پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- در حالی که آمریکا ظاهراً به‌دلیل استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی علیه شهروندان خود، بامداد روز جمعه حمله‌ای موشکی علیه پایگاهی هوایی در خاک این کشور ترتیب داد؛ شواهد حاکی از آن است که حمله شیمیایی چهارم آوریل (پانزدهم فروردین) به منطقه «خان شیخون» در استان «ادلب» که تحت‌کنترل گروه‌های تروریستی قرار دارد، نه کار دولت سوریه بلکه مانند حملات شیمیایی سال 2013، سناریویی ساخته و پرداخته محور غربی-عربی-عبری برای تحت‌فشار قراردادن دولت قانونی سوریه است.

در همین رابطه، «گوردون داف» نظامی سابق آمریکایی در دوران جنگ ویتنام و سردبیر ارشد وبگاه خبری-تحلیلی «وترنز تودی» استدلال می‌کند که اولاً هیچ سابقه‌ای از اینکه نشان دهد دولت سوریه علیه شهروندان خود از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده در دست نیست. ثانیاً در همان سال 2013 و پس از حمله شیمیایی به منطقه «خان‌العسل» و غوطه در نزدیکی دمشق که حدود 1300 نفر از مردم بیگناه سوریه در آن کشته شدند، دولت سوریه برای نشان دادن حسن‌نیت خود، با نابودکردن زرادخانه تسلیحات شیمایی‌اش و انتقال آنها به خارج از کشور موافقت کرد.

ترکیه عامل اصلی انتقال گاز سارین به سوریه

همچنین دوتن ازاعضای پارلمان ترکیه از همدستی «رجب طیب اردوغان» و رژیم صهیونیستی در اجرای این نقشه برای متهم‌ساختن دولت بشار اسد و مقدمه‌چینی برای سرنگونی آن پرده برداشتند. دردسامبر سال 2015 نیز «ارن اردم» و «علی شکر» نمایندگان مجلس ترکیه از حزب جمهوری‌خواه خلق با اشاره به مدارک موجود، مقامات ارشد ترک را به‌دلیل تسهیل مسیر دستیابی گروه‌های شورشی در سوریه به گاز سارین مقصر دانستند.

اردم در افشاگری‌های خود گفت: «مواد به‌کاررفته در حمله شیمیایی خان‌العسل از ترکیه به سوریه منتقل و در دو پایگاه داعش انبار شد و ما مدارکی مکتوب برای اثبات ادعای خود در دست داریم.» پس از این افشاگری‌ها، دادستان کل ترکیه در سال 2013 تحقیقاتی را درباره انتقال گاز سارین به سوریه آغاز و سیزده مظنون را بازداشت کرد ولی بازداشتی‌ها درست یک هفته بعد و پس از عزل دادستان کل آزاد شدند و با گذشتن از مرزها به سوریه رفتند.

این نماینده مجلس ترکیه همان زمان افزود: «با بررسی لایحه اتهامات بازداشتی‌ها می‌توان به جزئیات نحوه انتقال گاز سارین از ترکیه به سوریه، کارگاه ساخت مواد سلاح‌های شیمیایی، نوع کامیون‌های حامل این مواد و زمان انتقال آن دست یافت. با این‌حال، افراد بازداشت‌شده با وجود مدارک مستدل علیه آنها چند روز بعد آزاد شدند. اردم پیش‌تر نیز گفته بود: «اگرچه ادعا می‌شود نیروهای دولتی سوریه از گاز شیمیایی سارین استفاده کردند، اما من معتقدم شورشیانی که به منطقه غوطه حمله کرده بودند، از آن استفاده کردند. بطوری‌که می‌دانم، مسوولان ترکیه پرونده گاز سارین را بستند تا دولت سوریه را به کاربرد آن متهم کنند.» اردم همچنین فاش کرد که مواد اصلی سلاح‌های شیمیایی در اروپا خریداری و به ترکیه و از آنجا به سوریه منتقل شده و غرب به خوبی می‌داند که عامل اصلی حملات شیمیایی در سوریه کیست. تعجب‌آور نیست که اردوغان پس از این افشاگری‌ها اردم را به «خیانت» متهم کرد. پیشتر نیز رسانه‌های دولتی ترکیه، وی را حامی تروریست‌های حزب کارگران کردستان لقب داده بودند. نهایتاً این موضوع به دست فراموشی سپرده شد و شورای امنیت سازمان ملل نیز از آن چشم‌پوشی کرد.

