پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- «جواد کریمی قدوسی» نماینده حوزه انتخابیه مشهد و کلات در دوره های هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی در یادداشتی اختصاصی برای «پارس» در واکاوی علل تمرکز روزنامه های اصلاحات بر انشقاق در فراکسیون رهروان ولایت و انتشار اخباری مبنی بر خروج طیف پایداری از آن و تقاضای گسترده نمایندگان مجلس برای حضور در کمیسیون امنیت ملی و هدف گروه-های اصلاحطلب برای حضور در این کمیسیون نوشت:

جریان  اصول گرایی در مجلس دهم نیز به احزاب و جریان های داخلی اصول گرایی تقسیم نشده است. عموما نمایندگان اصول گرا از یک جریان و تفکر اصول گرایی در مجلس حضور دارند. البته ممکن است که تعدادی از نمایندگان نیز در تشکیلات جبهه پایداری، جبهه پیروان، موتلفه، رهپویان و ایثارگران حضور داشته باشند؛ اما وجه غالب تفکر اصول گرایی در مجلس از همان مبانی اصلی جریان اصول گرایی نشات گرفته است.

جریان مقابل ذیل پرچم اعتدال و اصلاحات که احساس می کنند پیروزی بزرگی را در انتخابات به دست آورده اند، چند روز اول مجلس دهم چنین برداشتی نداشتند که جریان اصول گرایی جریان غالب این مجلس باشد. به همین خاطر خودشان را آماده کرده بودند که کرسی ریاست مجلس را از آن خویش سازند؛ اما در عمل دیدند که موضوع کاملا متفاوت است. آنچه که الان برداشت می شود، قوای بیرون از مجلس سعی میکنند که با ایجاد جبهه بندی و دودستگی در درون مجلس، این مجلس را در روزهای اولیه آن دچار تنش، دوقطبی و انفعال کنند.

این اقدام نیز عمدتا از طریق سایت ها، روزنامه ها، وبلاگ ها، خبرنگاران و جریان هایی انجام می شود که ارتباطات خارجی آن ها بر اساس اسناد و مدارک با سرویس های جاسوسی کاملا محرز شده است. همان طور که در مجلس نهم تذکری به وزیر فرهنگ و ارشاد در رابطه با مقابله با جریان نفوذ در عرصه رسانه ها داده شد، ششصد نفر از عناصر نفوذ شناسایی شده و بعضی از آن ها حکم محکومیت و بازداشت دریافت داشته اند و به جرم خویش اعتراف کرده اند.

این جریان ها همچنان فعال هستند و به محض اینکه نمایندگان از داخل صحن بیرون می آیند، خبرنگاران آن ها به سراغ نمایندگان می روند و طرح ها و سوالات از قبل طراحی شده خویش را مطرح می کنند. این خبرنگاران سوالات مهندسی شده را به زبان نمایندگان قرار می دهند و پاسخ های مطلوب خویش را از آن-ها می گیرند. این مسائل بلافاصله در اتاق فکر این رسانه ها پرورش داده می شود و به صورت وسیع و همزمان در ده ها سایت، روزنامه و وبلاگ منتشر می شود. این مسائل باعث می شود که مجلس به کار اصلی خویش از جمله مسائل اقتصادی، آسیب های داخلی، سیاست داخلی و سیاست خارجی نپردازد. اگر مجلس در مسیر حل این مسائل قرار گیرد، به ضرر دشمن و فتنه گران خواهد شد؛ اما آن ها همیشه سعی می کنند که مجلس را به مسیر خاکی بکشانند و آن را منفعل سازند. 

با این حال نمایندگان بنا دارند که چندان در دام این موضوعات گرفتار نشوند و سعی می شود که نمایندگان جدید نیز توجیه شوند که دارای مواضع واحدی باشند. همان طور که بنده در تریبون مجلس نیز اعلام کردم، ما نمایندگان بایستی حول سه محور متحد شویم؛ اقتصاد مقاومتی، مقابله با دشمن (آمریکا و فتنه های داخلی) و سبک زندگی مدرس گونه. ما بنا داریم که در مجلس با همه تعامل داشته باشیم و طبق فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب و خواسته مردم عمل کنیم؛ اما با این حال رسانه های نانجیب از کار خویش دست برنخواهند داشت و به دنبال ایجاد دوقطبی و پرداختن به مسائل حاشیه ای خواهند بود که هیچ نفعی در زندگی مردم ندارد و غیر از خسته  کردن افکار عمومی ثمری در پی نخواهد داشت.

تمایل زیاد نمایندگان به کمیسیون امنیت ملی نیز از چندین عامل ناشی شده است. به نظر می رسد که نمایندگان شناخت چندان دقیقی از جایگاه کمیسیون ها و کارآمدی خودشان در این کمیسیون ها نداشته باشند. اگر نمایندگان به توانمندی، سابقه اجرایی، علمی و ایده پردازی های خویش توجه داشته باشند، قطعا در کمیسیونی حضور پیدا می کنند که بتوانند از توانمندی خودشان بهره ببرند. بعضا در دو مجلس گذشته افرادی در کمیسیون امنیت شرکت می کردند که توانایی و کارآمدی لازم برای حضور در این کمیسیون نداشتند.

یک طیفی هم هستند که فکر می کنند که در صورت حضور در کمیسیون امنیت ملی، قادر خواهند بود که برخی از مسائل سیاسی خاص جناحی را پیگیری کنند؛ اما آن ها بایستی توجه داشته باشند که هیچ گونه فرصت و زمینه ای برای طرح این مسائل به لحاظ قانونی وجود ندارد. وقتی که دادگاهی حکمی را تعیین وضعیت کرده است، کسی نمی تواند که چنین موضوعاتی را در این کمیسیون طرح و آن حکم را تغییر دهد. 

در نهایت آئین نامه مجلس چنین مشکلاتی را رفع می کند و روسای شعب و هیئت رئیسه بنابر سوابق اجرایی و توانمندی نمایندگان و تاثیرگذاری ایشان، تصمیم گیری می کنند. سایر کمیسیون ها معمولا متقاضی کم تری داشته است که کمیسیون فرهنگی یکی از این کمیسیون ها است. به زودی تکلیف کمیسیون ها مشخص میشود و تعادلی بین آن ها به وجود خواهد آمد.