پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- روزنامه ژاپنی ماینیچی نوشت: جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، پیش از برگزاری مذاکره چند جانبه پیرامون اوضاع سوریه اظهار داشت: «ایران،‌ کشورهای ذی نفع در اوضاع سوریه را بیدار کرده است.» آمریکا با توجه به اینکه در پی سر نخ پایان جنگ داخلی سوریه است، ضروری بودن وجود «دشمنی» به نام ایران را در مذاکره چند جانبه به رسمیت شناخته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، بر اساس گزارش سران ارتش آمریکا، ایران به منظور حمایت از اسد، رییس جمهور سوریه، در سوریه حدود دو هزار نیرو پیاده کرده است. رویکرد آمریکا، در خصوص مشارکت ایران در مذاکره بین المللی پیرامون اوضاع سوریه منفی بود ولی از آنجا که پس از گذشت بیش از چهار سال هیچ علائمی در پایان یافتن جنگ داخلی سوریه مشاهده نکرده، ‌به باوری دایر بر «ضروری بودن مشارکت همه طرف های ذی نفع در مذاکره پیرامون اوضاع سوریه»‌ (شولتز معاون سخنگوی کاخ سفید) رسیده است. 

ایران برای آمریکا که با حمایت از جناح مخالف نظام در جنگ داخلی سوریه کناره گیری اسد را درخواست کرده است «مزاحم» ‌به شمار می آید. اما با این حال با حل و فصل مسائل هسته ای ایران در مذاکره بین المللی ماه ژوییه سال جاری، امکان همکاری دیپلماتیک میان دو کشور پدیدار شده است. 

اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر سال جاری در خصوص اوضاع سوریه با اشاره به اینکه: «آمادگی داریم با هر کشوری از جمله روسیه و ایران همکاری کنیم.» تمایل برای تعمیق و گسترش روابط دیپلماتیک با ایران را نشان داده است. آمریکا در ادامه چنین رویکردی به این نتیجه رسیده ایران و روسیه در مذاکره این بار که حل و فصل مسائل سوریه از طریق دیپلماسی مدنظر است، شرکت کنند. 

ایران که به منظور حمایت از دولت اسد در سوریه نیرو پیاده کرده است، به مشابه روسیه (از متحدان اسد که با حملات هوایی از حکومت سوریه حمایت می کند) احساس موجودیت در سوریه را تقویت کرده است. بنابراین با توجه به چنین تغییر و تحولی، راهبرد آمریکا در آموزش و تجهیز تسلیحات تروریست ها به شکل کامل شکست خورده و بدین ترتیب راهبرد دولت اوباما در برابر سوریه در بن بست گرفتار شده است. 

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز بیست و هشتم ماه جاری در واشنگتن سخنرانی کرد. وزیر امور خارجه آمریکا در این سخنرانی از یک سو بر منافع مشترک از جمله پاکسازی «دولت اسلامی» (سازمان افراطی) و حل و فصل جنگ داخلی سوریه تأکید کرده است و از سوی دیگر با اشاره به «بمباران جناح مخالف نظام سوریه به دست روسیه به منظور حمایت از دولت اسد» هشدار داد: «ممکن است طولانی شدن مبارزه مردمی و افراط گرایی به ابقای دولت اسد منجر شود.»