اهمال سازمان ملل در تعیین هویت عاملان حمله

در ماه مارس ۲۰۱۳ بعد از حمله شیمیایی به خان‌العسل در ریف حلب، «بشار الجعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل‌متحد از طرف دولت متبوعش از «بان کی‌مون» دبیرکل وقت سازمان ملل برای یافتن هویت عاملان این حمله درخواست کمک کرد، زیرا در آن حدود هفده نفر از سربازان سوری نیز جان خود را از دست داده بودند؛ اما بان کی مون پس از مشورت با کشورهای غربی فقط با تحقیق درباره استفاده از سلاح شیمیایی موافقت کرد و اعلام کرد این سازمان در موضوع تعیین هویت عاملان حمله، همکاری نخواهد کرد.

البته به گفته جعفری، سازمان ملل و کشورهای غربی از همان ابتدا، از کمک به دولت سوریه در تعیین هویت عاملان حمله شیمیایی شانه خالی کردند. با این وجود با پیشنهاد بان کی مون قرار شد دکتر «سل سروم» به منظور تحقیق دراین‌باره به سوریه بیاید، ولی این سفر حدود 4 ماه بعد انجام شد و وی روز بیستم ماه اوت وارد سوریه شد و در راه خان العسل بود که حمله شیمایی دیگری این‌بار در غوطه دمشق صورت گرفت. بلافاصله سازمان ملل از سروم خواست تا به جای رفتن به خان‌العسل به غوطه دمشق برود. از نظر بشار الجعفری، سازمان ملل و کشورهای غربی احیاناً با این کار قصد داشتند تا هویت عاملان حمله شیمایی پنهان باقی بماند.

تکرار سناریوی غوطه این‌بار در خان‌شیخون

سردبیر وبگاه وترنز تودی در بخشی دیگر می‌افزاید: «با نقش برجسته نیروهای دفاع شهری سوریه (موسوم به کلاه‌سفیدها) تحت تعلیم جورج کلونی -بازیگر و کارگردان هالیوودی- در کنار دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه در دگرگونه جلوه‌دادن آنچه اعتقاد داریم حمله شیمیایی ترکیه علیه مردم منطقه خان‌شیخون بوده وسوءاستفاده از شرایط ایجادشده، ما آماده این نتیجه‌گیری هستیم که این‌بار نیز شاهد حمله تروریستی طراحی‌شده‌ای از سوی سیا و حامیان آن در منطقه‌ایم.

ظن ما زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم «امل کلونی» همسر جورج کلونی از ارتباطات نزدیکی با سازمان‌های اطلاعاتی اسراییل برخوردار است. وی وکالت افرادی چون «یولیا تیموشنکو» نخست‌وزیر پیشین اوکراین، «جولین آسانژ» رییس وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس و «محمد فهمی» مسوول شبکه الجزیره قطر در مصر را برعهده داشته است. داستان حمله شیمیایی به غوطه، مو به مو در حال تکرار  اما این‌بار در خان‌شیخون است. این‌بار نیز غرب بدون تحقیق و با نبود مدارک کافی، انگشت اتهام را به سمت اسد نشانه رفته است.»

گوردون داف به نقل از منابع ناشناس روسی و سوری اصل ماجرا را اینطور می‌داند که طی هفته‌های گذشته دمشق تحت حمله نیروهایی که از سوی سازمان سیا و عربستان‌سعودی به اردن آورده شده‌اند قرار می‌گیرد. تیم‌های تروریستی و تک‌تیراندازان سعی می‌کنند با دادن هزاران دلار رشوه به حلقه دوم نیروهای دفاعی سوریه، وارد دمشق شوند اما با شکست این طرح، نیروهای گروه جبهه‌النصره عملیات متعددی را علیه شهر حماء آغاز می‌کند.

با اینکه ترکیه موشک‌های تاو و استینگر در اختیار این گروه قرار داده بود اما بواسطه بمباران هوایی در این عملیات نیز پیشرفتی حاصل نمی‌شود. با این وجود در محموله تسلیحاتی جدیدی که از ترکیه به دست گروه‌های شورشی در سوریه می‌رسد، حدود دوهزار ماسک گاز و ابزار حفاظتی ازجمله لباس‌های مخصوص جنگ شیمیایی از زرادخانه عربستان وجود داشته است. بدین‌ترتیب از پیش مشخص بوده که حمله شیمیایی گسترده‌ای در روزهای آینده صورت خواهد گرفت و هدف از آن نیز متوقف‌کردن پیشروی نیروهای تحت امر سهیل حسن و هموار کردن راه برای ورود گروه‌های تروریستی به منطقه حما بوده است.