به گزارش پارس به نقل از روزنامه صهیونیستی جروزالم پست؛ ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در گفتگو با خبرنگاران اسرائیلی گفته توافق هسته ای با ایران ذره ای در نگاه واشنگتن به اینکه دوستان آمریکا چه کسانی هستند تغییر ایجاد نکرده است.

این روزنامه صهیونیستی در شماره امروز خود در اینترنت نوشت: وزیر انرژی آمریکا که روز دوشنبه خطاب به گروهی از خبرنگاران دیپلماتیک اسرائیلی در واشنگتن سخن می گفت اسرائیل و کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) و تعداد دیگری از کشورهای عرب را در زمره دوستان آمریکا برشمرد.

مونیز گفت واشنگتن در حال چرخش به سمت ایران نیست و توافق هسته ای با ایران «ذره ای در این تغییر ایجاد نمی کند که دوستان و متحدان ما در منطقه چه کشورهایی هستند.»

وی افزود تا زمانی که به مسئله حمایت ایران از تروریسم ، حزب الله و بی ثباتی در منطقه ، و نیز عملکرد ایران در زمینه حقوق بشر پرداخته نشود این کشور «از جعبه بیرون نمی آید» . مونیز همچنین گفت لفاظی های ایران درباره اسرائیل باید «اساسا» تغییر کند.

مونیز عالی ترین مقام دولت آمریکا بود که با این گروه از خبرنگاران اسرائیلی دیدار و گفتگو می کرد. این گروه سه روز در واشنگتن خواهد بود و سپس به نیویورک خواهد رفت. خبرنگاران اسرائیلی میهمانان بنیاد خانواده رودرمن Ruderman هستند که از حامیان برنامه هایی است که هدف آنها ارتقا سطح آگاهی و شناخت اسرائیلی ها از جامعه یهودیان آمریکاست.

مونیز گفت اگر وی اسرائیلی بود از این توافق هسته ای حمایت می کرد. وی افزود روشن است که این توافق «از لحاظ چگونگی پرداختن ما به چالش های امنیتی جمعی در منطقه ، بخشی از یک مسئله بزرگتر است. این یک ابزار مهم ما برای این کار از طریق حذف یک تهدید وجودی (علیه اسرائیل) است.»

مونیز این موضع محوری دولت آمریکا را تکرار کرد که توافق هسته ای با ایران بر اعتماد مبتنی نیست، بلکه بر راستی آزمایی استوار است. وی درباره ضمائم محرمانه این توافق صحبتی نکرد. گفته می شود یکی از این ضمائم به ایرانی ها اجازه داده است نمونه برداری های محیطی خودشان را به ناظران و بازرسان بدهند. مونیز گفت این ها بحث هایی میان آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران است.

وزیر انرژی آمریکا گفت :«از روز اول تا ابد، ما با این توافق گزینه های بیشتری برای بازرسی و راستی آزمایی خواهیم داشت. هیچ کس این را انکار نمی کند که ایرانی ها بودجه های دیگری برای استفاده برای فعالیت های براندازانه خود در منطقه خواهند داشت و برای همین است که آمریکا خود را برای تقویت چشمگیر همکاری های امنیتی در منطقه ، هم با اسرائیل و هم با کشورهای خلیج (فارس) متعهد می داند.»

مونیز هرگونه مقایسه میان این توافق با توافق دهه 1990 با کره شمالی را که پس از حدود یک دهه نقض شد، رد کرد و گفت :«این دو مثل روز و شب از هم متفاوت هستند. در قضیه کره شمالی آژانس بین المللی انرژی اتمی دسترسی محدودی به تاسیسات هسته ای اعلام شده و اعلام نشده این کشور داشت. در خصوص ایران برعکس، در هیچ توافقی ، غیر از موارد اشغال نظامی، این اندازه دسترسی وجود نداشته است.»

مونیز درباره ادعاهای اسرائیل مبنی بر اینکه ایران از زمانی که بازرسان خواستار دسترسی به یک سایت اعلام نشده بشوند تا زمانی که این دسترسی عملا فراهم شود در واقع تا سه ماه وقت خواهد داشت -- و نه فقط 24 روز -- گفت اگر ایران پس از حدود یک ماه امکان دسترسی را فراهم نکند، «توافق را به صورت آشکار نقض کرده است.»وی افزود در چنین سناریویی روند حل و فصل مناقشه در شورای امنیت سازمان ملل ممکن است شروع شود که این هم دو ماه طول می کشد.مونیز گفت :«اما ایران از پایان این دوره 24 روزه توافق را نقض کرده است و سپس گروه پنج به اضافه یک تصمیم خواهد گرفت که چه بکند.»وزیر انرژی آمریکا گفت در آن صورت واشنگتن آزاد خواهد بود «اقداماتی را که ما انتخاب می کنیم در پیش بگیرد» ، که یکی از گزینه ها این است که توافق را باطل کند.

