به گزارش پارس به نقل از فارس، نشست خبری حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

وی با ابراز خرسندی از اینکه دهمین کنفرانس سخنگویی در نمایشگاه کتاب و همزمان با این پروژه فرهنگی برگزار می‌شود، گفت:‌ انتظار ما از خبرنگاران انعکاس بسیار مهم این رویداد بزرگ فرهنگی و توجه به ابعاد وسیعی است که نمایشگاه در حوزه دیپلماسی فرهنگی در داخل و خارج کشور به همراه دارد.

به گفته وی، همه واقفیم که نمایشگاه کتاب تهران یک یاز مهمترین و بزرگترین رویداد فرهنگی کشور است و یکی از عظیم‌ترین گردهمایی‌هایی است که در طول سال برگزار می‌شود و اصحاب قلم و فقه در محدوده زمانی ۱۰ روزه گرد هم آمده و تبادل علمی و فرهنگی دارند.

سخنگوی ارشاد ضمن بیان اینکه مردم ما اردیبهشت ماه فرهنگ و اندیشه می‌دانند گفت: ما در مبحث کتاب که بزرگترین و مهمترین کالای فرهنگی است و به عنوان مهمترین میراث تمدن بشری شناخته می‌شود، اهمیت ویژه‌ای قائلیم، چرا که کتاب در طول تاریخ همواره ابزار استفاده تمدن‌های مختلف بوده است.

نوش‌آبادی با بیان اینکه ما کتاب را مهمترین ابزار و عنصر در محدوده فرهنگ می‌دانیم و هر چه در زمینه کتاب و کتابخوانی کار شود باز هم کافی نیست، گفت: بهترین بستری که می‌تواند گفتمان فرهنگی پدید آورد نمایشگاه کتاب است، بهترین فضایی که تقابل فکر و اندیشه در آن صورت می‌گیرد. به بیان دیگر نمایشگاه کتاب، باشگاه اهل فکر و قلم تلقی می‌شود و میعادگاهی برای اهالی نشر است.

سخنگوی وزارت ارشاد با بیان اینکه می‌خواهند گزارش کوتاهی از موقعیت کنونی و شرایط نمایشگاه بیست و هشتم کتاب تهران ارائه کنم، به همان آمار روز گذشته رئیس نمایشگاه اشاره کرد و از افزایش فروش، افزایش آمار رضایتمندی، وجود امنیت‌های بسیار، تنوع ۶۵ درصدی کتاب ها و رشدهای گوناگونی سخن گفت و در ادامه عنوان کرد: تعداد ناشران در این دوره ۲ هزار و ۴۵۰ ناشر است که نسبت به دوره گذشته رشد مناسبی را شاهدیم، چرا که سال ۹۳، ۲ هزار و ۱۰۰ ناشر در مصلی بودند، اما امسال تعداد یادشده با بیش از ۳۰۰ هزار عنوان به مصلی آمده‌اند و در بخش بین‌المللی از ۲۸ کشور ۱۷۰ هزار عنوان کتاب خارجی از سوی ۳ هزار ناشر عرضه شده است. البته در ادامه شاهد حضور بیش از ۳۵ انجمن دوستی ایران با کشورهای مختلف هم هستیم.

این سخنگو به برنامه‌های جانبی، نامگذاری هر روز به نام یک کشور و داشتن برنامه از سوی ۱۱ استان برای عرضه توانمندی‌های علمی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: برگزاری ۲۳۳ نشست در سراهای اهل قلم با حضور ۵۲۰ سخنران از نکات دیگر نمایشگاه امسال است.

وی نحوه بن را در سال جاری با سیاست‌های اعمال‌شده و اقتصاد مقاومتی همراه دانست و برای اصلاح منابع مالی و دولتی از تصمیم‌گیری‌هایی در این باره سخن گفت و افزود: بن اینترنتی و به دور از چاپ کاغذی صورت گرفته است و ۱۰۰ میلیارد ریال بن میان ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دانشجو و طلبه توزیع می‌شود.

وی همگامی مهمان ویژه و در کنار آن حضور رسانه‌های دیجیتال را از بخش‌های دیگر نمایشگاه امسال برشمرد و گفت: در مجموع، نمایشگاه امسال تهران، یک نمایشگاهی متفاوت و با رشد و اعتبار کمی و کیفی بوده است.

