به گزارش پارس « حیان سلیمان» ، معاون وزیر اقتصاد مصر در گفت وگو با خبرنگار فارس در قاهره درباره حوادث جاری در سوریه و اقدام قطر در دادن سفارت سوریه به ائتلاف معارضان سوریه تاکید کرد که این اقدام قطر در تعارض با تمام عرف ها و میثاق های بین المللی قرار دارد.

معاون وزیر اقتصاد مصر در ادامه افزود: براساس عرف ها و میثاق ها بین المللی سفارتخانه ها بخشی از خاک یک کشور تلقی می شوند که سپردن و یا عدم سپردن و به رسمیت شناختن و یا عدم به رسمیت شناختن آن توسط کشورها صورت می گیرد و هیچ باند و یا گروه معارضی در هیچ کشوری اجازه تحویل گرفتن سفارتخانه کشوری را ندارد.

سلیمان تاکید کرد: این اصل و قاعده بین المللی زیر پا گذاشته شود، بنابراین ما باید شاهد سپردن سفارتخانه های بسیاری به گروه های معارض و یا باندهای مخالف در کشورهای مختلف جهان باشیم.

در ادامه معاون وزیر اقتصاد مصر این سوال را مطرح کرد که آیا شیخ نشین قطر راضی است که کشورهای دیگر سفارت این کشور در کشورهای مختلف جهان را به معارضان قطری بسپارند؟ همچنین آل سعود در عربستان آیا راضی است که کشورهای دیگر سفارت عربستان در کشورهای مختلف جهان را به معارضان سعودی بدهند؟

وی افزود: اما می بینیم در زمانی که منطقه در ناآرامی و بحران به سر می برد، کشوری چون قطر به راحتی تمام معاهدات و میثاق های بین المللی را زیر پا می گذارد و این اقدامی اهانت بار توسط قطر به سوریه ضربه و خللی در عرصه بین المللی و سیاسی و اجتماعی وارد نمی کند، بلکه وجه قطر و مشایخ این کشور را زیر سوال می برد.

سلیمان تاکید کرد که نظام سوریه در عرصه بین المللی به اندازه کافی دوست و هوادار دارد و به نظر من این اقدام قطر بیانگر توطئه ای بزرگ است که شیوخ این کشور علیه سوریه دست به آن می زنند و باید گفت که قطر هم اکنون یکی از مهمترین عوامل ریختن خون مردم سوریه از ۱۵ مارس ۲۰۱۱ تا این لحظه است.

معاون وزیر اقتصاد مصر در ادامه تاکیدات خود گفت: این اقدامات قطر ثابت می کند که مشایخ این کشور به ویژه امیر آن به تمام معنا در خدمت رژیم صهیونیستی و منافع آن چه در سوریه و چه در سراسر منطقه است.

اما در خصوص خروج گروه سازمان ملل از سوریه سلیمان گفت: این اقدام مربوط به سازمان ملل متحد است، اما به نظر من این اقدام سازمان ملل به معنای تلاش برای تشدید اوضاع در سوریه نیست، بلکه اقدامات جنایت آمیزی که در سوریه و به ویژه در دمشق توسط گروه های مسلح حادث شد، سازمان ملل را به چنین واکنشی برای حفظ جان هیئت نمایندگی خود واداشت. با این حال نمی توان اقدامات جانبدارانه سازمان ملل را نادیده گرفت که به سود آمریکا و خواست و اراده دولت آن است، در حالی که از سازمان ملل و شخص دبیرکل سازمان انتظار می رود که در برابر بحران های بین المللی و بحران هایی که در کشورهای دیگر حادث می شود، اگر گامی برای حل آن بر نمی دارند، دست کم در قبال آن سیاست بی طرفی را اتخاذ و تلاش کند، با محکوم کردن این گروه ها و باندهای جنایتکار و اقدامات آنها، امنیت و ثبات را به آن منطقه یا کشور و به ویژه سوریه باز گرداند.