به گزارش پارس به نقل از فارس، «مارینا بالتاچوا» کارشناس روس در مسائل بین‌الملل در گفتگوی اختصاصی با روزنامه «وزگلاد» یادآور شد که مذاکرات هسته‌­ای ‌ایران و شش قدرت جهانی دوباره به بن‌بست رسیده و دلیل به نتیجه رسیدن مذاکرات، این بار عدم لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران بود.

کارشناسان اقرار می‌کنند که ایران تلاش‌های لازم را در پیشبرد مذاکرات انجام داده است و حتی روسیه و چین از ایران جانب‌داری کردند، اما طرف غربی به رهبری آمریکا مطلقاً مخالف لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران است.

بالتاچوا افزود: «مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 مدتی طولانی است که توجه مطبوعات جهان را به خود مشغول کرده است. 10 ژوئن بایستی توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی صورت می‌گرفت، اما به نظر می‌رسد اختلافات اساسی همچنان مسیر دستیابی به توافق را پیچیده‌تر می‌کند. از یک‌سو ایران خواهان لغو کامل تحریم‌ها پس از توافق است، اما از سوی دیگر، غرب به رهبری آمریکا با این درخواست ایران شدیداً مخالف‌اند. این در حالی است که دو طرف به دنبال یک توافق خوب هستند و هرکدام از طرفین سعی در امتیاز گیری از طرف مقابل دارد. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پنج‌شنبه 9 ژوئن گفت هیئت مذاکره‌کننده ایرانی هرچقدر لازم باشد در وین باقی خواهند ماند و ایرانی‌ها میز مذاکره را ترک نخواهند کرد. از دیدگاه کارشناسان سخنان ظریف نشانگر این است که ایران تمایل ندارد از اهداف خود عقب‌نشینی کند. علاوه براین، عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد ایران نیز گفت ما تقریباً به هدف نزدیک شدیم و کار بر روی متن اصلی توافق‌نامه و همچنین 5 ضمیمه فنی95 درصد انجام‌شده است. این در حالی است که غرب درخواست ایران مبنی بر لغو تحریم‌های تسلیحاتی را غیرقابل‌قبول می‌داند».

به گفته این تحلیل‌گر روس، پنج‌شنبه 9 ژوئن جان کری (وزیر امور خارجه آمریکا) در مورد برنامه هسته‌ای ایران با سرگی لاوروف (وزیر امور خارجه روسیه) گفتگوی تلفنی داشت که لاوروف تأکید کرد که امیدوارم این بار در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران به جمع‌بندی نهایی برسیم نه اینکه دوباره روی پرانتزهای اختلافی قبلی بحث کنیم که متأسفانه این گفتگوی تلفنی هیچ کمکی در پیشبرد مذاکرات نکرد. لاوروف گفت توافق نهایی نزدیک است و هیچ‌کس نمی‌تواند مسئولیت شکست یک توافق آماده را بپذیرد. روسیه خواهان لغو تحریم‌ها تسلیحاتی علیه ایران است، چراکه ایران یکی از حامیان اصلی مبارزه با گروه‌های تروریستی از جمله داعش است. ازاین‌رو لغو تحریم‌های تسلیحاتی، توان نظامی ایران را در مبارزه با تروریسم افزایش می‌دهد و این امر درنهایت به ثبات در خاورمیانه و مناطق هم‌جوار ایران ازجمله آسیای مرکزی می‌انجامد.

بالتاچوا در ادامه می‌گوید: «دستیابی به توافق هسته‌ای می‌تواند به نقطه عطف بزرگی در روابط ایران و آمریکا تبدیل شود. علاوه براین، توافق هسته‌ای ایران، هم برای باراک اوباما (رئیس‌جمهوری آمریکا) و هم برای حسن روحانی (رئیس‌جمهوری ایران) موفقیت بزرگی به‌حساب می‌آید، اما گویا مخالفان برنامه هسته‌ای ایران، خستگی‌ناپذیرند و همچنان به سنگ‌اندازی‌های خود ادامه می‌دهند. مخالفان هسته‌ای ایران براین باورند که در صورت توافق، ایران بدون مجازات می‌ماند و این ممکن است منجر به جنگ شود. مخالفان ردیف اول لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران، کشورهای عربی هستند که متحدان سنتی و دوستان دیرینه ایالات‌متحده به شمار می‌روند، چراکه لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران ممکن است روابط نه‌چندان خوب اخیر واشنگتن و ریاض را متشنج کند. علاوه براین ایران قادر به خرید هر نوع سلاحی خواهد بود، ازاین‌رو نه‌تنها اسرائیل و عربستان، بلکه دیگر کشورها عربی به‌شدت مخالف و هراسانند. اما چرا روسیه از لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران حمایت می‌کند؟ زیرا آمریکا و غرب با نفوذ در اوکراین و آسیای مرکزی روسیه را محاصره کردند، بنابراین هرکس دشمن آمریکا است، دوست روسیه است و مسکو در تمام زمینه‌ها از او حمایت می‌کند».

از دیدگاه بالتاچوا، سرنوشت پرونده هسته‌ای به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بستگی دارد و باید منتظر بود و دید که در حزب دموکرات چه تغییر و تحولاتی روی خواهد داد. هم طرف ایرانی و هم طرف غربی به رهبری آمریکا به‌خوبی می‌دانند که همه مسائل فنی مذاکرات حل شدند و اگر روند مذاکرات با مبارزات تبلیغاتی آمریکا مصادف نبود، مدت‌ها پیش به نتیجه می‌رسیدند. بنابراین نباید انتظار داشت که تحریم‌های تسلیحاتی ایران به‌زودی لغو خواهند شد. روسیه واقعاً از ایران حمایت می‌کند چون این شرط انصاف است. گذشته از این، فروش اسلحه به ایران برای روسیه مقرون‌به‌صرفه است و بسیاری از دردهای روسیه را درمان می‌کند. در صورت دستیابی به توافق و لغو تحریم‌های ایران، درهای زیادی به روی توسعه این کشور باز می‌شود، به‌عنوان‌مثال ایران در اولین اقدام می‌تواند عضویت رسمی سازمان شانگهای را از آن خود کند.