نوش‌آبادی سپس به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفت و در پاسخ به سؤالی پیرامون اینکه ظاهراً شما هر پاسخی که در نشست‌های خبری می‌دهید موضع شخصی شماست و پس از مدتی از سوی مسئولان و یا هنرمند تغییر می‌کند چرا که با مواضع دولت تدبیر متفاوت است که از آن جمله می‌توان به موضع شما درباره شجریان و خانه دختر اشاره کرد که برخی معتقدند موارد یادشده مواضع شخصی شماست، گفت: مواضعی که از سوی سخنگو مطرح می‌شود اصلاً شخصی نیست و در کمیته اطلاع‌رسانی و شورای اطلاع‌رسانی، تمام مسائل فرهنگ و هنر رصد شده و برای پاسخ به سؤالات احتمالی هم‌اندیشی صورت می‌گیرد و در ادامه با توجه به شرایط موجود کشور و سیاست‌های نظام و دولت و اقتضائات عمومی جامعه پاسخ داده می‌شود، از این رو هیچ‌یک از پاسخ‌ها شخصی نیست. این تریبون، تریبون دولت و ارشاد است و چنین شائبه‌هایی درست نیست.

وزیر ارشاد شخصاً موارد را تعقیب می‌کند و کاملاً در جریان ریز کنفرانس قرار می‌گیرد و تا کنون مطالبی خلاف موارد مطرح‌شده عنوان نشده است. اگرچه ممکن است پس از مدتی آنچه اعلام شده با اتفاق دیگری براساس تصمیم وزارتخانه مواجه شده باشد.د

وی ادامه داد: اخبار و حوادثی که اتفاق افتاده را اغلب مطرح می‌کنیم و اینها نظر شخصی تلقی نمی‌شود، زیرا ما در چارچوب سیاست‌های مصوب و تعیین شده حرکت می‌کنیم. هر چند ممکن است در مصداق، برخی پیرامون نوع فیلم و برخی برنامه‌های فرهنگی هنری نگاه‌هایی باشد، اما هیچ‌یک از نگاه‌ها به هیچ وجه فردی ابراز نمی‌شود.

حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤال اول فارس پیرامون استراتژی کاروان سینمای ایران در جشنواره کن طی دوره شصت و هشتم گفت: برنامه‌ریزی برای حضور ایران در جشنواره‌های مختلف صورت گرفته و با توجه به شرایط انجام خواهد شد. اما افرادی که از سوی وزارت ارشاد و در چارچوب‌های رعایت‌شده از سوی این وزارتخانه معرفی می‌شوند، مورد حمایت هستند، اما افرادی که خارج از فرایند وزارت ارشاد _ ایرانیان مقیم_ افراد و آثار مورد تایید و حمایت ارشاد نیستند. وی ادامه داد: ولی حضور نمایندگان بین‌المللی که در نمایشگاه های خارجی فرصت خوبی است برای نشان دادن آثار برجسته هنرمندان ایران و نشان دادن قدرت جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی، سیاست ما در راستای تشویق هنرمندان برای فستیوال‌های جهانی اینگونه است و این سیاست، سیاست قطعی ماست و از آن حمایت می‌کنیم، چرا که هر میزان مجال حضور هنرمندان بیشتر فراهم شود، این موضوع نشان‌دهنده اقتدار جمهوری اسالمی ایران است تا بتواند توانمندی‌های کشور را به رخ جهانیان در عرصه بین‌المللی بکشاند.

وی پیرامون ادامه تعلیق سفرهای عمره و اینکه در صورت عدم عذرخواهی مقامات عربستان سیاست دولت به چه منوال خواهد بود، گفت: تعلیق عمره، سیاست ارشاد نیست، بلکه سیاست دولت است. وزارت خارجه هم به تازگی عنوان کرده تا زمانی که دولت عربستان عذرخواهی رسمی انجام ندهد و امنیت کامل در این کشور به وجود نیاید و افراد هتاک در این ماجرا به سزای اعمال خود به اشد مجازات نرسند، مسیر به همین منوال خواهد بود.

وی گفت: افراد جسوری که تجاوز به حریم ایرانیان کرده‌اند و باعث هتک حرمت شده‌اند، باید مجازات شوند و تا زمانی که اشد مجازات اجرا نشود، این سفرها از سرگیر نخواهد بود و برای برقراری مجدد حج عمره، نیازمند تحقق مراحل یاد شده هستیم.