به گزارش پارس به نقل از فارس علی لاریجانی امروز بعد از ظهر در همایش ملی آموزشگاه‌های آزاد فنی‌وحرفه‌ای استان قم ضمن تبریک دهه فجر با اشاره به لزوم پایبندی به خودباوری و اعتماد به‌نفس گفت: حضور نسل نو و نیروی تازه نفس در کشور ظرفیت‌های جدیدی متناسب با علوم و فنون روز ایجاد کرده است.

وی افزود: ما باید در صیانت و نگهداری این ظرفیت‌ها تلاش کنیم و با تحرک بخشیدن به تحقق این تفکر به آبادانی کشور بپردازیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما در حال ورود به یک دوره جدید هستیم و باید مختصات آن را شناسایی و مطابق این شناخت با تدبیر عمل کنیم.

وی با اشاره به تعطیلی و مرخصی 5000 آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در سراسر کشور تصریح کرد: این مسئله مایه تاسف است. این مسئله یک خسارت بزرگ محسوب می‌شود و هر چه زودتر باید این مسئله را حل کرد.

لاریجانی عنوان کرد: امروز بر سر مسئله واگذاری و یا فربه کردن بخش‌های دولتی همه جریان‌ها و مسئولان متفق القول معتقد و تابع سیاست‌های کلی اصل 44 هستند؛ تلاش است تا جایی که امکان دارد کاری را که مردم می‌توانند انجام دهند دولت انجام ندهد.

وی ضمن یادکردی از آیت‌الله لطف الله صافی گلپایگانی یادآور شد: آیت‌الله صافی در اوایل انقلاب زمانی که دبیر شورای نگهبان بود در نامه‌ای به رئیس مجلس وقت تاکید داشت که استفاده از بیت‌المال در اداره امور کشور باید بر اساس ضرورت باشد؛ البته آن زمان به این مهم توجه نشد. در صورت توجه به این رهنمون، این قدر امروز برای رفع مشکلات اقتصادی به نفت اتکا نداشتیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بعد از برطرف شدن برخی از مسائل مثل لغو تحریم‌ها برای سرمایه گذاری در کشور فضای مناسبی ایجاد شده است به طوری که کشورهای اروپایی، چین و... در صدد همکاری با کشور ما هستند.

وی ضمن اشاره به این فرصت مغتنم افزود: در این شرایط نیاز داریم با تسلط بر تجهیزات و امکانات و فناوری‌های جدید، با روزآمد کردن آن به بومی شدن تکنولوژی کمک کنیم.

لاریجانی عنوان کرد: آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای باید وارد چرخه اقتصادی مطلوب شوند تا بدین طریق به حیات خود ادامه دهند. ما هم وظیفه داریم از آنها حمایت کنیم؛ همان گونه که در مورد معافیت مالیاتی، این طرح را در مجلس شورای اسلامی تصویب کردیم.

وی اضافه کرد: همچنین مسئولان می‌توانند پیشنهادهای خود را مانند اعطای تسهیلات بانکی ارزان قیمت و استفاده از صندوق توسعه ملی در مجلس شورای اسلامی مطرح کنند. ما هم سعی می‌کنیم به هر نحو این پیشنهادها را حتی‌المقدور در برنامه ششم و بودجه پنج ساله کشور لحاظ کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما با تشکیل سازمان‌هایی مثل سازمان نظام صنفی مهارت آموزی کشور که جنبه خصوصی دارد موافق هستیم ولی مشروط بر آنکه این سازمان‌ها بخش خصوصی را حمایت کنند.

وی افزود: امیدواریم با رشد سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای هم از نظر کمی و کیفی پیشرفت کنند و ما در آینده نزدیک شاهد ارائه گزارش‌هایی حاکی از بهبود و پیشرفت وضع موجود باشیم.