پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- 23 تیر 1394 پایانی بر کشمکش های 12 ساله پرونده هسته ای ایران در هتل کوبورگ وین است و فرجام برجام برای بررسی قانونی به پایتخت های طرفین ارسال شد. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، در کنار نبرد دیپلمات‌ها، رقابت میان رسانه‌های جمعی جهان به سرعت آغاز شد و هرکدام از بنگاه‌های خبری مبتنی بر نگرش‌های سیاسی به گزارش‌های خبری پیرامون کامیابی و یا ناکامی مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 پرداختند و پس از اعلام دود سفید از هتل کوبورگ جدال نهایی برای چگونگی بازنمایی این توافق در دیدگان افکار عمومی آغاز شد تا پیروز ماراتن دیپلماسی وین مشخص شود. این رقابت در مقیاس محدود در داخلی کشور نیز رخ داد و جریان های سیاسی داخلی مبتنی بر منافع جناحی به تحلیل توافق هسته ای پرداختند.

براساس پیگیری های خبرنگار پارس؛ براساس مصوبه اتاق فکر تیم رسانه یی اصلاحات مواجه با توافق هسته ای در دوبازه زمانی تقسیم بندی شده است و تولید محتوا براساس محورهای این دو بازه به رسانه های اصلی مکتوب این جریان سیاسی سپرده شده است تا با اتخاذ این تصمیم ها حداکثر دستاورد سیاسی را برای خود کسب نمایند؛ پیش فرض اولیه و اساسی این تیم رسانه‌ای تصویب برجام در نهادهای تصمیم‌گیر کشور است.

در بازه اول زمانی؛ که از زمان اعلام توافق در وین تا اعلام تصویب برجام در نهادهای تصمیم گیر است؛ تیم رسانه ای اصلاحات باید تولید محتوا در راستا 1. جشن ملی، پیروزی ملی 2. پایان سیاست ورزی آنچه تندروهای سیاسی در کشور می خوانند که شامل گروه های سیاسی مانند جبهه پایداری و تحول خواهان است 3. مصادره دستاورد های توافق برای جناح سیاسی خود 4. آغاز مطالبات جدی در سیاست داخلی با این تحلیلی که تمرکز دوساله دولت یازدهم به سیاست خارجی بوده است و پس از پایان مذاکرات هسته ای باید معطوف به سیاست داخلی شود و این خط با کلیدواژه «مذاکره ملی» آغاز شده است. 5 . بسترسازی نفوذ فرهنگی با فضاسازی بر دستاوردهای احتمالی مانند افتتاح فروشگاه های زنجیره ای و حضور کمپانی های ماشین 6. ارتباط دهی توافق هسته ای به نمایندگان مجلس با کلیدواژه «ارتقای سطح نمایندگان» با این پیش فرض که برتری توافق هسته ای ما مرهون دیپلمات های با تجربه و ماهر است بنابراین باید این روند در مجلس شورای اسلامی نیز صورت بگیرد.

در بازه دوم زمانی؛ تیم رسانه‌ای اصلاحات علاوه بر پیگیری محورهای قبلی تمرکز جدی خود را بر «کاهش‌انتظارات مردم» قرار داده اند. این اتاق فکر با آگاهی از اثرگذاری طولانی مدت برجام(درصورت تصویب) بر اقتصاد کشور درصدد است که با کاهش انتظارات مردمی؛ اثرگذاری نارسایی های اقتصادی پیشرو را بر رای‌دهی نیروهای سیاسی آنان در مجلس شورای اسلامی کاهش بدهد.