پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- علی لاریجانی؛ آیت الله زاده فلیسوف، پس از آنکه از جام جم خداحافظی کرد به سرعت یکی از گزینه های اصلی نامزدی برای رسیدن به پاستور بود. در آن زمان در بدنه اصولگرایان و اصلاح طلبان انشقاق و تکثر موج می زد؛ علی لاریجانی نماینده احزاب سنتی اصولگرایان و با فشار علی اکبرناطق نوری به عنوان خروجی شورای هماهنگی این جریان سیاسی القاء شده بود اما هم او و هم سه نامزد دیگر مدعی اصولگرایی وی پایبند به عهد خود نبود و هرکدام آرزوی ریاست جمهوری داشتند. رییس سابق صدا وسیما ناکام انتخابات بود و پس از آن پارلمان را هدف خود قرار داد و سرانجام به ریاست آن رسید. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، علی لاریجانی پارلمانتاریست باهوش و قوی در طول سالیان گذشته محسوب می شود، آن هنگامی که سوال از رییس جمهور دهم را به خوبی مدیریت کرد و چه زمانی که با سخنان اثرگذار خود کابینه حسن روحانی را با کمترین رای اعتماد روانه پاستور کرد. این روزها علی لاریجانی به دنبال حل مشکل دیگری است و آن یافتن راهی برای تکرار ریاست مجلس دهم. 

ریاست مجلس دهم؛ عارف یا ناطق

اصلاح طلبان رغبت برای حضور رییس سابق صدا و سیما بر کرسی ریاست مجلس شورای اسلامی ندارند؛ آنان به خوبی به یاد دارند که او چگونه در دوران حضور اصلاحات در قدرت مانع بسیاری از برنامه های آنان شد پس اسمی از علی لاریجانی در گمانه زنی های آنان نیست. محمد عطریانفر در گفت و گو با آرمان امروز درباره برنامه اصلاح طلبان برای ائتلاف با افرادی مانند ناطق نوری و علی لاریجانی اظهار داشت: «چنین برنامه ای نیست و ما همچنین چیزی را توصیه نمی کنیم. اینها تبلیغاتی است که جبهه پایداری می کند»

همچنین حسین مرعشی در گفت و گو با نشریه صدا اظهار داشت: «عارف ظرفیت خوبی برای ریاست مجلس دارد و در میان اصلاح طلبان همه این را قبول دارند. بین اصلاح طلبان کسی نیست که این حرف را قبول نداشته باشد و هیچ کس مشکلی با عارف ندارد و او را قبول دارند‬» تا گزینه لاریجانی در میانه اصلاح طلبان به محاق برود.

لاریجانی در میانه اصولگرایی و عملگرایی

علی لاریجانی به خوبی آگاه است که در میان سیاستمداران کشور کمترین پایگاه اجتماعی را دارا می باشد و مزیت برتری وی قدرت اثرگذاری در لایه نخبگانی است به همین خاطر وی در انتخابات مجلس یازدهم در شرایط انتخاب سختی قرار گرفته است. او در میانه اصولگرایی و عملگرایی قرار گرفته است، طریقت «اصولگرایی» او را مجبور به پذیرش مکانیزم وحدت و همگامی با پایداری ها می کند و فرجام آن شکست اصلاح طلبان و استمرار مجلسی با اکثریت اصولگرا است هرچند چک سفید امضا برای ریاست وی وجود ندارد و بدترین شرایط وی ریاست فراکسیون اقلیت مجلس است یا راه «عمگرایی» را برگزیند و با «وعده» ریاست مجلس با حامیان دولت و سپس اصلاح طلبان ائتلاف سیاسی کند و این برآورد تاکتیکی غلط است که علی لاریجانی بستر سیاست ورزی خود را بیرون از اصولگرایی رقم بزند زیرا ابهام برای تحقق اهداف کوتاه مدت وی به شدت احساس می شود و اصلاح طلبان بدون محابا از ریاست یک اصلاح طلب سخن می گویند.

پیغام ایثارگران برای ریاست لاریجانی

البته در این میان، طیف تحول خواه اصولگرایان مدعی است در عمل و در خفا برای ریاست مجلس آینده مجلس به لاریجانی پیغام فرستاده است. به گزارش پارس، بر این اساس یکی از نمایندگان نزدیک به جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی(به دبیرکلی حسین فدایی) در پیغامی به لاریجانی تاکید کرده اند که «حضور شما(لاریجانی) در کنار گروه اعتدال و اصلاح طلبان به معنای پایان حضور وی در رقابت های آتی خواهد بود و لذا ما حاضریم برای اینکه در میان نیروهای انقلاب باقی بمانید با شما حتی در سال آخر مجلس نهم هیچ رقابتی نداشته و این موضوع را در مجلس دهم نیز ادامه دهیم»

فشارها برای نزدیک شدن علی لاریجانی به جریان اصلاحات و گروه اعتدال‎ 

بر اساس تصمیم شورای مشورتی رئیس دولت هفتم و هشتم، بایستی «علی لاریجانی» در انتخابات آتی یا در کنار «حسن روحانی» قرار گیرد و یا اینکه به عنصری برای تفرقه در میان اصولگرایان تبدیل شود.

هر چند دکتر علی لاریجانی در مقابل این فشارها همچنان مقاومت می کند ولی بر اساس طراحی شورای مشورتی رئیس دولت هفتم و هشتم، قرار است «عباس آخوندی»،‌«اسحاق جهانگیری»‌، «محمد نهاوندیان»‌ و «محمد جعفری صحرارودی» جلسات مشترکی را برای فشار به علی لاریجانی برگزار نمایند که هنوز هیچکدام از این افراد در این مورد اظهار نظری نداشته اند.

«عباس آخوندی» باجناق علی اکبر ناطق نوری است. ناطق نوری پدر معنوی گروههای سنتی از جمله علی لاریجانی محسوب می شود.

«محمد نهاوندیان»‌ در تمام طول مجلس ششم و تا پیش از آغاز به کار دولت یازدهم مشاور اقتصادی لاریجانی بود.

«محمد جعفری صحرارودی» در انتخابات خرداد 88 از حامیان نامزد جریان اصلاحات بود.