حجت‌الاسلام مهدی طائب در نشست بزرگ عاشورائیان که به میزبانی دانشگاه پیام‌نور مرکز زنجان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های مهم محرم بصیرت است، علم و بصیرت چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ آیا کسی که علم دارد بصیرت نیز دارد؟ علم، دانشی است که از راه کلیات به دست می‌آید ولی بصیرت همان علم است که شناخت در آن از راه مصادیق حاصل می‌شود.

وی افزود: علمی که تبدیل به بصیرت نشود کارساز نیست و آنچه که در زندگی انسان نجات بخش است بصیرت است و این نشان از اهمیت بصیرت در اسلام دارد؛ چراکه دانشمندان و عالمانی بودند که به دانش و علم آگاهی داشتند اما در شناخت مصادیق بصیرت نداشتند و این موجب گمراهی آنان شده است.

 طائب تصریح کرد: در تاریخ هر کجایی که ملت‌ها ضربه خورده‌اند به دلیل بی‌بصیرتی بوده است، عاشورا مظهر بصیرت‌دهی است، در این میدان دو گروه حق و باطل در مقابل یگدیگر قرار گرفته بودند. گروه باطلی که فکر می‌کرد حق است و باطل علی بن حسین (ع) است که از دین خارج شده و باید با او به مبارزه بپردازند و به دلیل بی‌بصیرتی در مقابل ولایت ایستادند.

مسئول قرارگاه عمار یادآورشد: جنگ نهروان و صفین دو میدان مهم در تاریخ اسلام هستند که در آن خیلی از افراد به خاطره نداشتن بصیرت گمراه شدند و در نهایت در مقابل ولی خدا ایستادند.

طائب خاطرنشان کرد: امروز سوریه مصداق نبرد بصیرت است. کسانی‌که بصیرت‌مند و آگاه به وضعیت سیاسی باشند به خوبی اهمیت حضور در میدان سوریه را درک می‌کنند و افرادی که در مقابل این حضور می‌ایستند بی‌بصیرت هستند.