فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا، با اشاره به اطلاعات اخیر منتشر شده مبنی بر نقش آمریکایی ها در ایجاد گروه های تروریستی در سوریه، گفت: در حالی که آمریکایی ها می‌توانند دست از حمایت گروه‌های تروریستی در سوریه بردارند و اجازه دهند حکومت قانونی در این کشور امنیت ایجاد کند ولی به خاطر منافع و اهدافی که پیگیری می‌کنند همچنان در تلاش هستند که روند حمایت از تروریست ها در این منطقه ادامه پیدا کند و اجازه مقابله با آن‌ها را نمی دهند.

وی با اشاره به تلاش های دولت آمریکا برای همراه سازی افکار عمومی  جهان به ویژه  مردم این کشور در جهت پیشبرد اهداف تجاوزکارانه و جنگ طلبانه خود افزود: ‌دو سال پیش خبری به غلط منتشر شد که دولت سوریه  در مبارزه با مخالفان داخلی از سلاح های شیمیایی استفاده کرده است،در حالیکه مدتی بعد معلوم شد این کار گروه‌های تروریستی مخالف دولت بوده است و آن‌ها می خواسته اند با این کار و با مطرح کردن این دروغ ،آمریکایی ها را برای حمله به سوریه ترغیب کنند.

ایزدی اظهار داشت : در همین چارچوب اوباما علاقه‌مند بود به سوریه حمله کند ولی افکار عمومی آمریکا با چنین موضوعی همراه نبود و این اجماع در افکار عمومی این کشور به وجود آمد که جنگ با سوریه به نفع آمریکایی ها نیست . در نتیجه این اجماع، اوباما برای حمله به سوریه مردد شد و بعد از آن نیز به علت فشار افکار عمومی از این موضوع پشیمان شد.

وی در همین راستا ادامه داد : آمریکایی ها در هر جنگی که علیه کشور دیگری وارد شده اند ، در ابتدا تلاش کرده اند  که افکار عمومی آمریکا را همراه خود کنند و در این زمینه موفق بوده اند ، گرچه به طور معمول بعد از مدتی ورق برگشته و جنگ محبوبیت خودرا  در بین افکار عمومی از دست داده است.

 این استاد دانشگاه تاکید کرد:‌در واقع آمریکایی ها وارد هیچ جنگی نشده اند مگر اینکه از قبل ،افکار عمومی را در آن زمینه مدیریت کرده اند برای همین اگر کشوری می خواهد از حمله آمریکایی ها مصون باشد در ابتدا باید در حوزه قدرت نظامی خود را قوی کند و از دیگر سو به حوزه قدرت نرم نیز توجه داشته باشد .

وی تاکید کرد :‌ استفاده از قدرت نرم عموما کم خرج تر و آسان تر از قدرت سخت است و به همین دلیل در حال حاضر تمایل قدرت های بزرگ بیشتر به سمت استفاده از این نوع قدرت است.