به گزارش پارس به نقل از فارس، ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی گفت: بدون شک هر طرحی که با محوریت برجام تهیه شده باشد تصویب آن در مجلس منجر به تصویب برجام خواهد شد که آسیب پذیری بسیار بالایی را در پی خواهد داشت و حتی تیم مذاکره کننده نیز بارها در کمیسیون برجام نمایندگان را از ارائه چنین طرحی بر حضر داشته‌اند.

وی افزود: در شرایط موجود، طرحی مورد قبول است که 3 ویژگی در آن رعایت شده باشد اول اینکه بدون نام بردن از برجام تهیه شده باشد، دوم منافع ملی و امنیت کشور در آن لحاظ شده باشد و سوم اینکه نقطه عطف توافق هر دو فراکسیون مجلس باشد.

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام با ارائه طرح جایگزین به جای طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام اظهار داشت: طرح اقدام دولت جمهوری اسلامی ایران در رابطه با حفظ حقوق هسته‌ای ملت ایران که در 9 بند تهیه شده  و در برگیرنده موارد فوق است و با رایزنی با برخی از چهره‌های اصلی هر دو فراکسیون تهیه شده و می‌تواند از دو قطبی شدن موضوع هسته ای جلوگیری کند و نقطه عطف وحدت کلمه همه نمایندگان مجلس باشد.

به گزارش فارس، متن طرح اقدام دولت جمهوری اسلامی ایران در رابطه با حفظ حقوق هسته‌ای ملت ایران که به عنوان طرح جایگزین برای یک طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام تهیه و تنظیم شده به شرح زیر است:

با تائید و تاکید بر قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها وحقوق هسته ای ملت ایران به مصوبه 2/4/1394 و نیز قوانین مصوب سال‌های 84، 85 و 89 مجلس شورای اسلامی دولت مکلف است موارد زیر را در رابطه با موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به منظور حفظ منافع ملی و امنیت کشور رعایت کند.

هر گونه اقدام مبتنی بر فشار و تهدید به هر بهانه‌ای با تشخیص شورای عالی امنیت ملی منجر به تجدید نظر ایران در همکاری با  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌شود.

اجرای موقت پروتکل الحاقی موضوع بند (ب) ماده 17 الحاقی مذکور  ، مشروط به حل موضوع ابعاد احتمالی نظامی (PMD) است.

نظارت و بازرسی در خصوص کالاها و خدمات صرفا در زمینه هسته ای بوده و در خصوص سایر زمینه‌ها تابع قانون تجارت بین الملل است.

نظارت های آژانس در چارچوب متعارف معاهدات بین‌المللی و با رعایت مصالح امنیت ملی کشور و حسب ضرورت زیر نظر شورای عالی امنیت ملی انجام می‌پذیرد. دولت موظف است تمهیدات لازم جهت حفاظت کامل از اسرار و  اطلاعات طبقه بندی شده را به عمل آورد. میزان همکاری با آژانس منوط به اقدامات احتیاطی لازم برای تضمین این امر توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد بود.

نظر به اینکه خواسته ملت ایران در طی چند سال اخیر همواره لغو کامل تحریم‌ها بوده است در صورت عملیاتی نشدن این خواسته و نیز هرگونه اقدام مبنی بر اعمال تحریم‌های جدید و یا تشدید تحریم‌ها تحت هر عنوان منجر به توقف اقدامات داوطلبانه و از سرگیری فعالیت‌ها از جمله غنی سازی در هر سطح و ظرفیتی در چارچوب NPT می‌شود.

دولت موظف است برنامه صنعت هسته ای جمهوری اسلامی ایران را از جمله در حوزه‌های غنی‌سازی و تحقیق و توسعه و تهیه سوخت را براساس برنامه طولانی مدت تدوین و پس از تصویب در شورای عالی امنیت ملی در آژانس ارائه دهد این برنامه می‌بایست پاسخگوی نیاز کشور به تامین سوخت راکتورهای تحقیقاتی و قدرت باشد.

هرگونه بازدید و بازرسی از مراکز نظامی، امنیتی و حساس و دسترسی به اطلاعات و اسناد طبقه بندی شده و اشخاص و دانشمندان ممنوع است.

دولت و قوای مصلح کشور موظفند به منظور حراست از امنیت و منافع ملی کشور و حمایت از متحدین در مقابل با تروریسم تدابیر و اقدامات لازم را در جهت تقویت توانمندی‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌های آفندی و پدافندی از جمله هوایی، دریایی، زمینی و فضایی ، موشکی و ایجاد پدافند در مقابل حملات هسته‌ای و ساخت پیش‌ران‌ها و باتری‌های هسته‌ای و دیگر موارد صلح آمیز به دور از هرگونه محدودیت و محرومیت با قوت و جدیت برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

دولت موظف است تدابیر لازم را به منظور جلوگیری از نفوذ سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی دشمن به عمل آورد و در چارچوب فرامین رهبر معظم انقلاب و مصوبات شورای عالی امنیت ملی امکان هرگونه فرصت طلبی را بر دشمنان انقلاب اسلامی سد کند.