مارک آیرو وزیر امور خارجه فرانسه در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود با ابراز ناراحتی از حادثه پلاسکو و شهادت جمعی از آتش‌نشانان در این حادثه، گفت:‌ این دیدار برای من بسیار مهم بود به ویژه اینکه بعد از دیدار با آقای روحانی بوده است. روسای جمهور دو کشور تصمیم گرفتن پویایی بیشتری به روابط دهند و امروز، روز تحقق این خواسته است و ما در این چارچوب در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور برای پویایی روابط دو جانبه نشست داشتیم.

وزیرخارجه فرانسه با اشاره به توافق برجام اظهار کرد: این توافق تاریخی برای ایران و همه جامعه بشری است و به ناامیدان نشان داد که راه دیپلماسی جواب می دهد .فرانسه بسیار علاقه مند به اجرای برجام است و سهم خود را ایفا کرده و مایل است در این چارچوب فعالیت کند و من نمی‌دانم بتوانیم برای مقابله با مسایلی که این را به خطر می اندازد مقابله کنیم .

او با بیان اینکه فصل جدیدی در روابط دو کشور ایجاد شده و این دو کشور این پتانسیل را دارند که در مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی با هم همکاری کنند، ادامه داد: کیفیت روابط باعث همگرایی بیشتر می‌شود. آنچه ما مشاهده می‌کنیم این است که هیچ کس از تروریست‌ها در امان نیست. در نتیجه وظیفه همه است که با آن مبارزه کرده و برای منشا تروریست باید راه حلی داشته باشیم.

آیرو ابراز کرد: زمان آن فرا رسیده که کشورهای منطقه فرمول جدیدی بیابند. سوریه و یمن و عراق راه حل نظامی ندارد بلکه راه حل آشتی است تا حاکمیت تمامیت ارضی خود را حفظ کند.

او به سفر رییس جمهور به فرانسه و امضای برخی موافقتنامه‌ها اشاره کرد و گفت:‌ بسیاری از آن توافق‌ها تحقق یافته و به لطف حمایت مقامات دولتی و پویایی کارخانه ها، شرکت های مشترک ایجاد شده و ایحاد اشتغال شده است.

وزیر خارجه فرانسه گفت: همکاری‌هایی در بخش هواپیما و اتومبیل صورت گرفته که می‌توان به خرید هواپیما از ایرباس و یا شرکت ونسی  که برای مدرن کردن فرودگاه های مشهد و اصفهان قراردادی امضا کرده، اشاره کرد.  

آیرو تقویت کمیسیون‌های مشترک را به نفع دو کشور عنوان کرد و گفت:‌ در زمینه تحقیقات و آموزش عالی ما همکاری هایی برای تبادل محقق و دانشجو داشتیم و فرانسه این را تسریع خواهد کرد . تلاش می‌کنیم سیستم اعطای ویزا را به تمامی ایرانی‌هایی که مایل به دیدن از فرانسه هستند دو برابر کنیم چرا که حایز اهمیت است جوانان ما همدیگر را بیشتر بشناسند. این اقدامی برای سهیم شدن جوانان در دوستی بین دو ملت است.

او در پاسخ به پرسش فرانس ۲۴ مبنی براینکه چرا فرانسوی هایی که با ایران ارتباط دارند یا در این کشور اقامت دارند حساب های شان در فرانسه بسته شده است  گفت: در مورد بانک‌های فرانسه باید بگویم که در این مورد باید مثبت بود. خیلی پیشرفت‌ها صورت گرفته و ما با بانک‌ها صحبت کردیم. آنها از برخی همکاری‌ها پرهیز می‌کنند ما کار می‌کنیم. البته درست است که ابن بانک‌ها برای این پرهیز می‌کنند که درگذشته توسط آمریکا جریمه شده‌اند و برای همین هم محتاط شده‌اند.

او افزود:  ویژگی قانون آمریکا این است که فرامرزی عمل می‌کنند در گذشته هم ما با آلمانی‌ها در این مورد بحث کردیم که تصمیمات اروپایی گرفته شود چرا که جریمه‌ها باعث ضرر می‌شود. برخی بانک‌های کوچک امروز با ایران همکاری می‌کنند. در مورد گارانتی‌ها و ضمانت‌های صادراتی، صادرکنندگان فرانسوی امروز امکانات ویژه ‌ی دارند. فرانسه هم اولین کشور در این مورد است. این امکانات قبلا بلوکه بود.

آیرو تاکید کرد: ما قرار است در تعامل با ایران اصلاحاتی در سیستم‌های مالی ایران داشته باشیم که خود را با سیستم‌های بین‌المللی مطابقت دهند. این امر مثبت است .برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری در ایران باید صبور بود اما ما خوش‌بین هستیم. شما می‌توانید روی دولت فرانسه حساب کنید.

او خاطرنشان کرد: وزیر دارایی فرانسه تا یک ماه دیگر به ایران می‌آید و فکر می‌کنم بهبودهایی در این زمینه خواهیم داشت و در مورد اطلاعاتی که در مورد آزمایشات موشکی دادید که در حال بررسی اخبار هستیم اما فرانسه بارها نگرانی‌اش را از آزمایشات موشکی که بر خلاف مفاد قطع نامه ۲۲۳۱ هست اعلام کرده و من با صراحت و صمیمیت این نگرانی را به ایرانی‌ها در چارچوب ذهنیت همکاری دو جانبه اعلام کردم.

او در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر موضع فرانسه  درباره اظهارات ترامپ در مورد برجام گفت: امروز صبح در نشست اقتصادی دو کشور، علاقه مندی فرانسه را به توافقات وین تکرار کردم. ما با هر ابتکاری که خلاف روح برجام است، مخالف هستیم به ویژه اگر به مذاکرات مجددا ختم شود که ما قبول نداریم. ترامپ گفت وگوها و مواضعی داشته و ما نیز نگرانیم. منتظریم ببینیم چه پیش می آید و محتاط و مراقب هستیم.

آیرو به مذاکره خود با وزیر خارجه آلمان اشاره کرد و گفت: ما بدون اینکه منتظر روشن شدن مواضع دوات آمریکا شویم به شما می گویم مواضع یک جانبه به بهانه مبارزه با تروریسم و امنیت آمریکا و منع صدور ویزا تصمیمی نگران کننده است.

او افزود: همه نگران امنیت شهروندان خودمان هستیم و به کنترل مرزها نیز اهمیت می دهیم اما باید اقداماتی طبق اصول تعهدات بین‌المللی در پذیرش پناهدگان انجام شود . ما دوست داریم به اصول احترام گذاشته شود تا از اینکه روابط بین المللی خدشه دار شود.ما تنها نیستیم  و بسیاری از کشورها با این رهیافت موافق هستند.