به گزارش پارس به نقل از ایسنا، اکثر چهره های سیاسی که در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند، معتقدند که باید تابع قانون باشند و نظر شورای نگهبان را حتی در صورت رد صلاحیت خود بپذیرند.

در این میان اسفندیار رحیم مشایی یکی از خبرسازترین کاندیداهای احتمالی انتخابات پیش رو که اظهار نظر درباره نتیجه بررسی صلاحیت وی از ماه ها قبل در محافل سیاسی مطرح بوده است، درباره وظیفه خود در مقابل اعلام نظر شورای نگهبان تاکید کرد: اگر از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شوم، از قانون تبعیت می کنم، زیرا تمام دستگاه ها باید تابع قانون باشند و من نیز تابع قانون هستم. البته در چارچوب قانون مشکلی پیش نمی آید و مملکتی که در راس آن ولی فقیه است، هر مشکلی را حل می کند.

وی با بیان این که « در بحث رد صلاحیتم، سوال های زیادی مطرح شده است» گفت: من در پاسخ به همه می گویم که همه ما، اعم از از یک نفر که در انتخابات حضور پیدا می کند و رای خود را به صندوق می اندازد، از هرکس که در جریان برگزاری انتخابات فعالیت دارد، تا مسوولان رده بالاتر در دولت و انتخابات، همه باید در چارچوب قانون عمل کنیم.

وی تصریح کرد: برخی پیش از این نگرانی داشتند و از شش ماه قبل و هنوز انتخابات شروع نشده، گروهی از رد صلاحیت حرف می زدند. گویا آن ها امیدی جز این ندارند.

علی اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی رییس جمهور نیز یکی دیگر از کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری در واکنش به این سوال که آیا پایبند به قانون خواهید بود و نظر شورای نگهبان برای تان محترم است؟ گفت: من می گویم این سوال فقط متوجه نامزدها نیست، بلکه همه باید تابع قانون باشند و بر اساس ضوابط قانونی عمل کنند و حتی شورای نگهبان هم باید از قانون تابعیت کند و من فکر می کنم که اگر شورای نگهبان بر اساس قانون و با توجه به سوابق من عمل کند، حتما تایید صلاحیت می شوم و این انتظار را هم دارم که تایید صلاحیت شوم.

وی تصریح کرد: اگر ردصلاحیت شوم، از اعضای محترم شورای نگهبان درخواست می کنم که دلایل خود را به افکار عمومی اعلام کنند و در این صورت بنده هیچ اعتراضی نخواهم داشت.

وی در پاسخ به این سوال که شما یک دوره محکومیت شش ماهه داشته اید آیا فکر می کنید تایید صلاحیت شوید، اظهار کرد: محکومیت در دستگاه قضایی به معنای ردصلاحیت شدن در انتخابات ریاست جمهوری نیست.

مشاور مطبوعاتی رییس جمهور در جواب این سوال که چقدر احتمال دارد رای بیاورید؟ گفت: اگر تایید صلاحیت شوم، خیلی زیاد.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از دیگر کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری نیز بر این موضوع تاکید کرد که سابقه ام نشان می دهد که پایبند به قانون خواهم بود و در صورت رد صلاحیتم از سوی شورای نگهبان باز پایبند به قانون هستم.

مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم سالاری نیز با بیان این که من از نظر شورای نگهبان تمکین خواهم کرد گفت: یقین دارم که شورای نگهبان صلاحیت من را تایید می کند.

وی زمانی که با این سوال مواجه شد که شما در انتخابات مجلس رای نیاوردید، چطور می شود در انتخابات ریاست جمهوری رای بیاورید، اظهارکرد: زمانی که در تهران به من می گفتند مامور اطلاعات هستم، در آن استان (سمنان) می گفتند که ایشان موافق فتنه است و علیه من بسیج عمومی ایجاد شد، ولی به هرحال من از این بابت نگرانی ندارم.

محمد سعید ی کیا، وزیر پیشین مسکن نیز بر این موضوع تاکید کرد که اگر صلاحیتم از سوی شورای نگهبان تایید نشود، تابع قانون هستم.

خسرو نصیرزاده، دبیرکل مجمع متخصصین ایران نیز از دیگر افرادی است که در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده است. وی در برابر این پرسش که" اگر ردصلاحیت شوید چه واکنشی خواهید داشت؟ " پاسخ داد: عدم احراز صلاحیت من در مقابل خون شهدا چیز با ارزشی نیست و اگر یک نامزد انتخابات صلاحیتش تایید نشود در برابر خون شهدای زیادی که به زمین ریخته شده است چیز زیادی به حساب نمی آید.

محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با بیان این که" دلیلی برای رد صلاحیتم نمی بینم" ، تاکید کرد: از لحظه ثبت نام تا پایان راه، به قانون پایبند هستم. من همواره در چارچوب ارزش ها کار کردم و خدمتگزار خدومی بودم و در عین حال هم فردی قانون مند هستم و امیدوارم همه دست اندرکاران مُر قانون را رعایت کنند.

وی همچنین در برابر این پرسش که" اگر برای تایید صلاحیتتان شرط بگذارند، می پذیرید؟ " پاسخ داد: نه شرط می گذارم و نه شرط می پذیریم. رکن اصلی من حضور مردم است و اگر مردم نیایند، شکست می خورم.

مسعود پزشکیان نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به این سوال که تعداد زیادی از کاندیداهای اصلاح طلب در انتخابات شوراها ردصلاحیت شده اند آیا شما فکر می کنید که اصلاح طلبان جایی داشته باشند، گفت: آنچه از دست من بر بیاید این است که حرف مان را بزنیم، اگر فرصتی نداشته باشیم دست ما نیست. در چارچوب قانون می شود مملکت را درست کرد.

ابراهیم اصغرزاده نیز یکی دیگر از کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری درباره این موضوع که اگر صلاحیت شما از سوی شورای نگهبان تایید نشود چه اقدامی خواهید کرد؟ گفت: من به نتیجه ای که از شورای نگهبان حاصل شود احترام می گذارم ولی معتقدم که صلاحیت حضور در این مبارزه انتخاباتی را دارم و فکر می کنم از پس اینکه گفتمان خط امام را به جامعه برگردانم برمی آیم.

شورای نگهبان همزمان با پایان ثبت نام ها از روز گذشته (شنبه) کار خود را آغاز کرده، در این میان باید برای درک صحت آنچه فعالان سیاسی درباره میزان تمکین خود به نظر شورای نگهبان گفتند به عکس العمل های آنها پس از ۱۰ روز بررسی صلاحیت هایشانچشم داشت.