پايگاه خبري تحليلي «پارس»- برخلاف آنچه گفته مي شود گفتگوهاي كارشناسي و گفتگو در سطح معاونين وزير خارجه در مورد پرونده هسته اي هيچ پيشرفتي نداشته و حتي آمريكايي ها در مورد برخي مواضع گذشته خود حرفهاي جديدي را مطرح ساخته اند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، هيچ پيش نويسي براي تفاهم هسته‌اي آماده نشده و موضوعات اختلافي زيادي ميان دو طرف وجود دارد كه آمريكايي ها حاضر به پذيرش آن نيستند. اين موضوع به حدي است كه آمريكايي ها با برداشتن تحريمها حتي به صورت گام به گام نيز مخالفت كرده و اصرار دارند بايستي ايران ابتدا اقدامات اعتمادساز انجام دهد سپس گام بعدي، «تعليق» تحريمها خواهد بود و نه «لغو» كامل تحريمها. در واقع مهترين اختلاف «تنظیم جدول تعهدات متقابل» است.

با وجود اينكه احتمال توافق(با طرح مطالب جديد از سوي آمريكاييها) روز به روز كاهش مي يابد اما تيم مذاكره كننده ايراني همچنان اصرار دارد كه يك پيش نويس براي توافق هسته اي در نيويورك نوشته شود.

در روزهاي اخير نيز پيام هايي از سوي يك مقام مسول در يك مجمع و برخي افراد كه خود را نزديك به دولت مي دانند به غرب، موجب نگراني هايي در تيم هسته اي و محافل داخلي كشورمان شده است.

اين پيام ها كه برخي به صورت علني و برخي به صورت پنهان(كه پارس از انتشار جزييات آن خودداري مي كند) بيشتر معطوف به آن است كه دولت يازدهم به هر قيمت خواهان توافق هسته اي است و به صورت روشن تاكيد مي شود كه راه تصاحب مجلس دهم، دستيابي به توافق هسته اي با هر محتوايي است.

در يكي ديگر از اين سري «پيام هاي پنهان» تاكيد مي شود كه تعامل با آمريكا، به موضوع هسته اي محدود نخواهد شد و حتي در مورد توان نظامي، منطقه و حقوق بشر نيز آمادگي براي مذاكرات آتي وجود دارد.

بررسي ها نشان مي دهد جرياني كه اين پيام ها را ارسال مي كند معتقد است طراحي آينده سياسي ايران در اختيار كانونهاي فكر آمريكايي است و لذا بايستي خود را بخشي از فرايند آمريكا براي آينده ايران تعريف نماييم.

برخي اخبار حكايت از آن دارد كه اين گروه داخل ايران به برنامه اي دسترسي يافته كه در آن، كاخ سفيد با حمايت كانونهاي فكر جمهوريخواه و دموكرات، براي تغيير معادله قدرت در ايران، يك برنامه جامع ده ساله اي را آماده كرده كه ابعاد سياسي آن بيش از ساير بخشها است.

محور اصلي اين طرح جامع ده ساله كاخ سفيد، تقويت جريان سكولار غربگراست كه ساماندهي پروژه هاي مدني، شبكه هاي اجتماعي، NGO  ها و... را براي هندسه قدرت در ايران در دستور كار دارد. 

اين برنامه كاخ سفيد، ايران را محتاج هر نوع توافقي معرفي كرده و براي بعد از توافق هسته اي، جزيياتي را بيان داشته و گام اول آن را انتخابات اسفند 1394 دانسته است.

در اين فرايند همچنان دوقطبي سازي، استمرار خواهد داشت و با توجه به وضعيت معيشتي مردم، يك قطب آن، اقتصادي خواهد بود كه پيوند سنگيني در هضم در معادلات آمريكايي دارد. 

پيام هاي ارسالي از داخل ايران به طرف آمريكايي موجب شده تا مذاكرات كنندگان هسته اي در پاي ميز مذاكره به سختي بتواننند مطالبات مردم ايران را مطرح و امتياز لازم را كسب نمايند.