به گزارش خبرنگار سیاسی پارس، داود روستایی، قائم مقام سازمان دانش آموزی کل کشور اینچنین توضیح داده که با توجه به اینکه وزیر آموزش و پرورش فردی با نشاط و با انرژی است، به نظر می رسد حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری قطعی است و درخواست ها برای وی ایجاد تکلیف کرده است.

حمیدرضا حاجی بابایی از آبان ۸۸ با گرفتن رای اعتماد (۲۱۷رای موافق) از مجلس تا کنون وزارت آموزش و پرورش را بر عهده داشته است. قبل از این نیز مدیر کل آموزش و پرورش همدان بود. او همچنین سابقه چهار دوره نمایندگی حوزه محل تولدش (همدان) را در کارنامه خود دارد. وی در دوران نمایندگیش (۸۸-۷۵) همواره عضو هیات رئیسه و رئیس فراکسیون فرهنگیان بوده و در دوره های هفتم و هشتم عضو هیئت رئیسه مجلس نیز بوده است.

دوران وزارت حاجی بابایی در آموزش پرورش پر است از تغییر و تحول در کتاب های درسی، سیستم های آموزشی، نحوه ی استخدام و… که او خود آنها را تحول سازنده و پرثمر برای آموزش پرورش می خواند. " تحول بنیادین" نامی است که او برای رفتارها و عملکرد خود در آموزش و پرورش برگزیده است.

سال ۹۱ برای او سالی پر از ایجاد تغییر و حاشیه و حادثه بود. در اردیبهشت اعلام شد که امسال دیگر سال اول راهنمایی نداریم و این آغاز تحول در آموزش و پرورش بود. در تیرماه اعلام شد که محتوای تمامی کتاب های درسی تا ۶ سال آینده تغییر می کند. در همین شرایط داستان پرماجرای بیمه طلایی فرهنگیان بازنشسته هم به پایان رسید و وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که این وزارتخانه امکان اجرای بیمه طلایی بازنشستگان را ندارد. ۱۵مردادماه این وزیر اعلام کرد که پس از استقرار نظام ۳-۳-۶، قرار است در آینده این نظام به چهار دوره سه ساله تبدیل شود. این در شرایطی است که هم اکنون هزینه های بسیار زیادی برای تربیت معلم و تالیف کتاب برای استقرار این نظام صرف شده است. همان ماه در زلزله آذربایجان شرقی، حدود ۴۰ درصد مدارس زلزله زده آسیب دید و این رخداد فشارها را اندکی بر وزیر بیشتر کرد.
در مهرماه گرانی بازار ارز و سکه و مشکلات اقتصادی در بازار کشور به کمک وزیر آموزش و پرورش آمد تا بار دیگر طرح استیضاح این وزیر ماجراجو به تعویق بیافتد. تلخ ترین حادثه آن سال واژگونی اتوبوس دانش آموزان دختر دبیرستانی اردوی راهیان نور بود که آبان ماه در مسیر اهواز – بروجن روی داد و ۲۶ کشته بر جا گذاشت. حاشیه این ماجرا دراین بود که در ابتدا اعلام شده بود این اردو اجباری است و بخشی از نمره درس آمادگی دفاعی آنها را شامل می شود که عدم صحت این موضوع محرز شد.

چیزی نگذشت که در آذرماه، داغ دوم بر پیشانی وزیر نشست و بخاری نفتی مدرسه شین آباد شعله ور شد. ۲۸ دانش آموز سوختند. مسوولان بیمارستان های امام خمینی ارومیه و سینای تبریز اعلام کردند دانش آموزانی که در بیمارستان مانده اند از ۳۰ تا ۶۰ درصد سوختگی دارند و حال ۱۲ نفر وخیم است.

بخاری غیر استاندارد عامل این آتش سوزی اعلام شد تا این بار نمایندگان مجلس عزم خود را برای استبضاح وزیر جزم کنند اما نتیجه چیزی جز عذر خواهی وزیر نبود.

بهمن ماه وزیر آموزش و پرورش برای پاسخگویی به ابهامات و سوالات نمایندگان مجلس شورای اسلامی راهی بار دیگر راهی مجلس شد این بار درباره نحوه استخدام ۵ هزار مربی قرانی و ۱۵ هزار خدمتگذار در آموزش و پرورش به مجلس رفت اما قبل از استیضاح توانست با توضیحاتش نمایندگان را قانع کند.

حاجی بابایی ۵۴ ساله با مدرک دکتری الهیات دانشگاه آزاد که سال گذشته برای او و وزارتخانه اش با بروز حوادث و حاشیه ها به سختی سپری شد اکنون امکان سنجی راهیابی به پاستور را در پس ذهن دارد. البته به نظر می رسد که وی ورود و خروج های احتمالی و رسمی دیگر کاندیداها را رصد می کند تا بیابد رقابت در میدان پر رفت و آمد انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ در حد و اندازه اش هست یا نه. به نظر نمی رسد که وزیر کابینه احمدی نژاد با حمایت رئیس و مسئولان ارشد دولت قصد کاندیداتوری کرده باشد مگر که طیف احمدی نژاد و حامیانش کاندیدایی نزدیک تر از حاجی بابایی به خود را ندشته باشند که با احتمال رد صلاحیت مشایی و تکذیب کاندیداتوری نیکزاد، حاجی بابایی امید بیشتری برای حمایتش از سوی دولت می بیند.

حدود ۸ ماه پیش اولین حرکت انتخاباتی حاجی بابایی انجام شد و آن دیدار با قالیباف در ساختمان خیابان بهشت بود که در سکوت خبری برگزار شد. یک هفته مانده به نوروز ۹۲ نیز حاجی بابایی به دیدار حداد و ولایتی رفت تا احتمال پیوستن وی به این ائتلاف قوت بگیرد با این حال حاجی بابایی هنوز کاندیدای دولت به شمار می رود.

 

/گزارش از محسن جوانبخت/