مونیز گفت در حال حاضر تاکید زیادی روی این می شود که ایران بر اساس این توافق تا 15 سال آینده به آستانه هسته ای شدن خواهد رسید. وی افزود :«اما کمتر روی این حقیقت تاکید می شود که ایران قبل از شروع مذاکرات در آستانه هسته ای شدن قرار داشت.» وی افزود ایرانی ها اکنون برای تولید 10 تا 12 بمب اتمی اورانیوم با غنای بالا دارند که 98 درصد از آن بر اساس این توافق حذف خواهد شد.

هاآرتص، دیگر روزنامه چاپ فلسطین اشغالی نیز در گزارش خود درباره این دیدار نوشت: مونیز در این دیدار کوشید توضیح دهد که چگونه مسئله ابعاد نظامی بالقوه برنامه هسته ای ایران -- یعنی مسئله فاش کردن آزمایش های گذشته ایران روی عناصر بمب اتمی -- مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال های اخیر درباره این مسئله تحقیقاتی کرده است اما از همکاری ایران برخوردار نبوده است. پرداختن به این مسئله در توافق هسته ای تصریح شده است و این یکی از شروط لغو تحریم های ایران است.وزیر انرژی آمریکا مدعی شد که میان ایران و قدرت های جهان هیچگونه «توافقات جانبی» محرمانه وجود ندارد، بلکه فقط میان جمهوری اسلامی و آژانس بین المللی انرژی اتمی توافقی در خصوص شیوه پرداختن به مسئله ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران حاصل شده است.

وی گفت این تفاهم ها همانطور که در مورد همه کشورهای دیگر وجود دارد، محرمانه نگه داشته می شوند. یکی از این بندها که در هفته های اخیر فاش شده است می گوید ایران خودش به جمع آوری نمونه های محیطی از پایگاه نظامی پارچین اقدام خواهد کرد -- جایی که گفته می شود عناصر بمب هسته ای در آنجا آزمایش شده است.

مونیز گفت گزارش مفصلی از یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره تفاهماتی که آژانس با ایران به دست آورده ، دریافت کرده است. آمانو قرار است این چهارشنبه درباره این مسئله در کمیته روابط خارجی مجلس سنا شهادت دهد. مونیز یادآور شد که به اعتقاد وی آژانس برای پرداختن به مسئله ماهیت نظامی ادعایی برنامه هسته ای ایران، از جمله مسئله نمونه برداری محیطی ، به یک شیوه کار مناسب و کافی دست یافته است.

مونیز گفت :«من آزمایشگاه ملی را برای بررسی تمامیت این روند به کار گماشتم و نتیجه رضایتبخش بود.»مونیز معتقد است آمریکا به هر حال به دنبال این نیست که ایران به فعالیت هسته ای گذشته خود اعتراف کند زیرا به گفته وی آمریکا درباره این فعالیت ها اطلاعات کافی دارد. وی گفت :«ما دنبال اعتراف گیری نیستیم. مهم ترین کار این است که مطمئن شویم برنامه هسته ای ایران در آینده صلح آمیز است.»

یکی از مسائل محوری که مونیز مجبور شد به آن بپردازد دوره 24 روزه ای بود که بازرسان سازمان ملل باید منتظر بمانند تا ایران اجازه بازرسی از تاسیسات را به آنها بدهد. وزیر انرژی آمریکا در این باره نگرانی نداشت و گفت مخفی کردن کار با مواد رادیواکتیو -- اگر غیرممکن نباشد-- بسیار دشوار خواهد بود.با این وصف، وی اذعان کرد که ردیابی و کشف بخشی از کاری که ایران می تواند با عناصر یک بمب هسته ای انجام دهد دشوار است. مثلا کشف زودهنگام اینکه دانشمندان ایرانی تحت پوشش تحقیقات علمی سرگرم شبیه سازی های رایانه ای انفجارهای هسته ای هستند بسیار دشوار خواهد بود.

از سوی دیگر،‌ مونیز تاکید کرد که ایران اگر بخواهد قدرت های جهان را فریب بدهد دست به اقدام بسیار خطرناکی زده است زیرا چنین آزمایش هایی در گذشته کشف شده است.وی گفت :«مچ ایرانی ها را قبلا گرفته اند. ایرانی ها در تهران {یک سایت مشکوک} را برای شش ماه پاکسازی کردند اما آژانس بین المللی انرژی اتمی باز هم توانست آنها را گیر بیندازد.»مونیز همچنین گفت :«ما خطر گیر افتادن را به شدت افزایش داده ایم و عواقب آن نیز بسیار بیشتر خواهد بود. من با صراحت می گویم که توانایی های ما برای راستی آزمایی با این توافق بسیار بیشتر شده است.»