به گزارس پارس به نقل از فارس، پس از سقوط اکثر مناطق شهر قندوز به دست طالبان، برخی مقام‌های افغانستان تأکید کردند که دلیل شکست‌ها در این شهر توطئه‌های درون دولتی بوده است.

طالبان که ساعت 3 بامداد روز گذشته به شهر قندوز حمله‌ور شدند، توانستند اکثر مناطق و محلات از جمله فرماندهی پلیس، فرماندهی امنیت، دفتر والی، دفتر شورای ولایتی، دفتر شورای عالی صلح، دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد و سایر دفاتر دولتی و خصوصی را تا پایان شب به دست آورند.

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، نیروهای افغانستانی از تپه‌های فرودگاه شهر قندوز و منطقه «بالاحصار» این شهر در حال نبرد با شبه‌نظامیان طالبان هستند و این 2 منطقه تنها مکان‌هایی است که در شهر قندوز در دست دولت قرار دارد.

در همین حال، سقوط اکثر محلات شهر واکنش شدید مقام‌های دولتی را برانگیخته و «عبدالرئوف ابراهیمی» رئیس پارلمان در این خصوص گفته است که سقوط شهر قندوز ناشی از توطئه‌های سیاسی درون دولت کابل است.

ابراهیمی، «محمد عمر صافی» والی قندوز که اکنون خارج از افغانستان است را متهم به دست داشتن با گروه طالبان کرده و گفته است که اگر وی پیش از سقوط از شهر خارج نمی‌شد و صادقانه در کنار نیروهای افغانستانی می‌بود، این شهر سقوط نمی‌کرد.

با آنکه ریاست جمهوری و ریاست شورای اجرایی تاکنون هیچ واکنشی به سقوط شهر قندوز به دست طالبان از خود نشان نداده‌اند، اما «عطامحمد نور» والی قندوز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که وی برای شرکت در یک نشست خارج از کشور بسر می‌برد.

نور سقوط شهر قندوز را برای ساکنان ولایت‌های شمالی نگران کننده خوانده و گفته است که اگر در افغانستان حضور می‌داشت به کمک مردم و آزادی شهر قندوز از چنگال طالبان می‌شتافت.

«عبدالرشید دوستم» معاون اول ریاست جمهوری که تا چندی پیش مشغول نبرد و رویارویی با شبه‌نظامیان طالبان در ولایت‌های «فاریاب»، «جوزجان» و «سرپل» بسر می‌برد، نه‌تنها که هیچ اقدامی برای نبرد با طالبان نکرده بلکه واکنشی هم نشان نداده است.

از سوی دیگر، «عبدالودود پیمان» نماینده مردم قندوز در پارلمان افغانستان این اقدام طالبان را طرح برنامه‌ریزی شده دانست.

پیمان افزود: طرح سقوط قندوز از چندی پیش به این طرف در دست شبه‌نظامیان طالبان و والی این ولایت قرار داشت و با آنکه مسئولان امنیتی از احتمال حمله و سقوط قندوز خبر داشتند، اما آمادگی لازم برای دفاع را نداشتند.

با این حال، «عارف رحمانی» عضو پارلمان افغانستان گفته است که اگر شهر قندوز تا امشب بازپس‌گرفته نشود، آشکار است که دولت کابل این شهر را دو دستی به شبه‌نظامیان طالبان تقدیم کرده است.

رحمانی بر توانایی نیروهای افغانستانی تأکید کرده و گفته است که اگر آنها به صورت درست مدیریت شوند، شهر قندوز به زودی به دست نیروهای افغانستانی در خواهد آمد و اگر این امر از سوی مسئولان دولت کابل انجام نشود، بدون شک در سقوط قندوز دولت‌مردان نیز دست داشته‌اند.

«شکریه پیکان» نماینده مردم قندوز در پارلمان در تماس محدودی، گفت: سقوط قندوز طرحی بود که همه را در دام بلا انداخته است.

وی افزود: 90 درصد شهر تحت تسلط طالبان قرار گرفته است و مردم یا باید کشته شوند و یا باید با نیروهای طالبان همکاری کنند.

سقوط قندوز همسایه این ولایت را در نگرانی شدید قرار داده و «نورمحمد حکیمی» فرمانده پلیس تخار گفته است که پس‌لرزه‌های سقوط قندوز به این ولایت رسیده است.

حکیمی افزود: از حوالی ساعت 3 بعدازظهر دیروز تا ساعت 9 شب گذشته در 3 فرمانداری این ولایت طالبان حمله گروهی انجام داده‌اند و با وجودی که طالبان شکست را متحمل شدند، اما این اقدام طالبان دارای پیامدی منفی برای شهروندان تخار است.

حکیمی همچنین گفت: نیروهای کمکی از «تخار» به قندوز اعزام شده و چند صد نیروی مستقر ولایت تخار در فرودگاه قندوز منتظر فرمان آغاز نبرد هستند.