پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- پیام فضلی نژاد- در حالی که آمار ثبت نام بیش از٨٠٠ نفر در انتخابات خبرگان بی سابقه ارزیابی می شود و نزدیک به ٦ هزار نفر هم برای مجلس ثبت نام کرده اند، حضور فرزندان، همسران و بستگان مسئولان و مقامات در این انتخابات نیز بی سابقه است.

فرزندان و بستگان رئیس مجمع تشخیص و نیز اعضا دور و نزدیک خانواده رئیس جمهور (مانند خواهرزاده وی) در کنار طیف وسیعی از بستگان دیگر رجال در گروه های سیاسی مختلف، به صورت فله ای و قبیله ای وارد گود انتخابات شده اند تا یک رقابت جدی سیاسی را که صلاحیتهای علمی و تخصصی می خواهد، به یک طنز سیاسی فروکاهند. "رانت خواری از شهرت اجتماعی" نیز در کنار فعالیت های انتخاباتی آقازاده ها، پدیده فراگیری است که گرچه در دوره های گذشته انتخابات نیز با آن روبه رو بوده ایم، اما در این دوره تشدید شده است. شهرت ستاره ها و بازیگران از نوع یک شهرت معتبر در سیاست نیست که بتواند ضامن صلاحیت آنان باشد و بازیگر و ورزشکاری که سودای نمایندگی مجلس دارد، خود را مضحکه سیاست میکند. آنها در عین حال، نمونه تمام عیار "رانت خواری خاموش" به شمار می روند.

این دو عامل یعنی آقازاده ها و رانتخواران (که در اغلب گروه های سیاسی چپ و راست حضور دارند) در کنار یکدیگر می تواند کنش های جامعه ایرانی را از "عقلانیت" به سمت هیجان زدگی پیش ببرد و دموکراسی انتخاباتی را به یک "بازی سطحی" تبدیل کند که نتایج و پیامدهای آن نیز صرفا "پوپولیستی" خواهد بود.