"جیمز جفری" در گفتگو با سی ان ان به قدرت گرفتن احزاب تندوری راست گرا در هلند اشاره کرد و گفت: هفته آینده در هلند انتخابات پارلمانی برگزار می شود و راست گراها شهروندان ترکیه را مسلمان می دانند و این رویکردی ناخوشایندی است، از سوی دیگر چپ ها در آلمان و هلند نیز شهروندان ترکیه ای را که در این کشورها زندگی می کنند ملی گرا و پشتیبان رئیس جمهور اردوغان به شمار می آورند، و سیاست های اردوغان را اقتدارگرایانه می دانند لذا در نتیجه در این کشورها طوفانی پرتلاطم ضد ترکیه به راه افتاده است.

وی تاکید کرد:  با توجه به چالش هایی که دنیا امروز با آن روبرو است اروپا به ترکیه نیاز دارد و ترکیه هم برعکس به اروپا نیازمند است.

جفری چنین رویدادهایی را عامل محبوب شدن چهره هایی همچون اردوغان در داخل کشورش دانست و افزود: این اتفاق سبب شد اردوغان رای بسیاری را در میان اقشار مختلف بدست آورد.

جفری در پاسخ به این پرسش که آیا برگزاری انتخابات پارلمانی در هلند و همه پرسی قانون اساسی در ترکیه را می توان عاملی دانست که نتیجه این رویدادها را تحت تاثیر قرار بدهد گفت: چنین برداشتی از این رویدادها مشکل به نظر می رسد اما دو موضوع اینجا وجود دارد نخست اروپایی ها با قدرت گرفتن راست گرایان هراسان شده اند. برای نمونه مارین لو پن در فرانسه ، اتحاد دویچه لند در آلمان و گرت ویلدرز در هلند دارند روز به روز محبوبیت بیشتری در میان مردم بدست می آورند و دولت ها را در این کشورها زیر فشار قرار می دهند تا هر چه بیشتر به سیاست های ضدمهاجرتی و ملی گرایانه رو آورند. از سوی دیگر مخالفت گسترده ای با سیاست های اقتدارگرایانه ی اردوغان در میان چپ گراها و احزاب مایل به چپ در اروپا به چشم می خورد لذا اینها همه دست به دست هم می دهد و در نتیجه شرایطی هولناک رقم می خورد.

وی شرایط را در آلمان شرایطی یکسان با هلند خواند اما تاکید کرد موضع گیری هوشمندانه سیاستمداری همچون آنگلا مرکل ، صدراعظم آلمان از بروز چنین رویدادهایی در کشورش جلوگیری کرد. مرکل از موضع دولت مرکزی برگزاری راهپیمایی های تبلیغاتی مقام های ترکیه را ممنوع اعلام نکرد بلکه اجازه داد شهرداری ها چنین تصمیم هایی را در سطح محلی اتخاذ کنند. برخی شهرها اجازه برگزاری دادند اما برخی هم چنین مجوزهایی صادر نکردند. اما اوضاع به اندازه کافی مبهم بود و دولت اردوغان نتوانست آنگونه که ضد هلند موضع گیری کرد، ضد آلمان هم موضع گیری مشخصی داشته باشد.

جیمز جفری بار دیگر حضور باراک اوباما را در سال 2008 در میان آمریکایی های مقیم آلمان مورد اشاره قرار داد و در پاسخ به این پرسش که آیا بهانه امنیت عمومی می تواند بهانه خوبی برای ممنوع کردن ورود وزیر امورخارجه ی ترکیه به هلند باشد افزود: میلیون ها آمریکایی در آلمان سکونت دارند که واجد شرایط رای دادن بودند و به همین ترتیب هم میلیون ها شهروند ترک مقیم اروپا واجد چنین شرایطی هستند. این تلاشی آشکار است برای جلوگیری از فرآیندی دموکراتیک برای آزادی بیان زیرا برای نمونه هلندی ها دوست دارند مردم دیدگاه خود را آزادانه بیان کنند چراکه یا با مسلمانان ضدیت دارند یا با کسانی که رویکردی جانبدارانه در قبال سیاست های اقتدارگرایانه دارند مخالفت می ورزند.