر به اخبار مرتبط با توتال در چند روز گذشته نگاه کنیم، صحنه طور دیگری می‌نماید. دو خبر مهم در این رابطه وجود دارد: اولی، اعلام پایبندی مدیرعامل توتال به قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی فارغ از تنش‌های سیاسی بین ایران و آمریکا؛ و دومی، امضای قرارداد جدیدی بین ایران و توتال این بار در حوزه پتروشیمی تا یک ماه آینده.

صحنه روشن است. ترامپ کاری می‌کند که مسئولین ایرانی طی دو ماه آینده از بازگشت تحریم‌های آمریکا نگران باشند و به این طریق خط تحلیلی «جدا کردن اروپا از آمریکا» را خریدار شوند. مدیرعامل توتال می‌گوید ما کاری به این تنش‌های سیاسی نداریم و تنها به دنبال کسب‌وکار خودمان هستیم. و بعد قرارداد «مطالعات اقتصادی» پروژه پتروشیمی توتال (پروژه‌ای به ارزش تقریبی 2 میلیارد دلار) در بازه زمانی پر استرسی روی میز قرار می‌گیرد که ایران نگران تصمیم کنگره در مورد برجام طی مهلت زمانی دو ماهه است.